I natt målade Stockholm nya vägmarkeringar i korsningen Sveavägen-Kungsgatan, men innan vi säger något om det så blev vi lite småglada på väg hem i går:
Kolla den gulliga röda konen!
Men, de nya vägmarkeringarna på Sveavägen alltså. Det är kommunen som testar ett sätt att göra det lite tryggare för cyklister att svänga vänster. Så här ser de ut:
Rykande färskt:
Försök med väntyta för vänstersvängande cyklister! För ökad framkomlighet o säkerhet för cykeltrafiken! #cykling #nattjobb pic.twitter.com/7ItLbeMh8f
— Ulf Eriksson (@DrUEriksson) May 10, 2017
Till Stockholm Direkt säger trafikkontoret:
– Vi vill underlätta för vänstersvängande cyklister och ska nu testa hur det här fungerar. När vi valde korsning valde vi en där det dessutom är förbjudet att svänga vänster från två av fyra håll, säger Catarina Nilsson, projektledare på trafikkontoret.
I två av svängarna är vänstersväng förbjuden, men det blir alltså tillåtet om man använder boxarna. Så här ser det ut när man kommer från Sveavägen och ska svänga vänster ner på Kungsgatan:
Men kommer man Kungsgatan kan man antingen välja att ta ”stora svängen” och använda den nya väntytan, eller lägga sig i vänsterfältet och cykla på ”förgrönt”. – eftersom platsen är en av fyra i Stockholm där cyklister släpps iväg tidigare än resten av trafiken – också det för att göra det tryggare:
När vi ändå är inne på nya grejor för cyklister, så läser vi också i Stockholm Direkt, att Nederländerna stödjer kommunens cykelsatsningar – på ett högst konkret sätt:
Det är Nederländska ambassaden som ligger vid Götgatans fot som ger bort sin bilparkering på tvärgatan Peter Myndes backe till Stockholm – för att låta den bli cykelparkering:
– Vi ger upp den här platsen som en symbolisk handling för att uppmuntra Stockholm att bli en bättre cykelstad. Det här löser inte parkeringsproblemen på Södermalm men vi tror att stället kommer att bli använt. Vi kan investera i ett till om det blir lyckat, säger Frank Schipper.
Många bäckar små och allt sånt!
När jag läser de gällande föreskrifterna i korsningen så ser jag att det bara var vänstersvängen från Sveavägen (nordlig riktning) mot Kungsgatan (västlig riktning) som var förbjuden. Kungsgatan-Sveavägen (östlig-nordlig riktning) var tillåten sedan tidigare.
Däremot var det _skyltat_ med förbjuden vänstersväng från båda hållen, det syns i Googles bilder från förra året.
Halvdant.
Först ska en cykla över nästan hela korsningen och sendan cykla lite mot trafiken för att ställa sig tvärs över vägen i boxen med mycket dålig sikt på trafikljuset. Sen ska en komma iväg rakt fram. Verkar väldigt komplicerat och ogenomarbetat. Vann billigaste möjliga lösning?
Visst är det så att när du kommer från stureplan och väntar på förgrönt vid korsningen så får trafiken från hötorget grönt samtidigt? Förgrönt ger bara grönt tidigare än fordonen som står bakom dig och väntar.
Nej, det verkar som om vi får förgrönt även innan de släpps iväg. De är dessutom förbjudna att svänga vänster, så ska du rakt fram finns inga problem alls. Ska du själv svänga vänster upp mot Sergels torg, kanske du får följa vanliga trafikströmmen – men jag har aldrig haft några problem där trots att jag cyklar ganska mycket i stan.
Förstår inte riktigt funktionen. Om man vill svänga vänster lägger man ju sig i vänsterfilen. Den här lösningen verkar som om man först kör halvvägs och sen ställer sig och väntar på grönt för korsande trafik – i evinnerliga tider. Det är ju för att slippa stå och vänta i köer som man cyklar.
Gör du dig dummare än du är? 🙂
Det beskrivs ju i texten ovan att vissa vänstersvängar kan bli tryggare på detta sätt. Och att andra vänstersvängar på detta sätt blir tillåtna för cyklister, vilket de i princip inte varit tidigare, även om många redan tillämpat ungefär samma metod som den som nu blir legaliserad.
