För ett par år sedan aviserade Stockholms Stad att de skulle lägga pengar på en kampanj för att få ett mindre aggressivt trafikklimat i Stockholm. Vi skrev om det 2016 under den korta och konscisa rubriken ”Det är trångt, cyklister kör som tokar, får för mycket, skapar avgaser, hindrar ambulanser och ingen följer lagen – Bikelashen är här”.
Något år senare kom den, kampanjen ”Visa mer hjärta i trafiken”. På tavlor i stan, på bussar och inte minst i sociala medier.
Det gick sådär. 23 maj, skrev vi med anledning av att Facebooksidan ”Stadsutveckling Stockholm” delade en av kampanjvideorna att:
”Det här är ett sådant jättehaveri. Stockholms kommun satsar skattepengar på en sponsrad kampanj för att få folk att vara snällare i trafiken. Skiter i modereringen och betalar därmed för att sprida trafikkonflikterna i sociala medier också.”
För inläggen var alltså ”sponsrade”, det vill säga Stockholms stad publicerade dem på sina Facebooksidor och betalade sedan för att de skulle spridas. Som en annons alltså. Men på Facebook kommer varje sådan ”annons” med ett kommentarsfält. Och det var inte nådigt.
Så, rent konkret betalade kommunen för att driva runt det här kommentarsfältet till fler och fler. Och hela kampanjen blev ett effektivt sätt att istället underblåsa och elda på konflikterna i trafiken.
Så nu framåt vårkanten tänkte tydligen någon att ”det här måste vi göra om”. Den här gången från två av Stockholms Facebooksidor, dels från den relativt nystartade ”Cykla och gå i Stockholms Stad”:
Dels precis som förra året från ”Stadsutveckling Stockholm”-sidan.
Där det strax blev så illa att de i år faktiskt gick in och rensade.
och den här kommenteraren sammanfattade ungefär hur mycket ”hjärta” de som cyklar känner:
Det här funkar ju inte, man kan ju inte ha en betald PR-kampanj som gör precis exakt motsatsen till det den är tänkt att göra. Två år i rad. Det hela är lite som att släcka eld genom att hälla bensin på och jag har svårt att se att kommunen skulle känna sig nöjda med det här.
Kanske dags att ta paus i kampanjandet och lägga kraften på något annat?
Här är ett konstruktivt förslag: Prata med intresseorganisationerna, Cykelfrämjandet, Motororganisationerna och FOT-Fotgängarnas förening. Be dem dela från deras sociala medier-konton istället. Låt dem nå sina medlemmar och följare. Då når ni rätt målgrupper i ett sammanhang där ni inte riskerar att underblåsa konflikt. Vilket väl är ett rimligt mål.
EDIT: Som många påpekat, ett annat förslag är att skärpa upp modereringen på bägge sidorna. Till exempel börja tillämpa kommentarsfältsklassikern ”Håll dig till ämnet”.