Sedan olyckan i Göteborg 2016, där en cyklist kördes ihjäl, så har kommunen gjort om utformningen längs Lindholmsallén. Och på ett rätt intressant vis. Titta:
Så här såg det ut förut:
En högersväng över cykelbana med generös kurvradie. Numera ser den istället ut så här:
De har tagit bort ena körfältet precis innan korsningen, så att trafiken leds förbi i vänstra körfältet.
Det ökar avståndet mellan vägbana och cykelbana och gör att korsande trafik kommer i kraftigare vinkel över. Det ökar chanserna att trafikanterna ser varandra.
Samtidigt är cykelbanan fortfarande rak. Ofta brukar det vara cykelbanan som får svänga. Så här kan det se ut i handböcker:
I Stockholm brukar det till exempel se ut som på Arenavägen där cykelbanan svänger precis innan korsningen:
Eller som här på Lidingö:
Men eftersom cykelbanan dras kant i kant med vägbanan så uppnår man inte skyddseffekten, alltså att öka avståndet mellan cykelbana och vägbana. Det enda man uppnår är att göra det lite sämre för cykeltrafiken och svårare för trafikanterna att upptäcka varandra och förstå varandras intentioner.
Så, i den traditionen är det alltså lite intressant att se att Göteborg valt en lösning där motortrafiken får svänga för att öka avståndet i korsningssituationen.
Hade vi fått anmärka på något så hade det varit kurvradien – vi hade gärna sett att det vita spärrområdes ytterkant fortsatt någon meter till, så att farten på korsande motortrafik hade dragits ner ytterligare något.
Och så såklart hela ”cykelpassage”-grejen vi redan skrivit om.
Tipstack till Kalle Eriksson.