Stora svängen har varit laglig sedan cykeln uppfanns, så det är inget nytt utan ett sätt att stoppa undan cyklisterna i ett hörn så de inte stör biltrafiken.
På detta sätt skapar man bara ytterligare irritation bland de korsande bilisterna som får en mur av cyklister framför sig – cyklister som redan hade varit ute ur korsningen och en bra bit på väg om de gjort en vanlig vänstersväng. Konfliktdesign i sin prydno!
Kanske i Stockholm eftersom vi har så långa rödljusperioder, men om man gör perioderna mycket kortare så blir Köpenhamnssvängen mer hanterbar (Och i DK så måste man ju ta den).
Saker blir inte konfliktdesign bara för att du inte gillar dom, att stoppa cyklister boxar där vi kan stanna synligt är motsatsen. Jag ogillar också stora svängen, men när man är osäker så är den att föredra.
Hanterbar – men aldrig smidig. Bevare oss för Köpenhamns tvångslösningar. Leve förslaget om att cykla i blandtrafik. Detta lugnar ned biltrafiken och speedar upp cykeltrafiken. Win-win istället för win-lose.
Konfliktdesign är när man medvetet kräver att cyklister ska:
1) ta en rejäl omväg och vänta in två perioder för att få göra en enkel sväng.
2) ställer upp dessa cyklister i ett magasin precis framför otåliga bilister som bara väntar på att få korsa vägen. I allra synnerhet vid Hötorget där endast Taxi, buss och leveranstrafik får köra och där de fått krångla sig förbi hela Kungsgatan full med fotgängare som korsar gatan var som helst utan att se sig för. Med en skarp tidtabell som måste följas så vill man inte ha en stor dröser cyklar som mödosamt ska accelerera iväg när man äntligen slipper den stökiga Kungsgatan. Konfliktdesign som sagt…
”Rejäl omväg”? Så många meter extra blir det inte (min lösning på problemet – the högersvängar runt kvarteret – kan kanske kallas det). Om man inte är supercyklist som Anders Andersson och finner innerstadstrafiken skrämmande (kommer ihåg en gång när jag som tonåring (!) undrade hur i h-vete jag skulle ta mig därifrån levande), är stora svängen en utmärkt lösning. F ö tror jag inte ”konfliktdesign” betyder det du tror att det betyder.
Inte i meter men i overksam tid.
Jag räknar mig inte som supercyklist, utan cyklar som jag gjort sedan jag som tidig tonåring första gången gav mig ut i trafiken, möjligen är jag lite mer försiktig idag.
Hur en vänstersväng från en vänsterfil där du slipper mötande trafik att korsa och kan svänga helt ostörd i en sväng utanför bilarnas kurs, skulle vara skrämmande, är oförståeligt. I hälften av fallen kommer du dessutom fram till korsningen när det är rött och har alla möjligheter att placera dig optimalt redan innan svängen.
Det farliga är att ligga i högerfil och cykla rakt fram – det är i dessa situationer cyklister blir överkörda. Stora svängen innebär just att ligga i högerfil och cykla rakt fram – två gånger efter varandra.
Konfliktdesign betyder i min värld att man skapar konkurrens om utrymmet där det hade gått att lösa så att alla hade kommit fram utan problem. Man skapar helt i onödan en win-lose-situation där det fanns en win-win-möjlighet.
Arne har för en gång skull rätt, lilla svängen är säkraste svängen och varför cyklister inte skulle få svänga vänster från Kungsgatan till Sveavägen norrut är en gåta.
Intressant lösning. Cyklisterna står alltså nästan som en grind framför bilar som också har rött. Men boxen rymmer inte värst många cyklister. Tycks vara ett utrymme framför reserverat för rödljuscyklande cyklister, och kanske för en framtida ”högergrönt” ljus just för cyklister. Och bakom boxen fanns också ett utrymme. Kan det vara för utryckningsfordon?
Man har väl gjort något liknande i korsningen St: Eriksgatan X Fleminggatan. Men där är det ett minimalt utrymme uppe på trottoaren som cyklisterna kan stå på. Förstår knappt hur det är tänkt.