Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

VÄLKOMNA HÖSTCYKLISTER!

Publicerad den 1 oktober, 201624 januari, 2022

Hösten är här! Nu börjar vi säga hejdå till sommarcyklisterna som ställer in cykeln för resten av året.

Cykling på hösten är en baggis, men skiljer sig lite från sommarcykling på torra fina vägar och strålande sol dygnet runt. Vi har därför satt ihop fem bra tips för sommarcyklisten som väljer att nu ta steget och avancera till höstcyklist. Riv ur och spar!

Propagandahöst
Höst är inte bara sprakande löv och strålande sol

1. Håll avstånden
Cyklister har tre halksäsonger, snöhalka på vintern, grushalka på våren och nu har tiden kommit för lövhalkan. Det är blöta höstlöv som ligger som ett tunt lager över vägbanan och de blir glashala när värmeväxlingarna på nätterna orsakar morgonfukt. Det betyder att det kan vara farligt att bromsa hårt och plötsligt. Ge dig själv några sekunder extra genom att hålla ordentligt avstånd till cyklister framför dig – så slipper du tvärtnita och ökar chansen att få fortsätta färden upprätt. Som bilist lär man sig tre sekundersregeln: Ta ett riktmärke vid sidan av vägen och räkna: 1001, 1002, 1003. Funkar för cyklister också.
2. Dra ner på farten
Det är alltså halare på hösten och särskilt tidigt på morgonen kan regn och nattfukt bilda is på vägbanan. Det som ser ut som vatten när du cyklar över Strömbron, kan i själva verket vara förrädisk svartis. Det är heller inte alltid säkert att svartis syns alls.
Svartis eller glattis är kompakt, oftast genomskinlig isavlagring som bildas av underkylda droppar av regn som genast fryser då yttemperaturen är under eller strax över 0 °C. Processen när glattis bildas kallas nedisning. När glattis uppstår på vägar blir det blixthalka.
Det här är det ingen som gör några informationsfilmer om för cyklister, men hos våra finska grannar hittar vi den här fantastiska filmen från 1977 riktad till bilister:


Ett tips är också att gummimassan som används för att måla i vägbanan, till exempel övergångsställen och heldragna linjer, kan bli ruskigt hal när de blir fuktiga och kalla. Vilket gör dem livsfarliga när man kommer i för hög fart.
Man brukar säga att isig vägbana förlänger bromssträckan. Det är sant för bilar, men vi cyklister har inte den lyxen. För oss innebär sladd istället att vi plötsligt glider fram på asfalten med blåslagna knän, axlar och lika blåslagen värdighet.
Det är också mörkare på hösten. Starka bilstrålkastare som rör på sig frestar på ögats förmåga att anpassa sig till mörkret, särskilt i city är det stora kontraster mellan cykling i mörka alléer och ut på välupplysta cykelbanor. Då blir det svårare att upptäcka plötsliga  hinder.
Dra ner på farten så kommer cyklingen gå som en dans.
3. Använd lyse
Det här kan låta som en självklarhet: nu blir det mörkare på morgonar och kvällar och då behövs ordentliga lampor. Men det är inte bara när det är mörkt det är bra med lyse. När kall morgonluft möter varm mark bildas dimma. Och då kan det vara grymt svårt att se andra trafikanter. Med lampor på syns man betydligt bättre, även när solen gått upp. Det samma gäller också riktigt regniga höstdagar. Använd med fördel en StVZO-klassad lampa – läs till exempel vårt test från förra hösten här. Och läs mer vad vi skrivit om cykelbelysning.

Dimma
Här hade det varit bra med lite belysning

4. Om du använder reflexväst – du måste inte se ut som en vägarbetare.
Läs Annas post ”Reflexer måste inte vara tråkiga”, så har du chansen att glittra.

Foto: Anna Mogren
Foto: Anna Mogren

5. Klä dig inte för varmt!
Nybörjarfelet är att tro att för att det är kallt på hösten så måste man klä sig i tjocka lager. Effekten blir att man istället kommer fram svettigare än den soligaste sommardag. Ett bra riktmärke är att det ska vara lite huttrigt när du startar färden. Då kommer cyklandet göra dig lagom varm på några minuter.
Trevlig höstpendling!
I morgon kommer sex tips till bilisten för hur vi ökar samspelet och säkerheten när sommarljus övergår i höstmörker och senare midvinter.

6 svar på ”VÄLKOMNA HÖSTCYKLISTER!”

  1. Lasse skriver:
    3 oktober, 2016 kl. 5:51 e m

    Angående punkt 3, Använd lyse.

    På trafiken.se finns följande:

    Använd cykellyset
    Idag före kl 06.58 och efter kl 18.13.

    Kollade då solens upp- och nergång för Stockholm. Solen är uppe 07.00 till 18.11
    De senare tiderna gäller väl solens mittpunkt? Men jag tycker att så fixa tider kan vara väl stelbent, åtminstone som rekommendation, men kanske inte för lagföring.

    Laddar in …
    1. Magnus skriver:
      4 oktober, 2016 kl. 1:19 f m

      Jag följer kommunens gatubelysning. Är den tänd har jag påslagna lampor. Är den släckt så sparar jag på mina batterier.

      Laddar in …
      1. O Bese skriver:
        11 oktober, 2016 kl. 8:20 e m

        Ännu enklare tumregel: Om det överhuvudtaget är möjligt, ha lyset tänt. Då syns man bättre.

        Laddar in …
  2. Richard skriver:
    2 oktober, 2016 kl. 6:07 f m

    6. Om du inte har tid/råd att köpa en bländningsfri lampa, köp INTE en blinkande lampa, vare sig där fram eller där bak. Låt endast utryckningsfordon använda blinkande/roterande ljus. Undvik också alla små billiga LED-ljus som du kan fästa på ryggsäcken eller sadelstolpen. De syns inte.

    Pannlampor bör ENDAST användas i skogen på natten. Varje gång pannlampscyklister tittar på mötande cyklister utsätts dessa för stor fara då de bländade.

    Laddar in …
    1. Emil Vikström skriver:
      3 oktober, 2016 kl. 11:14 f m

      De små LED-lamporna är förfärliga. De syns faktiskt inte alls. Sämre än reflexer! Har varit nära att krocka med sådana cyklister flera gånger, trots att jag faktiskt har en stark lampa själv.

      Laddar in …
      1. Anders Norén skriver:
        3 oktober, 2016 kl. 4:08 e m

        Min erfarenhet, som iofs är begränsad till stadscykling i medelstor stad med måttliga trafikmängder, är att lamporna syns OK så länge man inte fäster dem så att de pekar rakt neråt (vilket tyvärr många gör).

        Hur man resonerar när man väljer att låta cykellyktan lysa ner i marken istället för framåt/bakåt övergår mitt förstånd.

        Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d