To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.
The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Bara se! Bilisterna har förstås laglydigt stannat för rött utanför bild medan cyklisterna som vanligt bara blåser på mot alla rödljus och högaktningsfullt struntar i allt vad laglydnad heter. Och säkert dök de upp från ingenstans också. Typiskt cyklister!
***
Resten av dagen (23/24 av dygnet) ser det förstås ut precis tvärtom: fullt med bilar på Munkbroleden och inte en cyklist i sikte på många mils avstånd. Så vad ska vi föreslå? Konvertibla körfält som blir cykelbanor i morgonrusningen? Blandtrafik?
***
Solskenshistoria: kranbil på Hägerstensvägen idag med stödbenen på halva cykelbanan – ordentligt utmärkt med röd-vita band, skyltar och blinkande ljus. ”Man gör så gott man kan” sa chauffören.
Det är absolut fler cyklister än bilar där vid Munkbron under nästan hela dygnet. Iaf fram till 2120 när jag passerade där sista gången. Höst och vår är annorlunda. Men det är inte poängen, och det vet du.
Så har det inte sett ut någon gång av alla de gånger jag passerar där – då ser jag ett par, tre cyklister, några fler fotgängare och fullt med bilar. Men kommunen torde väl ha statistik som kan bringa klarhet i frågan.
Faktum kvarstår att Munkbroleden är en av de få passagerna för motortrafik mellan norr och söder och behöver ha kapacitet, i synnerhet nu när Skeppsbron är avstängd för biltrafik. Om vi tvingar biltrafiken att åka över Västerbron eller Södertunneln, så skapar det istället en massa onödig biltrafik på tvären – det vinner ingen på.
Och som du vet så görs endast 6 % av personresorna i innerstaden med bil, så det handlar inte om lata bilister vs oss alerta cyklister, utan om enskilda personers privata arbetspendling med cykel vs yrkestrafikens behov av att få staden att fungera för oss alla.
Det bästa vore kanske att öppna för blandtrafik, eller att förbjuda biltrafik under morgonrusningen – den tiden vill i alla fall inte yrkestrafiken vara ute på vägarna.
Tänker också på det där varje morgon…