Nu är tiden på året när i princip hela samhället gemensamt passar på att påminna alla oskyddade trafikanter om att det är dags att hänga på sig reflexer. Till exempel gör Räddningstjänsten i Dala Mitt det så här fyndigt på sin Facebooksida:
Ni fattar säkert, är ni så dumma så ni är ute och går så kommer ni bli ihjälkörda och då är det viktigt att era organ kan användas av någon annan. Hohoho.
Det här kommer punktligt varje år och vi håller såklart med. Det är jättebra att göra sig synlig i höst- och vintermörkret.
Men nu är också tiden på året när ingen överhuvudtaget påminner om att när det är mörkt och ofta halt är det dags att ändra sin körstil. För som sagt, det är mörkt. Och halt.
Idag tänkte vi därför vända oss till våra medtrafikanter bilisterna. Många tror att folk slutar cykla på hösten, men faktum är att antalet vintercyklister slår rekord varje vinter. I vintertrafiken gäller det att vi alla samspelar, visar hänsyn och tolerans så att alla kommer fram hela, rena och oskadda.
Cyklistbloggen tar sitt publicistiska ansvar och därför har vi petat ihop våra bästa tips till vinterbilisten.
1. Dra ner farten i mörkret.
Nu när det blir beckmörkt tidigt på dagen och inte ljust förrän en bit in på förmiddagen skulle vi cyklister vilja be dig att snälla hålla hastighetsgränserna! Varje gång vi tar oss över cykelpassager, kör framför dig i korsningar och cyklar i samma vägbana så försöker vi göra en bedömning av hur fort du kör. Vi vill såklart också komma hem till våra familjer och vänner hela.
Tänk också på att bilar syns dåligt. Du kanske upplever att du har god sikt med dina strålkastare och ser oss tack vare våra reflexer och lysen, men dina lampor är så starka att vi bländas. Och då ser vi inte fordonet du kör i utan bara ett vitt sken. Flera bilar i kö blir som att titta in i solen, det blir bara ett sudd. Det gör det oerhört svårt att avgöra hur många bilar det är, hur fort de kör och hur långt bort de är. Vi försöker se oss över axeln, men i mörkret är det oerhört svårt att uppskatta avstånd och hastighet.
Är det då 40 och en bil kommer i 70 är risken stor att vi gör en felbedömning i mörkret.
På köpet som du sänker farten ökar du chansen att hinna stanna i tid, trots is, snö och halka. Winwin!
3. Kolla i döda vinkeln.
En sak till som väl gäller generellt, inte bara i tider av mörker, glöm inte att kolla i döda vinkeln. Det räcker inte alltid med blinkers eftersom många bilar har oerhört små blinkersindikatorer. Som här:
Blinkersindikatorn är en liten, liten, liten, knapp på bilen, knappt synlig – ännu svårare att se när man samtidigt cyklar och försöker hålla koll på trafiken i två olika fält på var sin sida om sig, samtidigt som man måste vara uppmärksam på vägbanan som just här på Götgatan var oerhört ojämn och full av potthål. Ännu svårare när den slås på nästan samtidigt med svängen.
Så, kolla döda vinkeln efter cyklister och använd blinkers i god tid!
3. Kör nykter.
Förhoppningsvis en självklarhet, men det skadar inte att påminna.
Därför gillar vi den här annonsen skarpt.
Anti drink driving poster by Fiat in Brazil. The caption reads ”Now you see it. Now you don’t.” pic.twitter.com/LqueoOHfbu
— Brilliant Ads (@Brilliant_Ads) January 3, 2014
4. Var tolerant.
Snart kommer snön och då kommer det vara extra många cyklister framför dig i vägbanan. Skälet är att snön gör det svårt eller omöjligt att alltid cykla på cykelbanor och i cykelfält och då är det ofta bara ute i de större filerna som vi kommer fram säkert.
Så här kan det se ut:
Som du ser är cykefältet helt försvunnet i snömodd, något som gör det omöjligt att cykla säkert där. Eller så här på Skeppsbron i centrala Stockholm:
Där cykelskylten är, ligger cykelfältet gömt under snön. Det här är ett särskilt stort problem på platser där cykelfältet går utanför parkerade bilar. Placeringen gör det dels svårt att ploga och dels att när bilar körs över cykelfältet så dras det med snömodd som snabbt fyller fältet.
Extra farligt blir det när temperaturen skiftar – då förvandlas bilspåren till is-spår.
5. Det kan finnas ett cykelfält mitt i vägen.
I Stockholm ligger ofta cykelfälten mellan vanliga körfält. Det kan vara svårt att upptäcka när snön täcker gatmarkeringarna. På vissa platser, till exempel vid Medborgarplatsen, sitter skyltar ovan vägbanan, men så är det inte alltid. Så bli inte förvånad om cyklisterna fortfarande använder fälten även om de inte syns.
6. Håll avstånden
Vi kör så försiktigt vi kan, men med spårbildning och modd så kan vi ibland vingla eller tvingas gira för hinder. Håll därför gärna extra stort avstånd i sidled när du kör om. Och om vi plötsligt måste tvärnita så fungerar inte en cykel som en bil. En bil sladdar och får längre bromssträcka. En cyklist kan mycket väl gå i backen. Kör du då för nära är risken att du inte hinner bromsa i tid. Den gamla tresekundersregeln är en bra start även när man ligger bakom cyklister. Hellre för mycket avstånd än för litet.
Det kan vara lätt att tro att de cyklister som kör i ”blandtrafik” är helt omedvetna om omgivande trafikanter och glatt rullar på utan tanke. Men så är det inte, vi blir också stressade. Ingen stadscyklist vill vara i vägen med flit, vi cyklar alla så fort vi kan efter omständigheter och kondition och håller oss till cykelfält och cykelbanor där de finns och är öppna.
Så snälla ha tålamod under snösäsongen. Håll ordentliga avstånd både i längd- och sidoled, dra ner farten, vi vill alla samma sak: att få komma fram levande och utan skador oavsett om det är på väg till jobbet, hem till familjen eller ner till affären.
Tack på förhand!