Eller… på sätt och vis.
Vi har ju skrivit en del om hyrcyklar och läsare av Cyklistbloggen vet att Stockholm dels har ett kommunalt upphandlat hyrcykelsystem, dels finns det ställ-lösa hyrcyklar utspridda över stan (och det har tidigare dessutom funnits ytterligare ett system, Djurgårdsförvaltningens helt egna, bland annat utanför Skansen).
Men vi fick frågan om det inte finns något system som går att kombinera med kollektivtrafiken. Så vi kollade.
Kollektivtrafiken drivs ju inte av kommunen, utan av Landstinget, så vi slog i rullorna för Stockholms läns landsting. Där hittar vi ärende SL 2016-0239 från slutet av december 2016. Där kan man läsa att målet är att ha ett fungerande system under 2017, med rätt tydliga effektmål:
- Lånecykel i kombination med kollektivtrafiken ger resenären fler hållbara transportlösningar i Stockholmsregionen.
- Lånecykelsystemet/-n upplevs, likt kollektivtrafiken, enhetligt och fungerar över kommungränser i Stockholmsregionen.
- Lånecykel i kombination med kollektivtrafik ger resenären fler start- och målpunkter i Stockholmsregionen.
- Det är enkelt och attraktivt för resenären att kombinera lånecykel med kollektivtrafik avseende information, orientering och användning
Nu hann de inte till 2017, men för någon vecka sedan fick vi svar från SL om vad som händer:
SL har inte själv skapat något avtal med hyrcykel-leverantörer, men vi har gått med i Projektet UbiGO. Det är en tjänst där man betalar en månadsavgift och sedan får utnyttja SL:s kollektivtrafik, hyra en cykel eller hyrbil/taxi, allt i samma app. Projektet har precis påbörjat sin pilot och för mer information och anmälan så kan ni gå in på deras hemsida: http://www.ubigo.nu/
Så, istället för ett renodlat hyrcykelsystem blev det en slags bil- och cykelpool-lösning. Preliminära priser för cykel är förhållandevis lågt, 25 kronor och de använder Stockholms befintliga hyrcyklar. Ubigo har alltså vad vi förstår inga egna fordon, utan har avtal med andra leverantörer:
Du har tillgång till all kollektivtrafik hos SL, taxi hos Cabonline (TaxiKurir, TopCab etc), hyrbil hos Hertz och lånecyklar hos Citybikes. Förhandlingar pågår med leverantörer av fast placerad bilpool.
och det hela fungerar som en abonnemangslösning. Man betalar en månadskostnad, som kan inkludera kollektivtrafik, och något från de övriga tjänsterna. Exempelvis SL+cykel+bilpool. Eller bara cykel+bilpool – systemet är ju inte SL:s egna.
Sedan använder man Ubigo appen för att hitta och betala. Systemet är inte igång än, så exakt hur det kommer gå till får vi se.
En nackdel som vi kan se, är ju att man inte når upp till andra effektmålet. Citybikessystemet finns inte i hela regionen. Så vitt vi kan utröna finns det förutom i Stockholm, också bara på Lidingö, i Solna och Sundbyberg. Och i Stockholm är det koncentrerat till city.
Vad tror ni, kommer Stockholmarna nappa?
Läs mer på Ubigo.nu