I fredags gick en av mina kollegor i backen, tack och lov i låg fart. Orsaken var blöta löv och det blev ytterligare en pinne i statistiken för cyklistvurpor på grund av halka. Krister Isaksson har precis skrivit på Kadens om det här och han skriver om hur Göteborg anser det för dyrt att hålla efter löven – så vi ska inte dra det igen. Men vi slås ändå av att argumenten låter ungefär som när man i Stockholm förr pratade om att det inte gick att snöröja cykelvägar. Då sa kommunen:
–Men vi har begränsat utrymme och någonstans måste man lägga snön för att få framkomlighet på vägarna och då kan det blockera cykelfälten.
–Vi kan inte städa bort en årstid. Snöar det tre decimeter en dag kanske man får ta till andra färdsätt, säger Ted Ell.
Såklart. Hur skulle det gå till?
Men där lärde vi ju oss att det faktiskt gick. Och det gick till och med bra – men det krävdes lite vilja först.
Det är ju samma med löven inser vi nu. ”Någonstans måste vi lägga dem”:
Efter att fyra-fem lövblåsarpersoner i knallgula kläder rensat grusytorna mellan träden, så låg allt i prydliga högar på Strandvägen i Stockholm förra torsdagen. Som alltså är dubbelriktad cykelväg. Det hela låg kvar hela helgen (och kan ligga kvar fortfarande, vi har inte cyklat där den här veckan).
Så här ser platsen ut på på höstkvällarna. Ser du löven?
Några hundra meter bort, såg det för någon vecka sedan ut så här:
För var ska man annars lägga löven liksom, än mitt i cykelvägen? Kanske allra helst precis där cyklister kör ut i korsande trafik.
Vad kan gå fel med det liksom? Förutom att ett antal cyklister riskerar att skada sig.
Här är vad vi hoppas: att samma utveckling sker när det gäller lövhantering, som gjorts med snöhanteringen. Kanske kan man börja med att inte lägga löven i trafiken med flit. Vi är övertygade om att det går.
Med lite vilja.
Läs också: Löv förrädiska för cyklister (Expressen)
Trasslat mig till jobbet idag. I Sollentuna härskar den allsmäktige sopsaltaren som jag tillber (fast han kostar mig en ny drivlina som offer varje mars men det kan det vara värt 🙂 ) och det rullar på fint. Sedan kommer man till Solna som börjar ungefär vid polishögskolan och en sträcka som Solna märkt ut på sin cykelkarta för ”prioriterad vinterväghållning”. Den plogades i måndags morse, jag felanmälde igår och fick efter några timmar besked om att ärendet var ”avslutat”. Ingen plogning dock (”avslutad” och ”åtgärdad” är i rättvisans namn två skilda saker…). Och ingen plogning idag heller så jag har på ett karaktärsdanande sätt pulsat ett par kilometer med cykeln. Lite extrem-cyclocross kan man kalla det… https://uploads.disquscdn.com/images/aca36333e3d9599bd340133b396ff25212b97592ac9d0f0bc105f76ba3cbe00f.jpg
Med tanke på att bil- och busstrafik står helt stilla borde det vara ganska lätt att samhällsekonomiskt försvara en såpass enkel åtgärd som att ploga cykelbanorna i tid… ingen åtgärd på den prioriterade cykelmotorvägen från söderort heller.
Visst, det är inte lätt, men man kan väl åtminstone försöka?
Solna känns lite som en skamfläck på cykelkartan.
Ny drivlina? Ny kedja, kassett, klingor, växlar, lager, …? Kan bli dyrt (ny kassett, dryg tusenlapp, osv.).
”Avslutad” verkar oftast betyda ”inte åtgärdad” …
F ö de två gånger jag var riktigt nära att stå på öronen när jag var ute och gick förra vintern var när jag skulle passera nyligen sopsaltad cykelbana (ena gången precis bakom sopsaltaren): osynlig fläckvis glashalka av värsta sort.
Vadå löv ? nu är det ju snö å oplogade cykelfiler/banor där ute som är det största problemet 😉
Ja jäklar, hösten försvann blixtsnabbt och ersattes av slutet på januari.
Fast just dessa två bildexempel var väl inte så lyckade. Vem cyklar i allén sedan nya cykelvägen längs stranden kom till? Allévägen är bara krånglig och kräver en massa korsningar med bilvägar. Och den lilla högen vid ungerska ambassaden kan lika gärna ha blåst ihop naturligt.
Det kan säkert finnas ”bättre” exempel – men de är nog inte så många. Det är inget jag direkt har tänkt på när jag rör mig runt i stan. Ute i förorterna kan jag dock tro att det är vanligare.
Jag gör det regelbundet. Jag kommer ofta från Banérgatan och då vill man inte gärna fortsätta cykla i blandtrafik ute på Sveavägen.
