Efter gårdagens snösmocka i den kungliga hufvudstaden har många frågat om dubbdäck till cykeln. Så här tycker vi!
Att skifta till vinterdäck på bilen är något de allra flesta gör så fort minusgraderna visar sig. Hey, det är till och med lagstadgat, så varsågod att skifta.
I och med att allt fler väljer cykeln till jobbet så ökar även intresset för att fortsätta cykla även på vintern. Det har varit riktigt gemytligt med en massa folk som väntar vid rödljusen tillsammans ända in i senare hälften av november. Underbart!
Nu dyker frågorna upp på Facebook och i andra fora.
Turligt nog är det lätt att vintercykla! Är du minsta osäker, stolpa in till närmaste cykelhandlare och fråga. För tio år sedan var cykeldubbdäck något riktigt udda, idag hänger de längst fram i skyltfönstret. Så beskriv hur du tänkte cykla så plockar de fram rätt grejer åt dig.
Generellt rekommenderar vi på Cyklistbloggen dubbdäck på vintern. Det finns däck med olika antal dubbar i. Hur många ska man ha? Well, Christian kör med 240 dubbar i framhjulet och 120 på bakhjulet och själv kör jag 240 dubbar både fram och bak. Skillnaden på 240 mot 120 är att de med dubbelt så många dubb har dubb längre ut åt kanten på hjulet, så du alltså får bättre grepp även när du lutar cykeln för att svänga.
Mjukare gummi för bättre grepp
Det är dock inte bara dubbarna som gör skillnaden, utan även gummiblandningen på vinterdäcken är annorlunda. Vinterdäcken är något mjukare, även i låga temperaturer och själv blev jag glatt överraskad över hur bra grepp dubbdäcken ger.
Lagom med dubb för pendling
Då de gator du kommer att cykla på mest kommer att bestå av asfalt med snö, snömodd och is endast fläckvis förekommande (ok, kanske isgata, men bara ibland) behövs inte alla dessa dubbar. På isfritt underlag, säg sopsaltade gator, kommer många dubbar att göra cykeln ännu mer tungtrampad och ibland ger många dubbar rent av ett sämre fäste på ren asfalt.
Det finns även odubbabde vinterdäck till cykel, men eftersom snöröjningen i Stockholms innerstad lämnar en hel del övrigt att önska väljer jag själv dubbat alla gånger. Greppet det ger är verkligen härligt – det är som att ha klor! I flera fall har jag cyklat säkert för att när jag ställt ifrån mig cykeln halkat på det glashala underlaget.
När ska man byta däcken?
När ska man då sätta på däcken? Den enkla lösningen är: när det blir halt. Snö i sig är ingen fara, men halkan är det besvärliga.
Själv halkade jag omkull innan första snön kom och ironiskt nog dagen innan jag skulle sätta på vinterdäcken. Så kan det gå.
Dubbdäck köper du i välsorterade cykelaffärer, och förresten: du kan byta däck när du vill, det finns ingen vinterdäckslag som gäller cyklister. Men, frågar många: får man cykla på gator med dubbdäcksförbud som finns i vissa städer?
Cyklistbloggen frågade Peter Ågren, chef för polisens ingripandeverksamhet på Södermalm i Stockholm via Twitter.
Svaret är ”Ja, det får du. Förbudet gäller motordrivet fordon. Cykel och moped klass II är OK att köra med dubb.”
Så när frosten kommer: sätt på ett par dubbdäck på cykeln och cykla säkrare.
Har aldrig testat andra än Schwalbe, så har inget att jämföra med.
För mig har de alltid funkat bra. Har inte haft problem med att dubbar lossnar eller att de har gått igenom insidan av däcket. Men jag tenderar att cykla lite mindre aggressivt (eller hur man ska uttrycka det) med vinterdäck just för att inte slita så mycket på dubbarna, och om man gillar att köra lika hårt på vintern som på sommaren kanske det finns bättre däck därute. (Brukar i och för sig byta däcken efter ett par säsonger ändå, i och med att många har sagt att vinterdäck rent generellt tappar lite i prestanda efter några år.)
För mig har bra fäste och inte så mycket rullmotstånd varit det viktigaste, och där har jag inget att klaga på.
Har aldrig testat andra än Schwalbe, så har inget att jämföra med.
För mig har de alltid funkat bra. Har inte haft problem med att dubbar lossnar eller att de har gått igenom insidan av däcket. Men jag tenderar att cykla lite mindre aggressivt (eller hur man ska uttrycka det) med vinterdäck just för att inte slita så mycket på dubbarna, och om man gillar att köra lika hårt på vintern som på sommaren kanske det finns bättre däck därute. (Brukar i och för sig byta däcken efter ett par säsonger ändå, i och med att många har sagt att vinterdäck rent generellt tappar lite i prestanda efter några år.)
För mig har bra fäste och inte så mycket rullmotstånd varit det viktigaste, och där har jag inget att klaga på.
Är nybliven vintercyklist och undrar lite över sandningen, eller rättare sagt steningen av cykelbanor. Hur ligger det till med vassa stenar och ökad risk för punka? Några erfarenheter att dela med er av?
Har aldrig själv fått punka av den anledningen.
