Den här dök upp i vårt sociala medier-flöde:
Den bittre cyklisten i oss tänkte ”Ja, det är svårt att göra annat med alla hundratals miljarder som satsas på cykling och allt beröm man får. Not.”… Men sedan tänkte optimisten i oss:
Ja. Det är svårt att göra annat när man har fri väg, frisk luft och…
… tar sig förbi den helt stillastående trafiken på väg hem från jobbet, som den strålande vårdag det var i dag:
Priviligierade? Frisk luft (nja …), motion, inga köer, … Jo.
Å andra sidan. ”Spelar ingen roll om du har rätt (lagen på din sida), det är du som råkar illa ut, så det är bara att väja för bilister (och alla andra).” (Lätt parafraserat.) ”Där är det dålig sikt, så det får du som cyklist ta hänsyn till och inte komma i hög fart (15–20 km/h), men inte jag som bilist. Ursäkta att jag körde över cyklisten som hade grönt, men sikten var skymd, så det var hens fel.”
Tack, det behövs lite uppmuntrande ord i dessa tider när debatter och krönikor haglar i en till synes outtömlig ström.
En annan outsinliga ström består av cyklister på vissa ställen där fordonstrafik är förbjuden.
Skall också bli intressant hur många cyklister som i dag kommer att klaga på att det står folk i cykelbanorna och -fälten på avstängda gator när publiken väntar på quarnevalen!
Jag kan inte förstå hur man kan bli så bitter och sur över att se en cyklist göra fel. Jag ser bilister varje dag som gör lagbrott men jag har aldrig känt att detta gör mig sååååå arg att jag måste in och skriva av min ilska på bloggar om om bilar och motortrafik.
Det måste finnas annat bakom denna bitterhet mot cyklister. Varför annars raljera över hur vissa klär sig, vilken fart de har. Jag har aldrig känt denna ilska när jag tar mig fram på longboard längs trottoarer, trots att stoppsträckan på en sådan är längre än på cykel. Samma sak med mopeder, aldrig hör man något om att de kör så snabbt när de åker i 45km/h men då en cyklist ligger i runt 30 så blir ni förbannade på att hen tror det är något Tour de France.
Skärpning L mfl. Försök med lite kärlek så kanske även ni får det tillbaks, dessutom slipper ni framstå som en jä#*a bitter surgubbe/kärring.
Min misstanke är att de känner sig hotade, samt noterar ”friheten” med cykel. När man ser hur cyklarna bara glider fram, samtidigt som man själv sitter fast i en bilkö som sniglar sig fram.
Angående longboard- och andra skateboardåkare på trottoarer så känns de som om de har mer kontroll och vet vad de sysslar med. De råkar förmodligen mer illa ut själva, rent fysiskt, vid en kollision än en cyklist.
Har sett många brädåkare på trottoarer, men de har aldrig varit med närkontakt med mig. De håller ett respekt-avstånd som cyklister inte alltid gör.
Dessutom är väl brädåkare att betrakta som gångtrafikant ur trafikregelsynpunkt.
Så du har blivit påkörd av en cyklist på trottoaren menar du?
Jag tycker du och andra bittra kan försöka vara lite öppnare och tillmötesgående. Världen är inte svart eller vit, regler och lagar kanske inte längre är brukbara när trafiken inte är ”bilar eller gående”. Idag har lagstiftningen och infrastruktur inte hunnit ifatt fordons utvecklingen. En långboard med motor kan komma upp i över 45km/h, liggcyklar, elcyklar, Segways, inlines,mopedbilar alla kommer de upp i hastigheter som gör att de inte borde åka på g/c banor. Men att åka bland bilar blir förenat med livsfara.
Till dess att infrastruktur och lagstiftning hänger med i utvecklingen och anpassas efter den stora mängd människor som upptäkt fördelarna med dem så tycker jag att alla kan hålla en god ton mot varandra.
Att cykla på trottoaren är inte att hålla god ton!!!!!
