Vi brukar alltid skriva spaltmeter om snöröjningen här på Cyklistbloggen. Men trots värsta snökanonen i Stockholm på ”hundra år”, åtminstone så tidigt i november, har vi inte riktigt orkat komma igång med det. Framförallt för att vi upplever att precis alla fattade tidigt att snöröjningen i kungliga huvudstaden havererade totalt redan i onsdags.
Och det är ju lite ointressant att driva opinion när alla egentligen är överens. Och vi kan också tycka att åtminstone första dygnet var det rätt förståeligt att det klappade ihop.
Nu börjar det dock dyka upp analyser. Bland annat får Stockholms stads ”feministiska” snöröjning kritik. Den går alltså lite kort ut på att män i större utsträckning än kvinnor tar bilen och att kvinnor i högre utsträckning än män går, cyklar och åker kollektivt. Men gång- cykel- och kollektivtrafiken har inte tidigare varit prioriterad när det gäller snöröjning, utan fokuset har varit på att biltrafiken ska kunna komma fram.
Vi tänker inte ge oss in i den diskussionen. Däremot konstaterar jag att jag i morse, på tredje dagen av snökaoset, fick bära min 3,5-åring till dagis, eftersom 3,5-åringar är usla på att hålla balansen på hårt packad och dåligt snöröjd snö. Och att det är jävligt läskigt att ansvara för en 3,5-åring på armen när man går på vad som i det närmaste kan beskrivas som hårt packad glans-is. Samtidigt som den sedan en månad frickin avstängda korsande vanliga vägen har varit snöröjd och farbar under hela snöstormen och nu var prydligt grusbelagd. Så om den hade varit öppen för fordonstrafik som vanligt hade det gått alldeles utmärkt. Prioriteringar som sagt.
Bilden ovan är från i morse och som här nedan såg det ut samtidigt på Götgatsbacken, prioriterat pendlingsstråk och nästan helt oviktig bilväg:
Cykelvägen går alltså precis vid trottoaren, där snöhögen ligger.
Så, så värst mycket feministisk snöröjning har jag inte sett. Och kan vi kanske döpa om den till ”smart snöröjning” istället, för att inte själva namnet ska bli ett rött skynke för folk?
Vi är partiska, men vi ser samtidigt poänger med att först öppna för kollektivtrafik och utryckningsfordon, därefter för gående och cyklar, och sist för privatbilister. Inte minst utifrån veckans dagispromenader i ömsom decimenterdjup snö, ömsom på glashala isgångvägar. Jag funderar på hur många hundratals extrabesök kommunens sjukhus har fått efter att folk har ramlat när de gått. Brutna lårbenshalsar, armar och ben och skadade huvuden. Kanske kan det vara smart att prioritera att det går att gå säkert? Kanske alldeles särskilt som man samtidigt uppmanar folk att lämna bilen hemma?
Och när det gäller prio för cyklister – en bil som blir stående blir stående. En cyklist som inte längre kommer fram lyfter bara undan cykeln.
På så sätt blir man inte ett hinder för till exempel uttryckningstrafiken som ska fram till nästa fallna fotgängare eller svårt sjuka person. Så vill man bygga vidare på konceptet med ”smart snöröjning”, så bygger man riktiga breda cykelvägar, ser till att snöröja dem på vintern – och sedan låter man ambulanser använda dem när det råder snökanon.
Vi cyklister hjälper gärna till. Eller hur?
Åh grrr, det heter inte feministisk snöröjning utan *jämställd*. Och när ingen snöröjning funkar alls så spelar det ingen roll om det finns program för jämställd, ”smart” eller ”funktionsvänlig” med flera varianter på snöröjning som föreslås, det blir som det blir.
När man hävdar att cykelbanor och trottoarer ska prioriteras, med motivet att just kvinnor går och cyklar mer än män så är det ju knappast jämställt, utan gynnande av just kvinnor…
Sen kan man ju som Viktor Barth mycket logiskt påpekar, lika gärna se det som ett sätt att hålla kvar kvinnor vid barnvagnsskjutande och gående. http://www.dn.se/sthlm/viktor-barth-kron-identitetspolitiskt-snomos-pa-hal-is/
Så låt oss skippa beteckningarna och enas om att cykelbanorna ska plogas.
Fast om man lägger till att man ska göra det för att man hittills har prioriterat den trafik som mest män använder mycket högre än den trafik som mest kvinnor använder så är väl syftet att åstadkomma en utjämning, inte att börja gynna den ena gruppen framför den andra? Plus att tanken var att det i förlängningen ska gynna alla, eftersom det egentligen ligger samhällsekonomiska intressen bakom.
Att det sen kallas feministiskt, håller med om att det är knas. Skippar gärna det.
Och därmed så innebär ditt eget argument att männen gynnas av bilvägsplogning.
Det är därför det kallas jämnställd, skulle det vara bättre med ”lite mindre gynnande av männen och istället lite mer gynnande av kvinnor och barn och äldre snöröjning”?
Det blir inte jämställt för att man börjar gynna det andra könet istället – gå hem och gör din logikläxa!
Skulle det vara jämställt så skulle kanske
cykelbanor och gångvägar prioriteras 57/43 högre än bilvägar – men detta kompliceras
naturligtvis av att bilvägarna måste prioriteras för att bussarna och
färdtjänst (som bägge nyttjas i högre utsträckning av kvinnor) ska komma
fram – annars tvingas de gå hela vägen istället – förvisso på nyplogade banor, men något säger mig att inte alla kommer att vara nöjda.
Vidare måste varor komma fram till butikerna (kvinnorna står för
större andel av vardagshandeln än männen), sopor hämtas, hemtjänst, hantverkare, ambulanser
och brandbilar komma fram. Män är dock i betydligt högre utsträckning än kvinnor
utsatta för brott, så polisens framkomlighet kan vi alltså i
jämställdhetens namn tona ned ganska rejält.
Släpp tramset med att ängsligt hitta på nya politiskt korrekta namn och gör lite verkstad istället – cykelbanorna är fortfarande inte plogade.
Prioriteringen längs Huddingevägen var i morse i vart fall uppenbar. All snö från den lätt framkomliga bilvägen uppskottad på cykelbanan. https://uploads.disquscdn.com/images/d95706e1976aaeaa4941cb31a021beeb91ca0b996234c2373c05832d74706f8a.jpg https://uploads.disquscdn.com/images/6545d8faee006b6a7bf2e6b9001d3f739c67cc5ebf917d44d9e7f0c39fb160ed.jpg
Men är inte den bilden från sydligare kommun än Stockholm? 🙂 Typ där Huddingevägen lämnat Sthlm Stad?
Jo, strax söder om gränsen. Norr om kommungränsen rådde närmast perfekta förhållanden. För att inte peka ut fel aktör kanske jag också skall påpeka att det är Vägverket som är ansvarigt för snöröjning på de två sträckorna jag tog bild från i morse.
Känns uppenbart för mig att lösningen på att få ambulanser och polisbilar att komma fram är just att använda cykelvägarna precis som ni säger. Vad är det för fel på Götgatsbacken tex (förutom att det ligger en hög med snö på den)?
Min färd mot Kista går på cykelvägar som fungerar alldeles utmärkt för polisbilar (jag har mött just en polisbil där). Dessa var dock inte snöröjda medans Enköpingsvägen var både röjd och saltad bara för att fungera som en enda stor parkeringsplats för bilar och polisbilar (såg åtminstone en polisbil med påslagna sirener som stod still där)
Jag har faktiskt sett just ambulanspersonal föreslå det själva, så tanken verkar redan finnas!
Våra nya allierade! Värna dem!