HD/Sydsvenskans nyhetssajt 8till5 rapporterar att batterierna i Hövding-hjälmarna kan vara slut efter 5-7 år. Då är det dags att byta hjälm.
Cyklistbloggen var några av de första som provade airbag-hjälmen tidigt 2012 (Läs också: Cyklistbloggen testar Hövding).
Sedan dess har det gått bra för Malmöföretaget både i tester hos Folksam, fått beröm av Cyklistbloggens läsare och sålt rejält med hjälmar: under 2017 sålde man för första gången 10 000 hjälmar under ett kvartal och räknar med att det finns cirka 73 000 Hövding ute i trafiken.
En ny Hövding kostar cirka 2700 kronor. Med en uppskattad livslängd på fem år blir årskostnaden 540 kronor. Min hjälm kostade 600 kronor, vilket ger en årskostnad på 120 kronor per år.
Seriös cykelbloggare i billig hjälm
Fem år kanske är lågt räknat: NTF rekommenderar att man byter vart tionde år (Läs också: Cykelhjälm en färskvara), vilket å andra sidans låter väldigt länge i mina öron.
Sajten 8till5 skriver idag att batteriet i de först sålda Hövding-hjälmarna börjar nå sin maximala livslängd som beräknas vara 5-7 år. (Läs också: De första Hövding-hjälmarna kan sluta fungera i år)
Hövdings VD Fredrik Carling kommenterar:
– Vi uppskattar att hjälmen klarar cirka 300 laddningar och därefter gradvis avtar i prestanda, medan airbagen förväntas ha längre livslängd. Så vi har valt att ge den här vägledningen med 5-7 år för konsumenternas förståelse och tycker det är skäligt att man då funderar på att skaffa en ny. Som kontrast har jag för mig att för vanliga cykelhjälmar är rådet att byta efter tre år, eftersom plasten åldras.
Hövdings VD Fredrik Carling. Pressbild, CC
Vi vet inte om man kan lämna in sin gamla Hövding för att få någon slags rabatt, men vi har frågat Hövding på mailen och återkommer med svar.
Självklart blir ett antal inbytta Hövdinghjälmar bra business. Ett räkneexempel: Att byta ut 73000 hjälmar som finns idag skulle ge Hövding en bruttoinkomst på nätta 197 miljoner kronor. Inte illa.
Men ok, jag kan förstå att man som säkerhetsinriktat företag inte kan garantera funktionen på en avancerad airbag-hjälm om användarna själva ska hålla på och klåpa med batterier. Dock tycker jag det vore rimligt om man kunde lämna in sin Hövding för certifierat batteribyte mot en något mer rimlig peng.
Själv tycker jag man ser väldigt många Hövding ute på vägarna numera och jag tycker fortfarande att det är kul att en svensk uppfinning fått ett sådant genomslag.
Så en Hövding lever 5-7 år men skulle kunna leva längre med ett batteribyte. Hur ofta byter du din hjälm och skulle du kunna tänka dig en Hövding? Kommentera gärna!