Oftast är cykelstället placerade på trottoaren. Med en stor lådcykel kommer du inte fram till cykelstället utan att andvända trottoaren till närmsta korsning där oftast rullstolsrampen finns.
Frågan kvarstår, VARFÖR så arg??? Du har uppenbarligen aldrig blivit påkörd eller skadad av en cyklist på trottoaren.
Går inte lådcyklar att leda?
Såg i dag en lådcykel köras på trottoaren utmed Drottningholmsvägen. (Vid alla busshållplatser, cykelparkeringar, kiosker, butiksutgångar och T-baneentrén.)
Touchad har jag blivit!
Och jag har knuffat undan en cyklist för att inte bli påcyklad i ett trångt utrymme.
Otaliga gånger har jag ryggat tillbaka när en cyklist passerat någon eller några dm från mig.
Som gående ryggar jag tillbaks för fler gående och bilister än trottoarcyklister, som cyklist leds jag av trafikingenjörer in på cykelpassager där en decimeters marginal är en lyx. Lösningen på det är inte att knuffa cyklister, då uppvisar du snarare ett värre uppförande i trafiken än de flesta har.
Den gång jag knuffade undan en cyklist var i ren självbevarelsedrift. Skall jag vara noga med beskrivningen så tog jag tag i styret och tippade cykeln någon decimeter åt sidan för att för att inte få styret i sidan. Cyklisten cyklade mycket långsamt, och passagen var som sagt trång.
Nog om det!
Det är ju ett intressant beteende…Du klagar på ”dumma” cyklister, sedan så klagar du på att det är väldigt trångt, och att cyklisten cyklade mycket långsamt, kan detta tolkas som gånghastighet?
Så vad är det du hade förväntat dig i denna situationen? att cyklisten leder cykeln och då tar upp betydligt mer utrymme på bredden? Hur hade detta då fungerat när du nu säger att det var en väldigt trång passage! Hade du då klagat över den idiotiska cyklisten som tog upp ”hela” utrymmet så att du var tvungen att pressa upp dig mot väggen för att få ”plats”?
Du kanske skulle fundera över vad som hade kunnat bli påföljden för dig om du genom din handling hade orsakat att cyklisten hade trillat och slagit sig…
Lådcyklar och lastcyklar går att leda: andra, som t.ex. trikar, kan vara svårare, speciellt om man cyklar sådan därför att man har svårt att gå … Å andra sidan är det faktiskt lämpligare att cykla upp på trottoaren.
Om de som bestämmer gnökat in separata gång och cykelbanor på en 1m bred trottoar, är det svårt att inte passera eventuella fotgängare på ”någon eller några dm”.
Jag har blivit påcyklad: den klanten på två hjul hamnade i häcken … (varför cyklar man på en smal trottoar vid en föga trafikerad lokalgata?!)
Att ta tag i cyklists styre är ju annars ett bra sätt att få denne att falla handlöst i gatan, om det är det man vill.
Trottoarcykling på en välbesökt trottoar är ett oskick, men det är inte särskilt vanligt. Betydligt vanligare är att folk går på cykelbanan. Typiska områden är Slussen, nedanför Hornsgatspuckeln, Längs Riddarholmskanalen, Raoul Wallenbergs torg, Nybroviken, Strandvägen, Arsenalgatan, Götgatsbacken, Drottninggatan. Bara att gå dit och titta 5 minuter.
Är det lågtrafik så spelar det ingen roll om en eller annan går i cykelbanan eller en eller annan cyklar på trottoaren (bara hyperventilerande paragrafryttare kan ha problem med sånt) men går man i cykelbanan måste man vara på tå och flytta sig om det kommer en cykel, inte ställa sig och tjafsa om att cyklar minsann inte ska cykla så fort – och vv. i det fall man cyklar på trottoaren…
Hamngatan utmed Berzelii park kan också läggas till listan. I riktning från Nybroplan till Norrmalmstorg. Där finns t.o.m. en skylt om gångtrafik förbjuden, men det borde också finnas en hänvisning till parkvägen som det är tänkt att fotgängarna skall använda. Bäst vore om det sattes upp ett staket från cykelöverfarten fram till hörnan på parken, (bakom toalettbyggnaden,) så att fotgängarna inte kan gå ut på cykelbanan där.