När jag kommer uppifrån Berwaldhallen på höstarna väljer jag ofta allén för att slippa cykla i motljus i regngloppet. Men det bygger ju lite på att cykelvägen inte används till annat.
Andra bilden cyklar jag varje dag. Det är för att komma upp på vägen förbi USA:s ambassad. Och den las där, när jag passerade på morgonen gick lövkrattare uppe på backen. Men här tror jag det är Djurgårdsförvaltningen som ansvarar.
Även jag cyklar förbi 3-4 ggr/veckan och ser kanske en cyklist i månaden som cyklar i allén. Aldrig två st samtidigt. Hur ofta möter du någon i allén? Däremot är det en strid ström på cykelbanan längs stranden under rusningstiderna.
Må vara att den lilla högen kanske är hopräfsad, men av bilden framgår inte det. Den ser helt naturligt hopblåst ut, inget jag skulle reagera för. Såna små högar förekommer här och där i stan beroende på hur vinden virvlar, men det kan ju knappast stå en dammsugarförsedd kommunalanställd i varje gathörn som suger upp dem så snart de bildas.
Däremot är det naturligtvis idioti att lägga upp lövhögar på cykelbanan om man inte tar bort dem direkt.
Tittar du på bilden så ser du en cykeltaxi en bit fram, och dolt framför den var ytterligare en. Och jag hade yterligare en bakom mig. Och ja, det är en strid ström längs kajen också. Så man får väl vara glad att det inte står träd där.
Och det här är ju bara exempel. Bara någon bit bort från Strandvägen, ligger Oxenstiernsgatan där en kollega till mig gick över styret förra veckan, pga löv.
Alltså den här svängen (här dock från tidigare år):
https://www.cyklistbloggen.se/wp-content/uploads/2016/10/2015-10-27-14.46.41-l%C3%B6v-768×576.jpg
De löven ser ut att ha blåst dit själva – menar du att någon har räfsat dit dem?
Men nu gör vi nog lite för stor grej av att dina ursprungliga bilder kanske kunde varit ännu lite vassare i att illustrera problemet med att parkarbetare lägger sina lövhögar på cykelbanan 🙂
Nej, sista bilden illustrerar mer ”vi har inte lövsopat än”, snarare än ”Vi lövsopar aktivt löven till cykelvägen”.
Jag åker buss utmed Strandvägen flera dagar i veckan. Och nog ser jag att det cyklas en del i allén. Där är jag mest förvånad att både cyklister och fotgängare håller sig på sin sida av strecket. Så brukar det inte vara på andra ställen i stan.
Ska vi träffas i helgen och flytta varsin hög till en bilfil? De har ju två i varje riktning, så att det ligger lövhögar i den ena kan ju inte skada.
Fast bilisterna är ju helt oskyldiga och ska väl inte behöva utnyttjas som gisslan. Men sprida ut högarna på gräsmattan igen är väl en bra idé. Då lär parkarbetarna sig efter ett tag att om de inte tar bort högarna direkt, så är jobbet ogjort.
Bilarna får väl snarare ses som en maskin som tar hand om löv på vägarna, de drabbas inte så mycket. Här hemma fungerar det att sopa ut löven i gatan varpå bilarna kör sönder och sprider ut dom längs med gatan. Vet inte om det finns några problem med denna lösning, men folk använder den iaf.
Inte så dumt… men det ger dock ingen återkoppling till kommunens lövkrattare, så då får vi kanske hålla på ganska många år.
Nu anser jag i och för sig inte att bilister är oskyldiga, men låt oss undvika sidodiskussioner.
Ditt förslag ger långsam och lokal effekt – kanske lär sig parkarbetarna på sikt vad som gäller på Strandvägen.
Mitt förslag ger en snabbare och större effekt – eftersom ”gisslansituationer” ger massmedial uppmärksamhet, men chansen är större att ”parkarbetare”, deras chefer, politiker och allmänheten inser det ORIMLIGA att lövhögar på cykelbanor inte är en trafikfara medan det är det där bilar åker.
Att det finns andra nybyggda cykelbanor hör inte hit. Bilister har många alternativa färdvägar och bilister på mindre trafikerade gator skulle knappast acceptera lövhögar där eller din argumentation att det finns andra gator som är mer trafikerade som de bör välja istället.
”Nu anser jag i och för sig inte att bilister är oskyldiga” skriver du! Så du menar att det är bilisterna som lagt lövhögarna på cykelbanan? Det är den enda rimliga tolkningen av det du skriver!
