Vi har skrivit om snöröjning sedan 2011-ish och jag tror aldrig snöröjningen har varit så underlig som i år. Förr om åren har det först varit inte snöröjt alls (till 2011), hyggligt snöröjt (2012), sådär (2013), pilot med sopsaltaren (2014) och därefter har det väl egentligen inte varit så mycket snö alls.
I dag cyklade jag till jobbet för första gången sedan snön föll. Och på större delen av sträckorna var det alldeles lysande snöröjt. Inte sällan asfaltsrent. Och kolla här, en bonus – säkerhetzonen på Strandvägen fungerar plötsligt. Inte ens den stora Hummern har parkerat sig med halva fronten i cykelvägen. Plötsligt går det att cykla i högra körfältet hela vägen. Tack för det snön.
Men sedan till det märkliga. Det här är pendlingsstråket längs Ringvägen. När man kommer över den rätt hårt trafikerade korsningen Ringvägen-Götgatan möts man av en snövall. Hela vägen är spärrad. Det är plogat framför. Det är hyggligt plogat bakom. Men sedan valde någon att lägga snöhög där, så man kommer inte förbi.
”Pendlingstråk” är alltså vägar som Stockholms stad utsett till särskilt viktiga cykelvägar i Cykelplan 2012.
Det här är Strömbron. Rakt fram går cykelvägen till Stallgatan – också den pendlingsstråk. Men där är det numera en snöhög mitt i. Dock asfaltsrent före och efter.
Det här är Skeppsbron. Japp, pendlingsstråk. Men också det snölager:
Istället cyklar folk på trottoaren. Jättepopulärt. Olagligt.
Lite senare kommer man upp på Götgatan. Prioriterat pendlingsstråk. Helt okej snöröjt innan. Men snöhög i mitten. Jag fick leda förbi idag.
När man fortsätter upp i backen så är hela cykelvägen snölager. Nu ska sägas att man kan cykla på resten av vägen – men det är förmodligen olagligt. Trafiken här går bara i en riktning, mot cykelvägen. Så man måste korsa heldraget och köra mot trafiken.
Och till sist, här är Arenaleden – japp, pendlingsstråk. Med snöhög i mitten som tvingar ut en i mötande biltrafik. Och här får man se upp, det är rätt trafikerat.
Det märkliga är alltså att det mellan alla snöhögar är rätt okej snöröjt. Eller som på Strandvägen, alldeles utmärkt. Så frågan är varför man väljer att spärra av dem så de inte går att använda?
Jag fattar inte.
Jag tror följande:
* Väldigt många olika snöröjare
* Olika röjare röjer cykelvälg/bilväg/trottoar vid olika tillfällen
* Svårt/dyrt för staden att detaljgranska och följa upp all röjning
Det medför då att vissa av de rom röjer inte gör det enligt de riktlinjer de lär ha och därför blir det inkonsekvent och fel. Det saknas säkerligen även samarbete mellan röjarna. Eftersom uppföljning uppenbarligen inte sker noggrant så kommer de undan med det.
Ja, och jag gissar att skälet att jag reagerar är att det tidigare varit dåligt snöröjt mellan högarna också. Då har det inte framstått som lika märkligt.
Fast varför är det inga snöhögar mitt på gatorna? Det är väl lika många olika snöröjare där?
Precis det där har jag också funderat över. Just på kritiska platser, som korsningar, är det ofta oframkomligt. Plötsligt måste man ut i biltrafiken, just där det är som stökigast och hetsigast. Detta, plus att man aldrig vet om det är snöröjt bakom nästa krök eller efter nästa kvarter, gör att många drar sig för att cykla på vintern.
Det är helt enkelt ett jävla slöseri att lägga pengar på att snöröja vissa sträckor, och göra det bra, när det hela tiden är andra sträckor eller passager som inte är snöröjda. Bättre då att låta bli helt och lägga pengarna på vårdskolaomsorg eller nåt.
Ja, det var lite min tanke också. Synd på så fina vägar typ.
Jag vet en av dem, den längst ned på Götgatan. De höll på att röja taket på huset intill på snö idag, all snö föll på cykelbanan. När jag cyklade hem på kvällen såg det ut som om de helt enkelt hade lämnat kvar den.
Vet sen min brf-styrelsekarriär att det är fastighetsägarens ansvar att forsla bort snön vid röjning av tak, så där är det nog inte snöröjningsentreprenörens fel, i alla fall. Ingen tröst, men.
Ah. Den verkade vara borta nu på morgonen.