Njae. Dumt att spärra av en väg där fotgängare kan gå i lågtrafik om de bara är lite på tå. Smidighet framför fyrkantighet.
Har du överhuvudtaget sett hur det är på platsen?
Smal cykelbana, bussar och spårvagnar på ena sidan och staket på andra. Knappt utrymme för cyklister att mötas, och det skall heller inte ske, för denna cykelbana är faktiskt skyltat som enkelriktad (C1) i ena änden. Men i andra änden saknas den vita pilen (E16 / E16-2) som skall upplysa om att man kör in på en väg där möte inte förekommer. Men sådana används kanske inte för cykelbanor över huvud taget? Möte mellan cykel och normal barnvagn är troligen omöjlig.
Jag kör den biten ungefär varannan, var tredje dag.
Det tar mig, eh, minst tre fyra timmar att gå dit, så nej tack: det finns en värld utanför Fjollträsks innerstad.
Hört talas om sluttande plan? Och då inte i bokstavlig mening. En överdriven tolerans mot regelbrott signalerar att cyklister, cykeltrafik och cykelinfrastruktur inte är så viktigt och inget man behöver ta hänsyn till: lite fotgängare, en eller annan parkerad bil, en eller annan oparkerad bil, container, upplag med byggmaterial för garageuppfarten, … ingen fara – bara ”de hyperventilerande paragrafryttarna” håller käft.
Finns det? Varför det? Så onödigt… 😉
All regeltillämpning handlar om omdöme. Så länge man inte har en regel för varje individuell situation måste det finnas tolerans för omdömesfulla regelbrott.
Det skulle naturligtvis gå att skapa en regel som säger att när det är tomt på cykelvägen längs Berzelii park så får man gå där eller ”om ingen går på Drottninggatan kl ett på natten så får du cykla där”, eller ”om rödljuset i den helt tomma korsningen inte reagerat för din cykel efter 20 minuter så får du cykla ändå” – men regelverket blir då alldeles för otympligt.
Omdöme och hänsyn är ett betydligt bättre system än paragrafrytteri.
Poängen är väl ändå att regler ger en gemensam grund för vad hänsyn är, istället för att alla ska ha koll på exakt vad som är hänsyn just nu. Du har e.g. drivit tesen att det är ingen fara om stora lastbilar står i cykelbanan för leveranser för att du inte bryr dig, men då visar du bara hänsyn till folk som tycker att blandtrafik är bra.
Så var går den jämkade åsikten om hänsyns egentligen det går inte att lita på lagen eller ”folks åsikt”, folk är väldigt emot trottoarcykling trotts att det är så ofarligt, men parkera på cykelbanan/trottoar anses ok även fast det är farligt och olagligt.
Detta har alla filosofier och religioner grunnat på sedan tidernas begynnelse och samtliga har landat i den gyllne regeln. Den bör tillämpas även i trafiken.
Specifika trafikregler är bra och nödvändiga som en gemensam grund – framför allt i situationer när det blir konflikt om utrymmet och någon måste ge den andre förkörsrätt – då är det viktigt att vi är överens om vem som ska väja om vi ska undvika kollisioner.
Men i alla situationer där det inte finns någon konflikt – ensam vid ett rödljus som vägrar slå om för att jag inte har lika mycket järn som en bil i cykeln, ensam på Drottninggatan kl ett på natten, glesbefolkad cykelbana där jag är beredd att hoppa undan så fort det kommer en cykel – finns ingen anledning att vara paragrafryttare och stå kvar tills det kommer en bil som triggar magnetslingorna eller ta långa onödiga omvägar.