Yepp, visst är det bilister som har lagt lövhögarna där. Det är även bilister som beslutar, planerar, ritar, bygger och underhåller infrastrukturen för andra bilister samtidigt som de skiter fullständigt i att det är stolpar, träd eller lövhögar i cykelbanor. Så ja, du tolkar rätt men istället för att bli arg på mig borde du rikta din ilska på trafikmsktordningen.
Stämmer nog bara delvis. Lövblåsarna och de som bygger och underhåller infrastrukturen använder säkert bil – annars blir det ingen asfalt på cykelvägarna – möjligen gatsten…
Endast 20 % av stockholmarna äger privatbil (SCB) och det finns ingen anledning att tro att just de som beslutar, planerar och ritar avsevärt skulle skilja sig från snittet.
Lövproblemet har nog snarare sin orsak i okunniga underentreprenörer. Troligen är de också underbetalda och därför stressade. Men vi får den service vi röstar för och är beredda att betala skatt för.
För övrigt var det nysopat på många cykelbanor igår.
Tjänstemän bor i högre grad i villa i Stockholmsregionen än arbetare och därför åker de troligtvis mer bil än genomsnittet.
Politiker åker dessutom i i högre grad mer taxi än genomsnittet och har därför ännu mindre koll på lövhögar.
Ministrar åker slutligen i högre grad mer flyg än genomsnittet.
Din tolkning av SCB fungerar inte i detta fall och skyll inte allt elände på egoistiska skattebetalare i allmänhet eller på okunniga underleverantörer i synnerhet.
Den gemensamma nämnaren är att de alla är blinda bilister som bara tänker på sig själva.
I en demokrati får vi de politiker vi röstar på. Den som inte är nöjd med vad de uträttar får lov att själv kavla upp ärmarna och lägga ned all den tid som krävs för att vara fritidspolitiker. Man kan också organisera sig i en förening och uppvakta politikerna.
Men den som bara sitter i baksätet och gnäller som en bortskämd treåring förtjänar ingen respekt.
Öppet meddelande till Cyklistbloggen: hur många kränkande personliga påhopp får en person skriva på denna sajt innan ni stänger av personen för gott?
Vi har inte behövt vara poliser i vårt egna kommentarsfält hittills och vi vill helst slippa.
Därför: angrip gärna varandras åsikter, men inte varandras person – nu sänker vi toleransen för personpåhopp. Vi kommer börja med att radera sådant innehåll och om inte det hjälper börja banna. Men det slipper vi helst och vi tror att Cyklistbloggens debattörer klarar att hitta rätt sida om den gränsen. Visst?
/admins
Jag har stor respekt för människor som kavlar upp ärmarna och själv gör något åt saker de inte är nöjda med. I synnerhet har jag mycket stor respekt för våra fritidspolitiker som offrar i princip hela sin fritid för att vårt samhälle ska fungera. Däremot har jag noll respekt för människor som gnäller på dem och kräver att alla andra ska passa upp på dem och göra dem till lags i alla detaljer utan att tänka på någon annan grupp, medan de själva inte är beredda att lägga två strån i kors för vårt gemensamma samhällsbygge.
Man väljer själv vilken sorts människa man vill vara och om man känner sig träffad av en generell karaktäristik… 😉
Nu skriver du om politiker, tjänstemän etc.Men när du började skriva om att det var bilister som ordnade lövhögar på cykelbanan så uttryckte du dig som om det var bilister som grupp som borde straffas. Säg som det är, du ogillar bilister och därför skulle du lägga ut lövhögarna i körbanan så att dessa förhatliga trafikanter fick problem. Bland de som då får problem finns färdtjänst, polis, ambulans och brandkår. Kanske ambulansen som skall hämta dig när du kört in i ett träd eller kört omkull på en isfläck.
Nix, jag ogillar inte bilister som grupp men jag är trött på de som ser till att alla pengar läggs på bilism och att cyklisterna är ständigt på undantag – och de åker bil till jobbet i högre utsträckning än de cyklar.
Min poäng är att GC på Strandvägens allé har en fil med dubbelriktad cykeltafik och en fil för dubbelriktad gångtrafik och bilisterna har fyra filer med icke mötande trafik. Om lövhögar måste läggas i en fil så borde det vara i en bilfil, där dessa gör minst skada.
Min poäng är att om lövhögarna skulle läggas i bilfil skulle högarna försvinna på en gång (bilister klagar och bilister rycker ut och fixar), men ingenting händer när lövhögar ligger i cykelfiler. Det är en ständig strukturell maktutövning mot ett specifikt trafikslag.
Kan du inte se detta, förnekar du även patriakala heterostrukturer.
Och om infrastrukturen för cyklism var bättre skulle det inte behövas lila många utryckningar med ambulans, eller hur.
Undrar hur mycket min ambulansresa och mina två dagar av ren väntan (i sjukhussäng) på operation av bruten hand förra veckan kostade samhället…