I dagens DN läser vi en av de mer märkliga ”stresstesten” av Stockholms trafik vi sett.
Ingressen:
”10 kilometer i timmen. Det är snittfarten när DN testar rusningstrafiken i Stockholm. Framkomligheten i innerstaden har minskat med fem procent på bara ett år.”
Vi upplever att framkomligheten ökat de senaste tio åren vi. Även i rusningstrafik. Götgatan har bättre kapacitet, samma sak med Skeppsbron. Norr Mälarstrand har visserligen ett problem med matförsäljning, men även det lär väl lösa sig.
Men det handlar såklart inte om framkomligheten i innerstaden, utan framkomligheten för bilister i innerstaden. I rusningstrafik en fredageftermiddag.
DN ska ta sig från Sickla Köpkvarter i Nacka till Bromma. Det går långsamt. Extra långsamt eftersom DN av någon anledning väljer att köra in i city först.
De kör den oerhört omständliga vägen via Danvikstull och Stadsgårdsleden (där dramatisk musik ackompanjerar att ett av körfälten blivit ”snabbcykelbana”, alltså lite mindre smal än förut), vidare till rivningen av Slussen.
Därefter fortsätter DN rätt in i city, via Centralbron, Vasagatan (där de stoppas av ett rödljus), Flemmingatan, ut Drottningholmsvägen och ner Blackbergsvägen i Bromma.
En och en halvtimme tar det.
Samtidigt skippar de att ta Södra länken, den del av ringleden som tillsammans med Essingeleden och Norra länken byggdes för att folk inte skulle köra in i stan i onödan. Den kostade 5,5 miljarder kronor i 1992 års penningsvärde.
Södra länken. 5,5 miljarder för att bilisterna ska kunna skippa city.
Visst, Södra Länkens tunnel stängs ibland. Då kan man från Sickla istället svänga upp vid Hammarby Sjöstad, ta Hammarbyvägen upp till Gullmarsplan och passera tunneln genom Årsta. Båda alternativen bättre än att ge sig in i city.
Här är ett annat förslag på alternativ, där man slipper precis alla köer:
Yes, Tvärbanan går direkt till Bromma. Kan man tänka sig att promenera någon halvkilometer från Nockeby Torg slipper man tunnelbanebyte och resan går på under 50 minuter. Och noll blodtryckshöjning i bilkön.
Eller för den som vill få vardagsmotion, men inte gillar köer, ta cykeln. Fortfarande 30 minuter snabbare. Eller gör som alla andra hipsters nuförtiden, köp en elcykel.
På cykel.
DN konstaterar att Stockholm har en framkomlighetsstrategi, antagen 2012 av Alliansen under förra styret (PDF-länk). DN är inte nöjda med den, utan väljer att lite piggt så här ett valår, komma med en egen politisk vision:
”För att uppnå målet om ett Stockholm i världsklass till 2030 krävs en rejält uppdaterad framkomlighetsstrategi – som även inkluderar bilen.”
Nu inkluderar visserligen kommunens framkomlighetsstrategi bilen. Dokumentet är en prioritering av trafikslagen. För som både Ulla Hamilton (M) och Daniel Helldén (MP) (båda trafikborgarråd, men i olika styren) konstaterat är inte utrymmet i city obegränsat. Om någon ska få mer, måste någon annan få mindre.
Vi förmodar att DN tycker att det borde prioriteras annorlunda. Men vi förstår fortfarande inte varför man vill ge sig in i stan om man inte ska dit.
Toppbild: Holger.Ellgaard, Tranebergstunneln, 2016a.jpg, Wikimedia Commons, CC BY-SA 4.0