Detsamma gäller där jag med en vridning av 2 grader på styret kan hjälpa en lastbilschaufför att undvika att gå två kvarter uppför och nedför kantstenar, på ojämn gatsten, med gungande last och utsätta sig och ett okänt antal andra trafikanter för livsfara. Dessutom ger det honom möjlighet att följa sin tidtabell och han slipper vara stressad under resten av dagen och ofrivilligt utsätta medtrafikanterna för sin stressfyllda körning. Eller en taxichaufför som stannat i cykelfältet för att hjälpa en handikappad passagerare till trottoaren. I sådana fall är det bara paragrafrytteri att hålla på sin ”rätt” att få cykla rakt fram utan att vara hjälpsam och vrida några grader på styret.
Suck ”Du har väl styre”.
Jag håller med om att det är viktigt att lösa transporter, men när det görs enbart genom att främja bilism så är det ett problem. Du kan inte ha ett system där det alltid blir sämre för cyklister under vissa tider, du brukar själv tala om att det är tomt på cykelbanorna senare på morgonen en anledning att jag inte cyklar då är att det är sjuk jobbigt pga lastbilar,
Du kan inte ha ett system där det alltid blir sämre för godstransporter den lilla tid de har att sköta sitt arbete att förse oss alla som bor i stan med mat och kläder och ta hand om vårt avfall. De har det svårt nog med trånga gator, massor av folk överallt, tighta leveransscheman och alldeles för få lastplatser.
Där får faktiskt vi som bara ska ta oss själva till jobbet, anpassa oss och ta oss omaket att svänga på styret. Detsamma gäller för busstrafik, skolskjutsar och färdtjänst – deras möjlighet att färdas går före vårt lilla obehag att behöva svänga en smula på styret.
Det har inget med att främja bilism att göra. Bilarna är få i stan. Under en stor del av året är det lika många som cyklar, som tar bilen. Och av dem som tar bilen använder huvuddelen av dem den under dagen – typ hantverkare. Men de flesta åker kollektivt eller går.
Det du beskriver är bara möjligt för att vi bygger bilvägar för att hantera rusningstidens trafikvolymer, det innebär att vi har en otrolig överkapacitet på bilvägarna. Så dit argument handlar om att vi fortsätta att satsa på bilism för att vi satsat på den förr. Om man cyklar utanför rusning så inser man hur tomma de stora bilvägarna är, det är knappast så att transporter är missgynnade.
Ja man behöver dra ner på parkering, ja man behöver minska framkomlighet för att möjliggöra leveranser, det betyder inte att cyklister ska ta en sådan stor del av bördan.
Följ med en leveranslastbil en dag, så får vi se om du behåller din uppfattning om överkapacitet. Den enda överkapacitet jag ser är cykelvägarna som står tomma större delen av dagen.
(Och det är inte särskilt stor börda att svänga på styret och behöva ta en meters omväg).
Jag har rätt bra kontakt med de som levererar paket eftersom jag cyklar mycket just när de kör som mest till affärer. Det är faktiskt några av de trevliga att möta i trafiken, iaf de som själva har visat hänsyn. De som bryter rejält mot lagar brukar vara medvetna om det och vara väldigt aggressiva. Jag väljer alltså att vinka och le till de som faktiskt visar hänsyn där man bara behöver svänga någon meter.
Men du kan ta en titt efter rusning på de vägar där det är bilköer hela morgonen, där har du överkapaciteten, det brukar vara tomt. Men att rekommendera folk att bryta mot lagar som faktiskt främjar trafiksäkerhet är rätt lågt tycker jag då min erfarenhet är att lagbrott ökar jobbiga konflikter i trafiken i en tråkig ödesspiral.
Det låter som om vi är hyfsat överens om praktiken.
Vad gäller lagbrott så handlar det om att kunna skilja stort från smått och titta på vad syftet med lagen är. Om syftet inte bryts och ingen påverkas negativt av mitt lagbrott, utan samspelet mellan människor tvärtom löper smidigare så finns få anledningar att upprätthålla lagar in absurdum.
