Folksam har precis släppt en undersökning märker vi i våra sociala medierflöden. Bland annat får vi reda på att sju av tio taxiförare kör för fort på 30-vägar.
Vi får också reda på att cykelolyckorna i Sverige ökar, något som vi är lite undrande inför. I Stockholm ökade olyckorna ungefär lika mycket som antalet cyklister ökade och när Socialstyrelsen redovisade förra våren såg det ut så här:
Det som är tydligt här är att arbetet med att minska olyckorna för biltrafiken lyckats, men att motsvarande inte skett för cykeltrafiken. Vilket kan förklaras med att Nollvisionen inte tillämpats för cyklister.
En annan ny grej vi får reda på hos Ekot är att:
”I tätorter händer det exempelvis att cyklister vid högersväng cyklar in i lastbilar som de inte uppmärksammat. Men det kan också vara lastbilar som kör på cyklister. Så det är både och, enligt Anders Kullgren.”
Det här var nytt för oss. Vi har aldrig hört talas om cyklister som svänger höger in i lastbilar. Däremot många dödsolyckor med lastbilar som svängt höger och inte uppmärksammat cyklisten som kom i cykelfältet till höger. Eller som vid rött ljus inte uppmärksammat cyklisten som stod och väntade bredvid – vilket är det viktigaste skälet till att Stockholm började måla cykelboxar för flera år sedan. Cykelboxar som förövrigt införs i förordning 15 oktober i år.
Och också att till exempel Nederländerna infört ”Trixiespeglar” i korsningar, så att lastbilar ser dem.
En sådan olycka var förövrigt ett av skälen till att Cyklistbloggen drog igång 2010-2011, när Jeanette Trygg kördes ihjäl vid Slussen.
Och också att vi för två år sedan åkte lastbil.
”Trafikverkets vd Lena Erixon tror att det är fullt möjligt att minska antalet olyckor även om fler cyklar
– Vi har haft en kraftig ökande trafik i det här landet men kunnat hålla nere antalet dödsolyckor. Och jag ser inte något skäl varför vi inte skulle kunna ha motsvarande utveckling när det gäller cykel, säger Lena Erixon.”
Det är klart att det går, det har Nollvisionen visat. Men det har kostat mångmiljardbelopp. Som Trafikverket hittills visat sig rätt ovillig att låta komma cyklisterna till del.
Och vi som skrivit om det här ett par år, vet att de här undersökningarna brukar komma punktligt som en klocka ungefär två gånger per år och visa ungefär samma sak. Och resultatet bli precis samma också, att väldigt lite görs. Eftersom att svaret på frågan hur man gör det säkert för cyklister kostar pengar.
Och att det är därför inget händer. För att det kostar pengar. Och vi säger med gamla 80-talsbandet Del Amitri:
And nothing ever happens, nothing happens at all The needle returns to the start of the song And we all sing along like before.
Vi ser fram mot nästa undersökning.