To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.
The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Eller så läser man detta som den kritik emot den uteblivna strategin och de uteblivna besluten om att få cykla i körbanan som kanske är avsikten med väg- och transportinstitutets yttrande…
Eller så läser man detta som den kritik emot den uteblivna strategin och de uteblivna besluten om att få cykla i körbanan som kanske är avsikten med väg- och transportinstitutets yttrande…
Ja, hade det kommit från bitter och haveristiskt cyklistbloggare hade det nog kunnat varit så.
Men från ett statligt forskningsinstitut (DN har fel titel, de heter Statens väg- och transportforskningsinstitut) hade jag nog sett en kommentar till vad som felas den befintliga nyframtagna strategin istället för att bara föreslå en ny likadan. Särskilt i ett pressmeddelande.
Men jag hoppas din tolkning är mer rätt. Och att kritiken då framförs också via mer direkta kanaler.
I pressmeddelandet är de mer nyanserade och även här tror de på många olika orsaker som inte kan lösas med en enda åtgärd:
Förändringen kan förklaras av ökade avstånd till fritidsaktiviteter, att föräldrar på grund av arbete inte har tid att cykla eller gå med barnen och därför skjutsar, men också att barns vardag idag är mer inrutad än tidigare. De spenderar mycket tid i skolan och på fritidsaktiviteter och har inte lika mycket fri tid för lek utomhus, säger Malin Henriksson, forskare på VTI.
Cyklandet till skolan har också minskat, bland annat på grund av att det fria skolvalet lett till ökade avstånd. Andra orsaker är fler bilar i hushållen, förändringar i hur barn leker och kommunicerar, bristande faktisk och upplevd säkerhet i kombination med föräldrars föreställningar om barns trafikförmåga. Cykelresorna har delvis ersatts av bilresor men framför allt av ett ökat gående och resande med kollektivtrafik.
—
Det finns ett stort behov av mer forskning inom området. Exempelvis behövs mer kunskap om vilka barn som cyklar mindre, om det hänger ihop med föräldrarnas inkomst och sysselsättning, samt hur utbredda föreställningarna om att barn inte bör cykla själva är bland olika grupper.
Här är hela undersökningen för den som vill: http://vti.diva-portal.org/smash/get/diva2:1168229/FULLTEXT01.pdf