SOMMARN KOMMER! OCH DET HÄR KAN VARA TIDIGASTE SOMMARINLÄGGET VI GJORT!
Vi har nog aldrig sett så många cyklister ute på vägarna så tidigt. I eftermiddags var det kö runt spårviddshindren i Gamla Stan.
Det här gillar vi. Men med många cyklister ställs lite högre krav än när man hojjar i småklungor i januari. Det krävs samspel när tusentals cyklister ska fram i en infrastruktur som byggdes för kanske maximalt tio ensamma entusiaster. Och här är därför Cyklistbloggens surt erövrade tips för hur man bäst klarar av att ta sig fram hänsynsfullt och vänligt i cykeltrafiken!
Vi har i några års tid publicerat varianter på denna lista som lite kontrast till pekpinnar, hot om böter och annat ovett som media och ordningsmakten ganska frekvent riktar mot cyklister.
Med följande råd vill vi underlätta så mycket som möjligt för alla cykelpendlare att ta sig fram. Då kör vi:
- Håll till höger. Vill någon stressa förbi dig till vänster, låt dem göra det.
- Stanna för fotgängare vid övergångsställen. När tjugo cyklister kör i klunga och ingen av dem stannar vid övergångsstället kan man undra. Don’t be that person. Stanna vid övergångsställen, visa hänsyn. Och ser du att någon framför dig stannat och lämnat företräde, kör inte om! Inte nog med att det är förbjudet, det är också farligt.
- Tänk på var du kör om. När du kör om långsammare cyklister, tänk på att inte göra det vid fel tillfälle. Fel tillfälle är innan backkrön, innan eller på övergångsställen, eller där det råder väjningsplikt och där det är för smalt. Och kommer du i god fart vid ett trafikljus som precis slår om till grönt – tänk på att de som stått och väntat kommer vingla till i starten. Utgå från att stadens cykelbanor och -fält alltid är för smala för att köra om utan att plinga. Och glöm inte kasta en blick över axeln – det kan mycket väl komma en annan omkörande cyklist.
- Stanna vid rött ljus. Det är bara irriterande med folk som tråcklar sig förbi ett rött ljus. Om du ändå har så bråttom att du absolut måste köra mot rött ljus, fortsätt då ha bråttom även när du passerat trafikljuset. De som väntat på grönt kommer annars med utvilade ben att hinna i fatt dig på några sekunder och bli irriterade över att tvingas köra om. Eftersom Stockholms cyklister (förutom på Götgatan) i praktiken har ”röd våg” och måste stanna vid precis varenda trafikljus så kan det bli en del omkörningar. Det blir heller inte lagligare för att du rullar jäättelångsamt förbi rödljuset.
- Tänk på att göra tecken. Tecken när man ska svänga och stanna gör att både bilister och cyklister ser vart du ska. En bra grej.
- Plinga! Är du osäker på om någon sett dig, flyttar sig inte den framför när du vill om, traskar någon i cykelbanan? Använd ringklockan! Gör det gärna en bit i förväg, så du får tid att planera hur du ska ta dig runt den förskräckta reaktion som inte är ovanlig när man plingar.
- Utgå från att de som planerade cykelfälten inte visste vad de skulle användas till. Det här är en viktig regel. Cykelvägarna ligger där de ligger för att det fanns yta över, inte för att det är bästa platsen för cyklar att befinna sig på. Räkna med att du kommer behöva improvisera ibland, till exempel genom att inte cykla upp till höger om en lastbil. Eller genom att lämna cykelfältet för att undvika en taxikö, ett vägarbete, en container, eller som vid Nybroplan, ett stort träd.
- Lastbilar och högersväng = död. Utgå från att lastbilschaufförer aldrig ser dig. Undvik att stå till höger om lastbilar vid rödljus, även om det finns ett cykelfält där.
- Laxa inte. Håll koll på de enkelriktade cykelbanorna, som t. ex. på Skanstullsbron Låt bli att cykla mot strömmen som en parningssugen lax. Du riskerar en frontalkrock med andra cyklistkollegor i värsta fall, och i bästa fall arga tillrop. Låt bli.
- Kliv av = lämna. Om du kliver av och leder cykeln är du inte längre cyklist utan fotgängare. Traska in på gångbanan för allas bästa.
- Var försiktig med att cykla i par. Cykelfälten är sällan breda nog för det, tyvärr. Ifall du vill cykla bredvid, håll bra koll bakåt efter snabbare cyklister som vill om – och framåt efter fotgängare. Eller containrar, taxibilar, frontlastare eller annat som också ofta befinner sig i fältet.
- Håll avstånden! I biltrafiken brukar man prata om tresekunders-regeln. Du ska helt enkelt ha tre sekunder till trafikanten framför dig. Samma gäller i cykeltrafiken – du vet aldrig när cyklisten framför dig måste tvärnita för plötsligt uppdykande big-bag, stolpe, träd, hus eller annat som har en förmåga att hamna mitt i vägen.
- Utbilda dig! Trafikreglerna för cyklister är inte utformade för cyklister så de kan vara knepigt att förstå vad som gäller. Vi har gjort vårt bästa för att reda ut begreppen och samlat allt under taggen Trafikskola. De vanligaste frågorna brukar gälla väjningsplikt, så de finns i en stor megapost.
- Le och vinka. Du kommer att råka ut för medtrafikanter som bryter mot alla dessa råd, men försök att inte bli arg. Lyft blicken se till att du är del av en stor trafikapparat. Ta det lugnt, var tydlig, lämna företräde med ett leende och du ska se att folk är hyggliga tillbaka.
Välkommen till en friskare vardag och ett roligare sätt att ta dig till jobbet. Sprid gärna dessa tips till andra som du vet cyklar, så ses vi ute på stan! (och har ni fler tips? Lämna i kommentarsfältet nedan!)
Härligt med årets sommarhälsning! Känns alltid lika peppande. Tycker kanske ni klämt in väl mycket sarkasm. Känns som att det kan upplevas lite ovälkomnande för nya cyklister. Annars mycket trevligt! 🙂
Bra formuleringar! Känns som om de har finslipats med tidigare års kommentarer och blivit allt bättre.
Apropå att le och vinka: Ja, det finns de som kör eget race utan hänsyn. Men av andra kan man få tillbaka massor. Jag får många svarsvinkar av bilister när jag tackar för att de släpper fram mig på cykelpassagen, och glatt överraskade gående på övergångsställen när jag visar ”du först”.
Som Erik Sandblom skrev en gång: ”Trafiken är lite som en fest. Det blir roligare om man själv är lite trevlig!”.
… säger en som annars inte cyklar särskilt långsamt, typ.
Yes, det blir lite ändrande för varje år och lite nya punkter. Som ett årgångsvin blir det lite bättre hela tiden! /C
Tycker det är jättebra tips, önskar bara att den här informationen kunde leta sig fram till ”sommarcyklisterna”.