Efter en fantastisk sommar 2018 så upplever vi att det fortfarande är mängder av cyklister in i oktober. Trots att hösten i Stockholmsområdet hittills varit supersnäll i termer av temperatur och väder så kommer strax frosten och kylan. Och som varje år börjar frågorna dyka upp. Ska man ha vinterdäck, och i så fall vilka?
Nu dyker frågorna upp på Facebook och i andra fora.
Turligt nog är det lätt att vintercykla!
Generellt rekommenderar vi på Cyklistbloggen dubbdäck på vintern. Det finns däck med olika antal dubbar i. Hur många ska man ha? Well, Christian kör med 240 dubbar i framhjulet och 120 på bakhjulet och själv kör jag 240 dubbar både fram och bak. Skillnaden på 240 mot 120 är att de med dubbelt så många dubb har dubb längre ut åt kanten på hjulet, så du alltså får bättre grepp även när du lutar cykeln för att svänga.
Mjukare gummi för bättre grepp
Det är dock inte bara dubbarna som gör skillnaden, utan även gummiblandningen på vinterdäcken är annorlunda. Vinterdäcken är något mjukare, även i låga temperaturer och själv blev jag glatt överraskad över hur bra grepp dubbdäcken ger.
Lagom med dubb för pendling
Då de gator du kommer att cykla på mest kommer att bestå av asfalt med snö, snömodd och is endast fläckvis förekommande (ok, kanske isgata, men bara ibland) behövs inte alla dessa dubbar. På isfritt underlag, säg sopsaltade gator, kommer många dubbar att göra cykeln ännu mer tungtrampad och ibland ger många dubbar rent av ett sämre fäste på ren asfalt.
Det finns även odubbade vinterdäck till cykel, men eftersom snöröjningen i Stockholm utanför de soppsaltade stråken lämnar en smula övrigt att önska väljer jag själv dubbat alla gånger. Greppet det ger är verkligen härligt – det är som att ha klor! I flera fall har jag cyklat säkert för att när jag ställt ifrån mig cykeln halkat på det glashala underlaget.
När ska man byta däcken?
När ska man då sätta på däcken? Den enkla lösningen är: när det blir halt. Snö i sig är ingen fara, men halkan är det besvärliga.
Själv halkade jag omkull innan första snön kom och ironiskt nog dagen innan jag skulle sätta på vinterdäcken. Så kan det gå.
Dubbdäck köper du i välsorterade cykelaffärer, och förresten: du kan byta däck när du vill, det finns ingen vinterdäckslag som gäller cyklister. Men, frågar många: får man cykla på gator med dubbdäcksförbud som finns i vissa städer?
Cyklistbloggen frågade Peter Ågren, chef för polisens ingripandeverksamhet på Södermalm i Stockholm via Twitter.
Svaret är ”Ja, det får du. Förbudet gäller motordrivet fordon. Cykel och moped klass II är OK att köra med dubb.”
I år har försäkringsbolaget Länsförsäkringar anlitat VTI att göra ett ordentligt och ambitiöst vinterdäckstest för cykel. Kolla videon nedan och läs resultaten hos Länsförsäkringar: Test av cykeldäck.
Även Testfakta har ett eget cykeldäckstest för dubbdäck: Billigt dubbdäck bäst i test.
Är du fortfarande osäker, stolpa in till närmaste cykelhandlare och fråga. För tio år sedan var cykeldubbdäck något riktigt udda, idag hänger de längst fram i skyltfönstret. Så beskriv hur du tänkte cykla så plockar de fram rätt grejer åt dig.
Så när frosten kommer: sätt på ett par dubbdäck på cykeln och cykla säkrare.