Visionen för Stockholms hyrcyklar var grandios. Det skulle bli fler många fler – 5 000 stycken – och cyklarna skulle bli elhybrider. I stället löper Stockholm risken att bli helt utan hyrcyklar 2019. Vad var det egentligen som hände?
Stockholms Stad har ett eget system med hyrcyklar. Till skillnad från Obike och EU bike som vi skrivit om tidigare så är Stockholms stads system offentligt upphandlat. Systemet är tänkt att finanisera sig själv – dels genom att folk betalar hyra för cyklarna, men också genom att det företag som driver det får annonsintäkter både från reklam på själva cyklarna, men också från reklamtavlor på stan som ingår i själva avtalet.
Sedan 12 år tillbaka är det reklamföretaget Clear Channel som har haft hand om hyrcyklarna i Stockholm. Under 2018 gick staden ut i en ny upphandling och denna gång vann konkurrenten JCDecaux uppdraget. Deras förslag innebar att hyrcyklarna nu skulle bli elhybrider och gå att använda dygnet runt men även året runt, till skillnad från nuvarande lösning. De skulle också spridas till Stockholms förorter.
I slutet på september 2017 visade JCDecaux tillsammans med trafikborgarrådet Daniel Helldén upp den nya cykeln.
Jean Francois Decaux, Daniel Helldén, JCDecaux Vd Magnus Heljeberg, JCDecaux Vvd Micael Nilsson. Foto: JCDecaux/Pressbild.
Det skulle innebära att Clear Channel skulle skrota sitt hyrcykelsystem och sina 1000 cyklar och under april 2018 skulle de nya elhybriderna börja rullas ut till medborgarna.
Sedan tog det stopp. Clear Channel, samt flera andra bolag överklagade upphandlingen – ett vanligt förfarande vid upphandlingar – och menade att deras förslag var ”bättre för stockholmarna” och att de förlorat upphandlingen på grund av en ren formalitet. Enligt tidningen Dagens Media hade man glömt underteckna ett avtal med en behörig person. JCDecaux och Clear Channel buffade lite i media.
Förvirringen ökade när JCDecaux VD menade att stockholmarna inte skulle behöva hämta batterierna till cyklarna eller ladda dem vid stationer, utan att man bekvämt skulle få batteriet hemskickat till sig.. Trafikkontoret reagerade på uttalandet och menade att det klart och tydligt i upphandlingsunderlaget stod att cyklarna skulle kunna laddas på stan, hur lång tid en laddning skulle ta och att oladdade cyklar skulle anses vara trasiga. JCDecaux backade och lovade sedan att cyklarna skulle kunna laddas på stan, precis som upphandlingen krävde.
Upphandlingens överklaganden gjorde att processen drog ut på tiden och staden bad Clear Channel att ha sina hyrcyklar kvar över säsongen 2018.
I juni 2018 stod det klart att upphandlingen ogiltigförklarades av domstol och behövde göras om. Såvitt vi kan läsa oss till berodde inte ogiltigförklarandet på överklaganden, utan att löptiden för avtalet var för långt – 10 år. Hur som haver behöver upphandlingen nu göras om, men staden funderar på huruvida den i sin tur ska överklaga domstolens beslut.
Så för tillfället står Stockholms stad utan ett hyrcykelavtal för 2019.
Enligt en intervju med SVT menar trafikborgarråd Daniel Helldén att man ”förutsätter att man kommer att hitta en lösning så att det finns någon form av lånecykelsystem till nästa sommar”, men kan i skrivande stund inte svara på hur.
Så där är vi nu. Inget giltigt avtal om hyrcyklar förfaller vara på plats och en upphandling tar tid – särskilt om man ska ta hänsyn till eventuella överklaganden.
Vi på bloggen känner spontant att den enklaste lösningen skulle vara att låta Clear Channels nuvarande hyrcyklar vara kvar även 2019. Vi misstänker dock att det kan vara problematiskt om man också vill följa lagen om offentlig upphandling, LOU.
Alternativ finns. Vi berättade häromdagen om EU Bikes, men frågan är om de kan möta behovet.
Använder du hyrcyklarna?
Läs också:
Stockholms hyrcycklar blir elcyklar (SVT)
Nu får hela staden eldrivna lånecyklar (Mitti)
Jcdecaux levererar 5 000 cyklar till stockholm stad 2018.
JCDecaux tvingas vänta ett år på cykelavtalet (Dagens Media)
Oklart kring nya eldrivna hyrcyklar (Sveriges Radio)
Domstol stoppar stadens eldrivna hyrcyklar (Aftonbladet)
Upphandling av hyrbara elcyklar måste göras om (DN)