Jag tittar på Hornsgatan, på Sveavägen, på Västerbron, på Ulvsundavägen, på Bergslagsvägen, Götgatan, Skanstullsbron, Ringvägen, Södertäljevägen, Stadsgårdsleden – trafik hela dagarna. Så gott som bara hantverkarbilar, loggade bilar, taxi, buss och en och annan tjänstebil. Men cykelbanorna bredvid är tomma och öde så långt ögat kan se…
Det blir väl en två timmar på cykel t.o.r. en trevlig sak att göra, speciellt nu på morgonen.
Är du helt säker på att det var trottoar? I 9 fall av 10 då folk skriker att man cyklar på trottoar gäller det en skyltad GC-bana. Dock utgår många från att det är vita ränder på gatan som avgör om det är en GC-bana eller trottoar, istället för skyltning.
Men oavsett vad – varför är du så arg på cyklister, när de statistiskt sett utgör en minimal fara för dig? Bilar är väsentligt mycket farligare och leder till fler dödsfall och allvarliga skador, men sällan möts de av samma ilska. Hatet mot cyklister känns sällan särskilt logisk.
Jag kan skilja trottoar från G/C-bana. Vilket säkert de flesta cyklister också kan i normalfallet, men vissa av dem bryr sig inte. Skillnaden är ganska lätt att se i Stockholms innerstad. Däremot kan det på en del ställen vara svårare att se vilken sida om strecket som är för gående och vilken sida som är för cyklister på de delade G/C-banorna där beläggningen är likadan på båda delarna. Och så finns det en del nästan osynliga cykelbanor.
Att jag hatar visst beteende hos cyklister är att dessa cyklister inte tar tillräcklig hänsyn till oss fotgängare. De beter sig dessutom oförutsägbart. Detta skiljer dem från bilister vars beteende är helt förutsägbart och de respekterar dessutom fotgängarna och är nästan överdrivet hänsynsfulla mot oss.
Undantag finns förstås.
Att bryta mot regler och skapa oordning verkar vara ett bra sätt att belysa felaktigheter när det gäller cykelinfrastruktur. Ju fler som blir förbannade på att cyklister är överallt desto mer måste politiker och stadsplanerare ta detta på allvar.
Vill du klaga så gör det inte här utan hos politiker, det är det enda sättet att komma tillrätta med problemen.
Lagar och regler är i sammanhanget verkningslöst, se exempel med bilar vid slussen som man blev tvungna att bygga hinder för att få bort.
Att skriva ilskna kommentarer på en blogg om cyklism får dig bara att verka ha problem med din egen ilska och personlighet.
Det är rätt intressant att se kommentarerna här, när jag skriver vad jag tycker om olika vanliga, men regelvidriga, cyklistbeteende. Eller skall jag säga, när jag provocerar!
De som bloggar på Cyklistbloggen har sunda åsikter, men långt ifrån alla som kommenterar här! 🙂
Jag kommer även i fortsättningen cykla på trottoaren med mina barn som precis lärt sig cykla än att låta dem cykla oskyddat bland bilar.
Jag kommer även fortsätta andvända bilväg om den gör min resa mer lättframkomlig än cykelbanan.
Jag kommer fortsätta cykla mot rött då min cykel inte får rödljusen att slå om på kvällen när det inte är bilar ute.
Jag kommer även fortsätta använda trottoaren på de ställen då cykelväg går över trottoar och sen ner via en refug( inte hållbart att hoppa av min lådcykel för att leda cykeln hela tiden). Jag kommer fortsätta bryta mot lagar och regler tills cylkar ses som ett fordon att ta sig snabbt mellan A-B.
Däremot så låter jag bli att köra på eller knuffa folk som går där det är cykelbana.
Yes, typiskt cyklister att ignorera skyltar med flit på det där ondsinta sättet.
https://www.cyklistbloggen.se/2016/08/det-ar-dags-att-satta-stopp-for-cykelterroristerna/