Alla gnäller på snöröjningen i Stockholm och en stor måltavla har varit den ”jämställda” eller ”feministiska” snöröjningen – en snöröjning alla fotgängare och cyklister senaste dagarna märkt inte tillämpas över huvudtaget.
Det främsta argumentet som kommer från politiker, folk i kommentarsfält och på bloggar, och från motororganisationer, är att det är vansinnigt att inte ploga vägarna där bilar kör eftersom det leder till att samhällsviktiga utryckningsfordon inte kommer fram. Som en ren slump blir bonusen att också privatbilisternas vägar blir snöfria och framkomliga.
Håller man på och prioriterar fotgängare och cyklister så kommer alltså polis och ambulans inte fram och då blir det samhällsfarligt.
Nu kommer det intressanta i analysen efteråt. Problemen i trafiken har framförallt utgjorts av biltrafiken. Övergivna bilar står i vägen för snöröjningen och måste bärgas. Hos Sveriges Radio berättar snöröjare om trafikanter som försöker tränga sig förbi plogtåg och gör att snöröjningen inte kommer fram.
Vi läser också en förstående text på SVT.se, om att en massa trafikanter inte ”hann byta till vinterdäck”:
Särskilt i Stockholm var bilisterna dåligt förberedda för vinterväglaget, visar en ny Sifoundersökning genomförd på uppdrag av If. Där körde drygt var fjärde person med sommardäck och 24 procent av Stockholmarna uppger att de inte hann byta till vinterdäck.
Så, för att koka ner, problemen för uttryckningstrafik och snöröjare har i huvudsak varit att folk kör på sommardäck, folk tar bilen lite oavsett hur det ser ut utanför, folk tränger sig förbi snöröjare och folk lämnar sina fordon där de hamnar i vägen.
Här kan man ju tänka sig att om man inte hunnit sätta på rätt däck, och alltså kör på sommardäck, så kanske man ska lyda rådet att låta bilen stå hemma och inte ge sig ut i det värsta snöovädret i november på 111 år? Inte minst eftersom man riskerar att fastna och hamna i vägen? (för att inte tala om att man riskerar att skada någon…)
”Vi ser en märkbar ökning av trafikskador just nu och det handlar i många fall om avåkningar och kollisioner då man glidit in i framförvarande bil eller kört på stillastående. Nu gäller det att de som fortfarande har sommardäck på sina fordon inte försöker ta sig till verkstaden utan i stället byter däcken på plats”, säger Caroline Ulliana, informationschef på försäkringsbolaget If, i ett pressmeddelande.
Och att om folk lät bli att ge sig ut i trafiken med dåligt utrustade fordon och i stället antingen gick, åkte kommunalt eller cyklade, alltså det som ”jämnställd” snöröjning är tänkt att prioritera, så hade även framkomligheten och säkerheten för uttryckningstrafiken och snöröjarna ökat. Och kanske hade snöstormen inte blivit samma problem.
Vi gav ju häromdagen motförslaget att istället bygga breda cykelvägar, snöröja dem och låta utryckningstrafiken ta den vägen istället. Det är smartare eftersom ett motorfordon som kör fast, står fast och är i vägen. En cyklist som kör fast lyfter enkelt bort cykeln så kan ambulansen passera. Kanske kompletterat med att man inte ger sig ut på vägarna med sommarutrustat fordon.
Och döpa om det till ”smart snöröjning” istället.
Ja, man kan nästan misstänka det… Det har varit en intensiv höst med mycket jobb, därav den låga aktiviteten…
Väntar cyklistbloggen in nästa ”snösmocka” så att inlägget återigen blir aktuellt? 😉
Är fascinerad över att trottoarerna i Stockholm nästan en vecka efter snöfallet är i princip helt oröjda, med isbeläggning och knöliga stigar att gå på (där snön inte smält bort).
Undrar hur de som bestämmer över prioriteringsordningen tänker att rörelsehindrade ska kunna få tag i mat och annat livsnödvändigt när de inte kan gå ut… (och undrar över hur det kan få se ut som det gör när det dessutom leder till massor av benbrott, som ostar både pengar och lidande).
Det var bättre förr 😉
måste vara en ”miljöpartist” som bestämt att man kör den miljövänligaste snöröjnigen av alla ….. dvs låter det töa bort istället 😉
Nja… de är väldigt inriktade på att hjälpa de ”svagaste” (mer än på miljön tycker jag). Snarare en moderat, med fokus på låga driftkostnader 😉
Trodde stan styrdes av en ”fusion” av ”vänsterpartier” sedan några år tbx 🙁
Det är lite skrikigt att kalla det för jämställd eller feministisk snöröjning, men å andra sidan kanske det gör att folk som är ointresserade av trafikfrågor börjar fundera lite. Det finns många som anser att om man bara låter tjänstemän och politiker jobba i fred så kommer allt bli bra. De tänker inte på att varannan bilresa är kortare än fem kilometer eller att det är viktigare att öka cyklingen än att öka hjälmbruket.
De flesta resor är kortare än en mil
http://www.ecoprofile.se/thread-3240-De-flesta-resor-ar-kortare-an-en-mil.html
De korta bilresornas längd är ju ointressant. Det viktiga är att nödvändig och nästan nödvändig trafik kommer fram. Utryckningsfordon, bussar och färdtjänst borde vara det som prioriteras högsst. Och gångbanorna.
Det är väl för övrigt olika fordon som snöröjer gång- och cykelbanor resp. övriga körfält. Så bilkörfält och gångbanor kan väl inte konkurrera så mycket om snöröjningsresurserna?