2016 präglades för Stockholmscyklisterna rätt mycket av rivningen av Slussen. Det gav oss jättebreda cykelvägar på Skeppsbron, det gav oss korsningsproppar och insikten att viljan är stor att förstå varför biltrafiken fortsätter rulla på förbjudna gator. Och att kommunen inte tar så jätteallvarligt på att skylta rätt för cyklister. Året präglades också av att alla cykelsatsningar på riksnivå sattes på paus, i väntan på en ny nationell cykelstrategi som skulle komma innan sommaren. Den har fortfarande inte kommit.
Vi såg också av rekordmånga cyklister i huvudstaden, av strålande väder och av ny hoj för Jeroen (recension kommer!)
Men vi tänkte vi kunde gå igenom året månad för månad. Så här såg det ut.
Året började med att vi konstaterade att det rekordstora antalet trafikdödade cyklister under 2014 inte var en del av en trend, utan ett undantag. 2014 dog 34 cyklister, 2015 var det 17 (och för 2016 visar preliminära siffror på 20 trafikdödade). Varje död person är en för mycket, men det fanns alltså inte fog för att påstå att det plötsligt blivit livsfarligt att cykla.
Januari
Vi bad er läsare om hjälp att sätta upp kriterier för det perfekta cykelstället – eftersom standard fortfarande är de värdelösa framhjulsställen som i praktiken inte fyller någon funktion alls. Som ofta annars vann enkelheten:
På det följde en rätt lång diskussion om hur säkra man egentligen kunde göra ett cykelställ.
Februari
I februari började Skeppsbron i Stockholm se annorlunda ut – i förberedelse för de stora omläggningarna senare under året. Och vi förundrades över hur brett det blivit. Vi var inte vana.
Vi konstaterade också att riksdagen valt att säga nej till en väldig massa motioner som handlade om cykling, med hänvisning till en nationell cykelstrategi som skulle komma i maj, eller senast innan sommaren. Den har fortfarande inte kommit, men vi har hört att den är på gång.
För att försöka ha lite koll på hur det går med alla löften, så samlade vi dem under en gemensam tagg:
https://cyklistbloggen.se/tag/loften/
Vi blev också lite trötta på hur stor viljan är att förstå vissa trafikbrott är. Det var när Skeppsbron spärrades av för motortrafik, samtidigt som trafiken trots det rullade på ungefär som vanligt. Det här kom förövrigt att bli en följetong under året, med bilar som satt fast på spårviddshindren som senare monterades. Kommunen satte ut flaggvakter. Det funkade, tills de drogs in.
Mars
När våren började närma sig i mars konstaterade vi att cykling ibland är så fantastiskt att det nästan blir lite övertydligt. Det var ren propagandacykling.
Vi skrev om att Brasilien testade att låta busschaufförer få uppleva hur det är bli omkörd av buss när man cyklar – för att öka medvetenheten:
och vi önskar fortfarande att yrkestrafiken som kör stora fordon i Sverige skulle få något liknande (och senare under året åkte vi själva lastbil)
Vi konstaterade också att trafiken på Skeppsbron var tillbaks igen, efter att flaggvakterna plockats bort. Trots lika förbjudet som förut. Och det gjorde det knepigt att ta sig fram som cyklist.
April
I april storsatsade DN på cykling och det var ord och inga visor.
Det inleddes med att DN slog fast att Stockholm saknade ”cykelkultur”, där man jämförde hur det såg ut i världens kanske mest cykelanpassade land, Nederländerna. Det fick oss att gräva ner oss i hur ”cykelkulturen” i Nederländerna föddes – och inte var det genom att alla plötsligt bara blev vänliga.
och Jeroen skrev krönika på SVT Opinion:
Jeroen passade också på att vara med i P5Sthlm om samma tema.
Framåt slutet av april tog vi oss an barns cykling och framförallt cykling till och från skolan. Rekordfå barn tar sig själva till skolan och det är såklart dåligt för folkhälsan, men är också farligt eftersom det ökar motortrafiken runt skolor och dagis, vilket leder till att färre vågar låta sina barn gå själva. Och så vidare. En annan effekt som kanske inte är lika känd är att det gör att barn får sämre koll på hur deras närområde ser ut. Bara dåligt alltså.
Färre går och cyklar till skolan – dags att sluta skjutsa dina barn
Maj
I maj varnade vi för att billobbyn nu fokuserar på att alla trafikproblem kan lösas med elbilar. Och försökte peka på att en bil inte tar mindre plats för att den drivs av el.
Det här är viktigt för cyklister eftersom utrymmet i innerstäderna är begränsat. Ska cyklister få lite mer plats, måste biltrafiken minska.
Vi konstaterade också att det inte är så viktigt med skyltar för cyklister – något som blivit en följetong under året.
