Förra veckan gjorde NTF ett av sina sedvanliga utspel om vikten av att införa en lag om cykelhjälm. Vi var kritiska, men det var många andra också. NTF svarade därför på sin Facebooksida. Ett av svaren vill vi borra lite djupare i.
Ja, varför inte både säkra vägar och lag för hjälm?
Jo, därför att hjälmlagsfrågan tillåts vara enda frågan när NTF pratar, åtminstone utanför sina egna cirklar. Det var lite det vi försökte visa när vi i förra inlägget gjorde en sökning på alla pressmeddelanden om cykling som NTF gjort. Samtliga handlar om cykelhjälmar.
NTF:s senaste utspel genererade, som varje gång de släpper ett pressmedddelande, en hel del artiklar (exempel finns i slutet av det här inlägget).
En av dem den här gången var ett inslag i TV4 om 14-åriga Axel som dödades i en cykelolycka.
Rubriken är tydlig, Axel använde inte hjälm, dog i cykelolycka. Men i inslaget sägs uttryckligen att läkarna inte tror att en hjälm hade gjort vare sig till eller från:
” I Axels fall var smällen så kraftig att det enligt läkarna var tveksamt om en cykelhjälm hade gjort någon skillnad.”
Fundera över det ett tag. Det här hade kunnat varit ett inslag om bättre vägar, säkrare vägar och att man ska visa hänsyn till oskyddade unga i trafiken. Det hade kunnat handla om sådant som faktiskt hade kunnat gjort att ytterligare en person hade sluppit dö i trafiken.
Om NTF hade använt sin betydande lobbykraft till att faktiskt arbeta för det som ger konkreta resultat, som minskar antalet döda och skadade i trafiken. För när man sätter fokus på en sak, tar man samtidigt bort fokus från något annat.
Istället handlade det om hjälm.
Det är problemet.
Exempel på artiklar om NTF:s pressmeddelande:
Många cyklister skippar hjälmen i Malmö (P4 Malmöhus)
Fåfänga Boråsare vägrar cykelhjälm (BT)
Så skadas hjärnan vid en olycka utan cykelhjälm (TV4)
Detta har Linköpingsborna INTE fattat: (Corren.se)
Många cyklister skippar fortfarande hjälmen (P4 Kristiandstad)
Denna 14-åring hade dessutom redan en hjälmlag som inte hjälpte.
Jag blev lite paff av att NTF tydligen är helt öppna med att de inte berättar för allmänheten om fel i infrastrukturen, och att det bara är hjälmpratet som de går ut med i media. Den skevhet som Christian påtalar här ovan är alltså helt medveten.
Citat från NTF:s Facebook:
”När det gäller säker cykling arbetar NTF på flera olika sätt, tex genom möten med Trafikverket och kommuner för säkrare infrastruktur – den typen av verksamhet genererar dock inga pressmeddelanden.”
Ja, den här passagen i svaret är ju rätt märklig: ”NTF har också inventerat gcm-passager på både kommunalt och statligt vägnät, projekt där NTF inte spridit resultaten till media då Trafikverket (finansiär) inte velat det. Där har syftet varit att långsiktigt stödja arbetet med en säkrare infrastruktur.”
Varför vill Trafikverket inte att det ska bli publikt?
Send in Janne Josefsson!
Som kommunal tjänsteman uttalar jag mig gärna offentligt om vilka brister vi har i verksamheten, det är ju enda sättet att göra beslutsfattarna – i slutändan invånarna – uppmärksamma på problemen.