Vi börjar få slut på rubrikförslag till alla inlägg om stolpar. Så här såg det till exempel ut i Uppsala plötsligt:
Och här någonstans börjar vi fundera på om man skulle införa en obligatorisk kontrollfråga som alltid måste fyllas i innan man går hem för dagen vid vägbyggen. Kanske ett ”Känns det här verkligen bra?”.
Eller ännu enklare, ”skulle vi gjort så här om det gällde biltrafik?”.
Bilden ovan togs i juni, nu ser det ut så här istället:
Ja ni ser ju, bonuspoäng för kreativitet. Om stolpen står mitt i vägen är såklart snabbaste lösningen att flytta på vägen. Eftersom cykelvägar ju kan se ut precis hur som helst – det finns inga tvingande direktiv för att få kalla något ”cykelbana”. Det här är förövrigt samma lösning Stockholms Exploateringskontor använde när de råkade placera Herr Gårmanskyltarna mitt i cykelvägen längs Kanalvägen – man flyttade inte på stolparna, utan på vägen.
Trafikljusen i Uppsala hamnade i Upsala Nya tidning som skrev:
Nu ska stolparna flyttas ut en halvmeter och placeras närmare trafiken. Linjemålningarna ska även göras om så att risken att cykla in i en stolpe minimeras.
Nu tänker vi, igen. Tänk om man gjorde rätt från början? Hur svårt kan det vara? Det händer ju liksom aldrig att det plötsligt står ett trafikljus eller en gatskylt rätt ute bland motortrafiken?
Kan man inte bara göra exakt samma sak som man gör när man bygger dem?
Hej. det är när gångbanor breddas som stolparna får stå kvar där kanten var innan. Dom tänker antagligen inte på det eller så blir det för dyrt att flytta ut stolpen till den nya kanten.
Så många gånger både jag och min fru har cyklat där och funderat på hur det kunde bli så dåligt fast det är så nytt, det finns en massa dokument och planer om hur vägar för cyklar ska byggas, varför blir det ändå fel tro. Det är ju rätt många människor inblandade i vägar för bilar med men det blir aldrig/mycket sällan så här fel. Det är heller inte ovanligt att stolpar/bänkar/soppkorgar placeras i vägar för cyklar, bilden är från en annan relativt nybyggd cykelbana i Uppsala. https://uploads.disquscdn.com/images/abd14c12cb1090ed9d7aba5ac0270a17b1f8f52f34e1dda20f3f579d10428d70.jpg
Hur ser linjemålningarna ut i mörker vintertid?
De borde väl lysas upp av cykelbelysningen!
Tyvärr är det inte alltid som cykelbelysning är så effektiv som man skulle önska. Många av dem är mer inriktade på att synas än att se.
Men trots rätt ordentlig belysning cyklade jag själv in i en stolpe förra året. Det var kolmörk vintermorgon med regndis. Det gick bara att knappt urskilja de vita linjerna och hålla sig innanför dem. Men det var just för att jag fokuserade på att hålla mig på cykelbanan som jag körde in i en stolpe som stod placerad mitt i. Höll inte särskilt hög fart, men blev en bra smäll ändå och skador på mig och cykel.
Utan ordentliga reflexer på stolpar syns de inte, eftersom de har en färg som smälter in i asfalten så fort det är lite mörkare, regnigare eller dimmigare än normalt.
Vid kanalvägen (de sista bilderna) kan det kännas tryggare för fotgängare. Man kan korsa cykelbanan först och resten av gatan sedan. Och i andra riktningen behöver man inte fundera på om det kommer cyklister medan man går över bilkörbanan. Dessutom gör ju arrangemanget att cyklisterna sänker farten. Kanske.
Men jag har full förståelse för cyklisternas frustration här. Så där skall de inte se ut. Om det är mycket trafik på både gatan och på den dubbelriktade cykelbanan så skulle väl en bra lösning vara om gång- och cykelbanorna gick i en lång böj bort från bilkörfälten, utan avsmalning naturligtvis, så att det kunde bli en fotgängarrefug vid övergångsstället. Tydligen har man ju ansett att det behövs en sådan här.