Juni
I juni dök Gävleskylten upp igen, nu på en av polisens Facebooksidor. Vi hade invändningar.
https://cyklistbloggen.se/2016/06/skylten-som-blev-en-vandringssagen/
Sedan plockades inlägget bort.
Men det som präglade cyklingen i huvudstaden i juni var nog rätt mycket att Slussen nu började rivas. Och vi fick både se vår första korsningspropp – och också för första gången se en översättning av engelskans ”gridlock”. Hur många cyklister som helst cyklade. Fantastiskt.
För första gången (tror vi iaf) orsakar cyklister korsningspropp
Och Stockholms Stad försökte stoppa biltrafiken på Skeppsbron genom att sätta dit spårviddshinder. Det gick sådär – plötsligt blev cykelvägen en smart smitväg för biltrafiken förbi hindren. Livsfarligt. Och kommunen fick bygga om.
Juli
Rekordmånga cyklister till trots, i juli dök billobbyorganisationen KAK upp och slog fast att bilismens framtid är ljus. Igen lyftes elbilar som svaret på allt. Vi hade några invändningar.
Vi roade oss också med kommentarsfältsbingo:
Augusti
I augusti älskade vi nyasfalteringen och nymålningen av Götgatan – Stockholms första riktiga cykelväg.
September
Trafikverket ställde hela idén om en ”supercykelväg” hela vägen från Norrort in till stan. Anledningen? Det kostar pengar.
https://cyklistbloggen.se/2016/09/ingen-cykelstrada-fran-taby/
Trots massor av tidningartiklar under ett par år om hur bra det kommer bli, så backade Trafikverket när det kom till kritan.
September var också månaden NTF dök upp igen och ville diskutera cykelfrågor. Nu under rubriken ”Cykla är det farligaste man kan göra”
Det enda de egentligen ville vara att rya lite om att folk ska ha hjälm. Så fixar sig allt.
Oktober
Vi fick ny logga! Yay! Vi gillade visserligen den gamla ”Påbjuden cykelbana” vi använt tidigare, men den var knepig att hävda som ”vår”. Nu har vi en egen.
Vi konstaterade att rekordmånga, 75000 per dag, cyklade 2016 – och Motormännen passade på att höja ett varningens finger att det kan vara farligt att fortsätta under vintern. Vi hade invändningar.
Nya cykelrekord, över 75000 cyklister per dag i Stockholm, ställ cykeln på vintern!
Och appropå bussförarna i Brasilien vi skrev om tidigare i år, så passade vi på att åka lastbil med Västberga Åkeri – för att vi tycker det är viktigt att se trafiken ur flera synvinklar.
Vi skrev också om Bikelash, och hur många kreativa skäl det går att hitta till att stoppa anläggandet av cykelvägar
och Christian pimpade sin cykel.
November
November stod för värsta snöovädret så tidigt på året på 111 år. Och i kommentarsfält och krönikor skylldes trafikproblem på ”feministisk snöröjning”, det vill säga egentligen ”jämställd snöröjning”, det vill säga att man ska höja priot för gång- och cykelvägar. Vi hade invändningar.
Ett skäl till att bara ploga för biltrafiken som lyftes fram var att annars kommer räddningstjänsten inte fram. Vi föreslog att man skulle bygga breda cykelvägar och dela dem med utryckningstrafiken.
December
Vi upptäckte att Sveriges kanske kortaste grönljusperiod, 10 sekunder, och kanske längsta rödljusperiod, 1 min 30 sekunder, ligger på Götgatan. Som av en slump drabbar den bara cykeltrafiken. Som av en slump är de övriga trafikljusen i samma korsning mer normala. Götgatan är det huvudsakliga pendlingsstråket i nord-sydlig riktning i Stockholm, utpekat som det i Cykelplanen. Vi hade invändningar, Kommunen levererade lite olika förklaringar.
Vi är inte klara med det än.
Christian fick också äntligen ur sig sin sammanfattning av två år med lådcykel. Det var ömsom vin, ömsom vatten. Mest vin.
och i sociala medier blev det en jättediskussion om varför det ser så tokigt ut på Götgatan, vilket resulterade i ytterligare en viral bild som används för att snabbt paketera ihop ”Cykelsatsningar är galenskap”-budskapet. Vi hade invändningar
https://cyklistbloggen.se/2016/12/vi-har-en-ny-gavleskylt-varfor-ser-det-sa-tokigt-ut-pa-gotgatan/
Vi missade några grejor, Stockholm har flera cykelprojekt igång som vi inte hunnit skriva om. Norrmälarstrands nya helt rimligt breda cykelväg blev klar – och vi ska försöka komma ikapp.
Nu ser vi med tillförsikt an 2017. Kanske kommer det äntligen en nationell cykelstrategi. Kanske slår cyklingen rekord igen. Kanske är 2017 året när cykling tas på allvar på allvar.
Oavsett hoppas vi att ni är med på resan!