Antalet parkeringsplatser för bilar i storstäder minskar i nästan alla svenska storstäder. Syftet är att frigöra yta som kan användas till annat. I sig har det inte jättemycket med cykling att göra, annat än att den där frigjorda ytan ofta fungerar alldeles utmärkt åt att göra cykelväg av.
Men. Vi ser allt oftare det här argumentet (just det här från Örebro) eller varianter av det:
Argumentet är alltså att när parkeringsplats försvinner, eller börjar kosta, så kommer folk som cyklar till jobbet börja köra bil istället. Huh?
Det tog oss några sekunder att processa det här innan vi fattade. Logiken är alltså, om vi fattar rätt, att folk normalt har bil, som står gratis eller billigt parkerad hemmavid, och cyklar till jobbet. Men så en morgon försvinner den gratisa, eller billiga, parkeringen och då blir det billigare att skippa cykeln, köra bilen hemifrån och ha den stående på jobbet istället. Och på så sätt leder färre parkeringsplatser till att folk slutar cykla och börjar köra bil istället.
Jag vet inte. Har alla gratis parkering vid sina arbeten? Om man har en stillastående bil som man inte använder dagligen kanske det är bättre och billigare att hitta en hyrd p-plats ändå? Eller gå med i bilpool?
10 svar på ”Borttagna parkeringsplatser betyder minskat cyklande?”
Kommentarer är stängda.
Samma argument återfinns i t.ex. denna insändare i GD från tidigare i somras: http://www.gd.se/opinion/insandare/darfor-blir-det-bil
Jag tror att argumentet är en variant på den klassiska föreställningen om att det är säkrast och miljövänligast om man ger biltrafiken fri framfart, alltid och överallt. Ju mer vägyta och ju mer bilparkering man ordnar desto mindre bil kommer folk att köra.
Jag har 8km till jobbet, de enda gångerna jag tar bilen är då jag skall besiktiga den eller då boendeparkeringstillståndet krånglar. Så det stämmer väl på mig…
(bilpool är inget som skulle fungera för mig utan att ändra bilvanor)
I Örebro kan det nog vara vanligare med gratis parkeringsplats vid arbetet än i Stockholm. Men boendeparkeringen i Stockholm tar väl bort det här argumentet? Det är väl fast kostnad per dygn eller månad?
I många områden är det avgift endast mån-fre 7-19. Innan parkeringsstrategin genomfördes så tror jag det var fram till 17. Gratis parkering på jobbet är ganska vanligt även i Stockholm, framför allt för de som kör bil till jobbet (se diagram). Finns även en gammal resvaneundersökning som visar att det gratisparkeras en hel del i innerstan. Om jag minns rätt så var ett av argumenten till att införa boendeparkering att bilister skulle lämna bilen hemma istället för att ta bilen till jobbet, men jag tror inte att det gjorts någon utvärdering om det fungerat som det var tänkt. https://uploads.disquscdn.com/images/6f2906c6d5412abf75361518fb5007a3cea2559b651058e4af0ecbaf76d758a9.png
Jag har följt en del ärenden i Sthlm, bland annat cykelvägen längs Runda vägen i Bromma. TK:s slagningar på regplåtar gör gällande att det var rätt vanligt att använda närförorterna som billig infartsparkering när det var gratis. Det håller på att ändras nu med nya avgiftsregler.
Det omvända förekommer också – att (gratis) infartsparkering används som boendeparkering, besöksparkering mm. Att ett större område har blivit avgiftsbelagt har också andra konsekvenser som att BRFer med egen parkering höjer avgifterna för att ligga i nivå med vad det kostar att stå på gatan.
Enligt Resvaneundersökningen så sker endast 5 % av resorna i innerstaden med bil på vardagarna (inkl fritidsresorna). 6 % på helgerna. Så det är nog inte så väldigt många som tar bilen till jobbet i innerstan. Det skulle iofs vara intressant om SL gjorde en uppföljning nu när man börjat ta betalt för parkeringen i närförort. Å andra sidan var det en hel del förortsbor som tog bil redan innan, så skillnaden blir kanske inte så stor….
Det förekommer, ja. Känner folk som väljer uppdrag eller arbete delvis efter om det finns gratis parkering eller ej. Många som absolut inte kan tänka sig att pendla med något annat än bilen. Egentligen ska man ju förmånsbeskattas för gratis parkering på jobbet men i praktiken är det ytterst få arbetsgivare som anmäler detta. Underligt varför Skatteverket inte kontrollerar.
Fast de du beskriver skulle ju knappast använda cykeln, ens om de ägde en.
Så har nog många i Stockholms innerstad resonerat i varje fall tidigare innan de nya avgifterna infördes. Förr var det gratis att stå på gatan på helger hela dygnet och på vardagar efter kl 17. Istället för att lösa boendeparkering tog man då helt sonika med bilen till jobbet och slapp att betala avgift. Nu är det inte riktigt lika generöst längre, men fortfarande naturligtvis billigare att ta med bilen till gratisparkeringen på jobbet.