Det är nästan som att man undrar om universum ibland leker med en. För bara några veckor sedan skrev vi om hur en bussförare prejade en cyklist. Och i fredags var jag på väg hem efter konferens och fann mig vara med om exakt samma sak.
Och först efteråt insåg jag att det dessutom var på exakt, fricking samma plats. Enda skillnaden var att ”min” buss liksom smög upp bakifrån och plötsligt svängde in framför mig:
Nu blev jag lite intressad av vad SL säger om det här, så jag drog i väg ett mail. Fick följande svar:
”Även om bussar har företräde i trafiken ska de såklart visa hänsyn för att undvika att farliga situationer uppkommer”
Det här är helt nytt för mig, det här med att bussar har ”företräde” i trafiken. Det gör ju den här situationen extra knepig för cyklister – som måste lära sig hur man går upp i rök, till exempel när buss kommer bakifrån, kör om på utsidan och sedan helt enkelt bara svänger in.
Då är det skönt att höra att de såklart ska visa hänsyn och ”undvika” farliga situationer.
(obs, det finns en del sarkasm i den här texten)
Om du orkar,följ upp med ett officiellt brev/epost till SL – inte till kundtjänst – (då måste de nämligen diarieföra det) med hållplats tid och regnr. Skicka med filmen och påpeka lite snällt att även om bussar har företräde när de står vid hållplats så gäller inte det i denna situation och att Kundtjänst ger svar som kan misstolkas så, samt be om återkoppling om vad som händer i ärendet.
Ja, det var inte en dum idé. Ska funta på det, tack!
Tror du inte de menar ”även i de situationer där bussar har företräde ska…” Slarvigt formulerat, men man kan tolka ”om” på det viset.
Så kan det säkert vara, men det blir fortfarande inte relevant i situationen. Det finns ingen väjningsplikt specifikt för buss på väg in till hållplats, och i situationen är vi ju inte framme vid hållplatsen. Bussföraren väljer bara att ta cykelfältet för att det sedan ska bli lättare att ta sig in till hållplatsen.
Hade föraren velat köra säkert hade den kunnat svänga in bakom mig istället.
Bara halvt relaterat till artikeln, men:
Var får ni tag på de små kameror som ni har på styret/hjälmen?
Funderar mer och mer på att skaffa en sådan, just för att kunna dokumentera farliga situationer eller regelbrytande förare.
Bara inom loppet på 100 meter igår på St. Eriksgatan blev jag prejad två gånger av två olika taxiförare som ”bara” skulle svänga in (precis framför mig) och släppa av passagerare mitt i cykelfältet.
Men de hann ju försvinna medan jag famlar efter mobilen och försöker trycka fram kameran…
I filmen ovan använder jag en Contour 2+ fäst på styret – men jag har också en GoPro 5 som är lite modernare och ger lite bättre bild.
Jag har två olika varianter av Sony:s action-kamera med AZ i modellbeteckningen.
Det finns tusen billigare varianter som funkar helt ok för att dokumentera en cykelfärd ur det perspektivet på ebay. Sök på ”actioncam”. De levereras i allmänhet med bra fästen för hjälm och annat. Hjälmen är för det mesta bättre än styret, eftersom det skakar mindre, och du dessutom för det mesta tittar på det som är intressant.
Det finns också gott om begagnade GoPro på ebay och tradera.
Ja, kameran på styret ger en betydligt lägre vinkel och det kan ibland påverka hur man uppfattar trafiksituationen. För mig är det en kompromiss, jag tycker det är jobbigt att ha kameran på hjälmen.
Många tack, till er båda!
Jag har precis bytt ut min GoPro Hero3 till en Xiaomi Mijia för 750kr (från Kina). Mijian fungerar jättebra och till en bråkdel av priset för en GoPro.
Jag kör alltid med kamera på när jag cyklar till och från jobb. Har under årens lopp filmat många konstigheter i trafiken.