Däremot ger grus om möjligt ännu sämre grepp när man har dubbar på däcken, så största faran med gruset skulle jag säga är att man tappar fästet
Är nybliven vintercyklist och undrar lite över sandningen, eller rättare sagt steningen av cykelbanor. Hur ligger det till med vassa stenar och ökad risk för punka? Några erfarenheter att dela med er av?
Har aldrig själv fått punka av den anledningen.
Däremot ger grus om möjligt ännu sämre grepp när man har dubbar på däcken, så största faran med gruset skulle jag säga är att man tappar fästet
Ja Schwalbe Marathon Winter är bra så till vida att de rullar fint och fästet är bra, däremot har jag efter två säsonger med däcken på en lastcykel som rullar regelbundet märkt att dubbarna går igenom insidan mot slagen. Det var min lokala cykelhandlare som uppmärksammade mig på det i samband med att jag ville att de skulle byta till vinterdäck, de sa att de varit med om det tidigare på just Schwalbe, kan också förklara en punktering jag tidigare fått. De rekommenderade därför Suomi tyres dubbdäck som inte ska lida av detta problem. Kan också vara så att däcken såklart utsätts för extra mycket belastning av lastcykling och att därför Schwalbe funkar bra med vanlig cykel.
Ja Schwalbe Marathon Winter är bra så till vida att de rullar fint och fästet är bra, däremot har jag efter två säsonger med däcken på en lastcykel som rullar regelbundet märkt att dubbarna går igenom insidan mot slagen. Det var min lokala cykelhandlare som uppmärksammade mig på det i samband med att jag ville att de skulle byta till vinterdäck, de sa att de varit med om det tidigare på just Schwalbe, kan också förklara en punktering jag tidigare fått. De rekommenderade därför Suomi tyres dubbdäck som inte ska lida av detta problem. Kan också vara så att däcken såklart utsätts för extra mycket belastning av lastcykling och att därför Schwalbe funkar bra med vanlig cykel.
Vet inte om man får ”göra reklam” för däck här, men själv tycker jag att Schwalbe Marathon Winter är de bästa. Har aldrig cyklat omkull med dem, och då cyklar jag gladligen på isgator i både backar och svängar.
De är dock dyra, men om man har en tightare budget kan man alltid köpa en variant med något färre dubbar till bakdäcket och istället prioritera lite fler dubbar fram.
Men oavsett hur bra däck man har så är man inte odödlig. Lite mer avstånd och något lägre hastigheter när det är isigt och snöigt är inte helt fel ändå.
En grej till – om vanligtvis dyra dubbdäck är rejält nedsatta i pris på något ställe kan de bero på att de säljer ut däck som har några år på nacken redan.
Mao, de kan ha kortare hållbarhet och vara mindre effektiva än nya däck.
Jag har tröttnat på Schwalbes däck, de fungerar fram men inte så bra bak där det är lite mer belastning. De håller max en eller två säsonger enligt min erfarenhet sedan har dubben lossnat eller sitter snett. De sista åren har jag kört på Nokian Tyres och det syns inte att de är använda alls, mycket bättre kvalitet.
Vet inte om man får ”göra reklam” för däck här, men själv tycker jag att Schwalbe Marathon Winter är de bästa. Har aldrig cyklat omkull med dem, och då cyklar jag gladligen på isgator i både backar och svängar.
De är dock dyra, men om man har en tightare budget kan man alltid köpa en variant med något färre dubbar till bakdäcket och istället prioritera lite fler dubbar fram.
Men oavsett hur bra däck man har så är man inte odödlig. Lite mer avstånd och något lägre hastigheter när det är isigt och snöigt är inte helt fel ändå.
En grej till – om vanligtvis dyra dubbdäck är rejält nedsatta i pris på något ställe kan de bero på att de säljer ut däck som har några år på nacken redan.
Mao, de kan ha kortare hållbarhet och vara mindre effektiva än nya däck.
Jag har tröttnat på Schwalbes däck, de fungerar fram men inte så bra bak där det är lite mer belastning. De håller max en eller två säsonger enligt min erfarenhet sedan har dubben lossnat eller sitter snett. De sista åren har jag kört på Nokian Tyres och det syns inte att de är använda alls, mycket bättre kvalitet.
Tack för bra sammanställning. Vill bara tipsa om att faktisk lägga lite slantar på bra däck från en välkänd cykelkedja. Jag har haft mina dubbdäck i tre säsonger och det är inte många dubb som fallit bort genom åren. Nu är det dags för att uppdatera däcken till nya och då väjer jag så klart att köpa bra och kanske lite dyrare däck. Min erfarenhet av däck från företag som främst säljer bildelar är att väldigt många dubbar ramlar av under första månaden. Inte ok!
Tack för bra sammanställning. Vill bara tipsa om att faktisk lägga lite slantar på bra däck från en välkänd cykelkedja. Jag har haft mina dubbdäck i tre säsonger och det är inte många dubb som fallit bort genom åren. Nu är det dags för att uppdatera däcken till nya och då väjer jag så klart att köpa bra och kanske lite dyrare däck. Min erfarenhet av däck från företag som främst säljer bildelar är att väldigt många dubbar ramlar av under första månaden. Inte ok!