Vi lär väl få äta upp det när det kommer in polarvindar och regn nästa vecka, men det har varit så fullt i fälten redan att vi kände att det var dags. Så:
Välkomna, alla sommarcyklister! Det är rekordmånga av er och det betyder att vi alla behöver ta det lite lugnt, samspela och planera vår körning litegrann. Det är heller inte längre bara vanliga cyklister som ska få plats i cykelfälten, utan också elsparkcyklar, elskejtboards, elcyklar och frickin El Chupacabra. Vi har under bloggåren, samlat ihop ett antal bra tips för hur man lyckas bäst, med målet att alla ska komma fram så smidigt och säkert som möjligt.
- Släng en blick över axeln (NY) När du ska köra om någon, titta över axeln först, så det inte redan kommer en omkörande cyklist där.
Ibland tänker vissa cyklister att det bara är att svänga ut, alternativt att ge tecken först, och sen svänga ut, så kommer trafiken snett bakom att anpassa sig automatiskt. Var inte den cyklisten. Tänk som du (förhoppningsvis) lärde dig i bilskolan: ”blicken, pilen, filen”, där pilen istället får bytas ut mot ”tecken”, så blir det bra. - Håll alltid ut från parkerade bilar (NY) Du kan tyvärr inte räkna med att alla bilister tittar bakåt först, eller kör ”the Dutch reach”, så håll ut från parkerade bilar om någon skulle råka slänga upp sin bildörren framför dig. Läs också: Fånga cyklisterna med blicken, inte med dörren
- Håll avstånden (NY). Nuförtiden är det så extremt många cyklister ute på våra ofta eftersatta cykelvägar, att det inte riktigt går att dra på som om man vore ensam. Plötsligt uppdykande fotgängare, hundar, stolpar, potthål eller bilar gör att trafikanten framför dig när som helst kan tvingas tvärnita – och då är det ditt ansvar att se till att avståndet är så långt att du hinner bromsa. En gammal körskole-tumregel är tresekundersregeln: ”Välj ut en punkt som till exempel ett märke i vägen eller en vägstolpe. Från det att fordonet framför dig har passerat detta märke börjar du räkna sekunder. Om du passerar märket innan 3 sekunder så kör du för nära och bör öka avståndet.”. Funkar grymt bra för cyklister också.
- Håll till höger. Vill någon stressa förbi dig till vänster, låt dem göra det.
- Stanna vid rött ljus. Det är bara irriterande med folk som tråcklar sig förbi ett rött ljus. Tänk också på att de som står och väntar på grönt mycket väl kan flytta på sig plötsligt – med risk för påkörning bakifrån av stressad rödljuscyklist. Om du närmar dig en plats där cyklister stannat för rött och det slår om till grönt, så att du känner att det bara är att rulla på förbi – tänk på att cyklister har en förmåga att vingla till när de startar. Kör alltså om försiktigt.
- Först kör fortast. Skulle du ha så bråttom att du måste tränga dig förbi en hel kö med väntande cyklister vid ett rödljus och ställa dig först, så för all del – gör så om du får plats. Men fortsätt då att pinna på när det blir grönt, slörulla inte över så du ligger i vägen för oss andra. Har du bråttom – var konsekvent.
- Tänk tecken. Tecken när man ska svänga gör att både bilister och cyklister ser vart du ska. En bra grej. Glöm inte det grymt underskattade stopptecknet, det vill säga att hålla upp handflatan för att visa att du bromsar. Gör det mycket lättare att samspela. Borde användas mycket oftare.
- Plinga! Är du osäker på om någon sett dig, flyttar sig inte den framför när du vill om, traskar någon i cykelbanan? Använd ringklockan!
- Lastbilar och högersväng = död. Utgå från att lastbilschaufförer inte ser någonting runt sitt fordon alls. Eller vänta, utgå från att de är ute efter dig. Undvik att stå till höger om lastbilar vid rödljus, även om det finns ett cykelfält där.
- Utgå från att de som planerade cykelfälten inte visste vad de skulle användas till. Det här är en viktig regel. Cykelfälten ligger där de ligger för att det fanns yta över, inte för att det är bästa platsen för cyklar att befinna sig på. Räkna med att du kommer behöva improvisera ibland, till exempel genom att inte cykla upp till höger om en lastbil. Eller genom att lämna cykelfältet för att undvika en taxikö, ett vägarbete, en container, eller som vid Nybroplan, ett stort träd.
- Laxa inte. Cykelbanorna är oftast i praktiken så smala att det inte går att mötas. Oftare och oftare är de dessutom också formellt enkelriktade. Så cykla inte mot strömmen som en parningssugen lax. Du riskerar en frontalkrock med andra cyklistkollegor i värsta fall, och i bästa fall arga tillrop. Låt bara bli.
- Kliv av = lämna. Om du kliver av och leder din cykel, elscooter, whatever, är du inte längre cyklist utan fotgängare. Lämna cykelbanan!
- Cykla inte i par. Cykelfälten är inte breda nog för det. Och du kommer ändå inte kunna prata med din kompis utan att köra in i fotgängare. Eller containrar, taxibilar, frontlastare eller annat som också befinner sig i fältet.
- Du har inte företräde. När du ska cykla över ett övergångsställe. Inte ens om det är ett ”cykelövergångsställe”, det vill säga cykelpassage. Formellt får bilisterna inte köra över dig när du väl är ute, men det är bara teori. Är det märkt med ”Cykelöverfart”-skylt så gäller dock väjningsplikt för korsande trafik. Men lita inte på att alla vet det.
- Kör inte över fotgängare. Det kan verka som en självklarhet, men det är lätt hänt när tjugo cyklar kommer i vägbanan och ingen av dem stannar vid övergångsstället. Så stanna vid övergångsställen! Vi skriver det för säkerhets skull en gång till: Stanna vid övergångsställen.
- Le och vinka. Ta ett djupt andetag, slå av lite på takten, sök ögonkontakt med andra i trafiken och släpp förbi gångtrafikanter, bilister och andra cyklister där det är möjligt. Ett leende och en liten förtydligande vinkning ger garanterat ett leende tillbaka. Eller ett tack. Så får vi ett lite trevligare trafikklimat, en vinkning i taget.
Välkommen till en friskare vardag och ett roligare sätt att ta dig till jobbet. Sprid gärna dessa tips till andra som du vet cyklar, så ses vi ute på stan! (och har ni fler tips? Lämna i kommentarsfältet nedan!)