Det tydligaste cykelvårtecknet är inte fler cyklister utan att sånt här plötsligt dyker upp i ens Facebookflöde:
”Vilka är de värsta cyklisterna, tycker du?” – sug på den frågan (vill man svara, går det att klicka på bilden för att hamna på inlägget).
Ja vilka är de värsta cyklisterna? Och varför kör cyklisterna på alla fotgängare hela tiden? Ska vi ha det så här! VA??!!
Och varför skulle man inte göra en Facebookuppdatering polariserad och se till att piska upp lite ilska mellan olika grupper? Vad kan vara fel med det? Det är väl det sociala medier är till för. Fast vem ska vi peka finger åt?
Ja vi tar väl det vi brukar, cyklisterna. De är ju fan i vägen överallt.
Vi kan såklart inte låta bli att klicka och hey, vi blir besvikna. Större delen av SvDs artikel är något så märkligt som en rätt nyanserad och problematiserande bild av det faktum att cyklister i Stockholm i princip alltid cyklar i någon annans vägbana. Antingen avskydda bland bilar, eller avskydda på kombinerade gång- och cykelbanor där de enligt till exempel polisen har att anpassa sig efter fotgängarna.
Det negativa möjligtvis att man som vanligt buntar ihop två helt olika saker, a) skyldighet att följa trafikregler och b) att antalet skadade i cykelolyckor ökar, det sista paradoxalt nog ifrågasatt nästan direkt i texten:
Till stor del beror ökningen på att fler akutsjukhus nu anslutit sig till att rapportera till Transportstyrelsen, framhåller Tomas Fredlund, trafiksäkerhetsanalytiker vid Transportstyrelsen.
Det här är något vi varit inne på förut, nämligen att det kanske är så att antalet olyckor inte ökar, utan att statistiken förbättrats:
”Fler cyklister än bilister vårdas på sjukhus” – statistik, statistik, statistik
Så, det kanske inte ens stämmer.
Men, överlag rimlig text med citat som:
– Man bör i alla lägen separera trafikslag och ska helst inte blanda cyklister och gående, säger han.
– Medan man i Nederländerna och Danmark i högre grad ser på cykeln som ett eget trafikslag, har man i Sverige buntat ihop fotgängare och cyklister på olyckligt sätt.
Vi håller som sagt med – Stockholms vanföreställning att cyklister bara är ett slags fotgängare är vansinnig.
Men rimligt hela vägen ner tills man avslutar med ytterligare en formular 1A – random polisman som tycker till:
– Bilister följer vanligtvis regelverk, vilket jag har en känsla av att många cyklister inte gör. När vi genomför våra spontana kontroller riktade mot cyklister ser vi i regel väldigt många regelbrott.
Eller hur. En känsla av att ”många” cyklister inte gör. Vi har ju dragit den här diskussionen en miljard varv vid det här laget, så vi sammanfattar kort: Ja, det finns cyklister som bryter mot lagen, ja det är dumt – när det gäller övergångsställen har vi tex skrivit:
Men random polisman den här gången, Hans Nilsson, kommissarie vid trafiksektorn vid Polisen i Stockholm väljer att ta det ett steg till:
– Bilister följer vanligtvis regelverk,
Eller hur. Bilister följer lagen och cyklister kör som tokar. Nu tänker vi inte fastna i den här ”Vem är värst”-diskussionen, den ståndpunkt vi tycker vi har stöd för är att det finns bra och det finns dåliga trafikanter och det styrs inte av hur de tar sig fram. Cyklister är inte värre än någon annan, eller bättre för den delen.
Efter en satsning.
Rattfulla bilister mindre oroande än cyklister.
Men. Det här med att bilister ”vanligtvis” följer regelverk, alltså här i betydelsen ”till skillnad från cyklister”? We beg to differ.
Och minns när kommunen tvingades installera spårviddshinder på Skeppsbron eftersom ingen brydde sig om att det var förbjudet att köra där. Så här såg det ut:
Och så här skriver polisen nu 2017, mer än ett år senare:
Och vi avslutar med att utifrån det konstatera att förståelsen och toleransen för l
agbrott beror på vilket trafikslag man tillhör.
Här hittar man artikeln:
SvD.se: ”80 av 100 cyklister stannar inte för fotgängare”
Läs också: