I Stockholmsområdet där Cyklistbloggen verkar, har det först snöat, sedan igår blivit tö, med regn och i natt frös det på. I morse när jag gav mig ut var det minus fyra grader.
Det här skapar de absolut sämsta förutsättningarna för hyggligt vintercyklande. När stora mängder snö töar bildas en issörja med ibland decimeterhöga spår i sig. När den sörjan fryser, bildas ”isbark” som gör det nästan omöjligt att cykla även med dubbdäck. Det gör det viktigt att ha koll på väderprognoserna.
Och så var det i morse. Snösörjan fick ligga kvar och frös.
Nybroviken, Skanstullsbron, Skansbron – stora genomfartsvägar för cyklister, de två första pendlingsstråk, alla var de täckta av rätt tjocka lager isbark.
Bitvis var det säkrare att leda. Hur såg det ut där du cyklade? Berätta i kommentarsfältet!
Hur var det i dag? Nynäsvägen->Södermalm->Östermalm var bra idag, men som vanligt var det kvar isbark där man är som mest utsatt; korsningar.
Själv fick jag vara hemma och VAB:a så jag missade regncyklingen idag.
Hur var det i dag? Nynäsvägen->Södermalm->Östermalm var bra idag, men som vanligt var det kvar isbark där man är som mest utsatt; korsningar.
Själv fick jag vara hemma och VAB:a så jag missade regncyklingen idag.
Tyckte det var rätt ok ändå. Så länge de frusna spåren inte är alltför djupa föredrar jag nog ändå hårdfruset underlag framför den där halvfrusna sorbeten som varken bär eller brister, där framhjulet helt plötsligt bara dyker fem cm och helt tappar styrförmågan.
Lågt däcktryck och hög fart så brukar det lösa sig.
Tyckte det var rätt ok ändå. Så länge de frusna spåren inte är alltför djupa föredrar jag nog ändå hårdfruset underlag framför den där halvfrusna sorbeten som varken bär eller brister, där framhjulet helt plötsligt bara dyker fem cm och helt tappar styrförmågan.
Lågt däcktryck och hög fart så brukar det lösa sig.
För mig var det bättre idag än igår… Slapp slushen som jag kanade runt i igår på delvis oplogade cykelbanor i Solberga. Visst var det lite spårigt idag men jag uppskattade att det var hårdare.
För mig var det bättre idag än igår… Slapp slushen som jag kanade runt i igår på delvis oplogade cykelbanor i Solberga. Visst var det lite spårigt idag men jag uppskattade att det var hårdare.
På N Lidingö var det föredömligt sopsaltat i morse 🙂
På N Lidingö var det föredömligt sopsaltat i morse 🙂
Exakt detta underlag på pendlingsstråket längs med Huddingevägen från Älvsjö mot Gullmarsplan. Och över Årstafältet. Varför används inte sopsaltningamaskinerna?
Exakt detta underlag på pendlingsstråket längs med Huddingevägen från Älvsjö mot Gullmarsplan. Och över Årstafältet. Varför används inte sopsaltningamaskinerna?
Från Hornstull och norrut till Kista via Solna och Sollentuna var priostråken i det närmaste topnotch med asfaltsrena cykelbanor på hela dess bredd. Från Fruängen via Hägerstensbadet, Hökmossen fram till Liljeholmsbron däremot var det spårig is efter att gårdagens slask lämnats kvar över natten.
Från Hornstull och norrut till Kista via Solna och Sollentuna var priostråken i det närmaste topnotch med asfaltsrena cykelbanor på hela dess bredd. Från Fruängen via Hägerstensbadet, Hökmossen fram till Liljeholmsbron däremot var det spårig is efter att gårdagens slask lämnats kvar över natten.
Det var spännande att åka från Frösunda till Solna strand. Mycket varierande, allt från perfekt sopsaltat till flera centimeter djupa spår vid Solna station (helt oröjt). Men även tunna spår gör det otäckt, även om det inte var direkt farligt så gick det verkligen inte snabbt i lätt spåriga backar.
Det var spännande att åka från Frösunda till Solna strand. Mycket varierande, allt från perfekt sopsaltat till flera centimeter djupa spår vid Solna station (helt oröjt). Men även tunna spår gör det otäckt, även om det inte var direkt farligt så gick det verkligen inte snabbt i lätt spåriga backar.
På de cykelbanor som inte sopsaltas är det bedrövligt att plogbilsförarna inte sätter ner plogen ordentligt i marken. På E4:an verkar det vara utmärkt att det slår gnistor om plogen men på cykelbanan verkar de tyvärr mest vara rädda om alla lager-på-lager-cykelmyror.
På de cykelbanor som inte sopsaltas är det bedrövligt att plogbilsförarna inte sätter ner plogen ordentligt i marken. På E4:an verkar det vara utmärkt att det slår gnistor om plogen men på cykelbanan verkar de tyvärr mest vara rädda om alla lager-på-lager-cykelmyror.
Jag har observerat att sopsaltning har i princip upphört i stan, istället vräker entreprenörerna torrsalt på cykelbanorna och nöjer sig med det. Dock sprider ju sig inte torrsaltet när några smala cykeldäck cyklar på den, och då blir det så här.
Jag har observerat att sopsaltning har i princip upphört i stan, istället vräker entreprenörerna torrsalt på cykelbanorna och nöjer sig med det. Dock sprider ju sig inte torrsaltet när några smala cykeldäck cyklar på den, och då blir det så här.
Jo, på en del ställen ser det ut som man sandat med vit sand. Hjälper det speciellt mycket? Verkar inte så: på sina ställen på den sopsaltade cykelbanan finns stora istäckta vattenpölar, bl.a. mitt i en kurva …