Vi fick svar från Trafikkontoret idag om varför pendlingsstråket över Arsenalsgatan är avstängt och omledd till Stallgatan.
”Tack för din synpunkt. Hänvisningen till Strömgatan/Stallgatan bedöms fullgod. Cykelstråket är avstängt på grund skyttelsignalen som ställts ut i samband med anläggandet av ny busshållplats på Kungsträdgårdsgatan.”
Alltså, det är helt okej med en textskylt en liten bit bort när man stänger av pendlingstråk för cyklister. Och skälet till att man helt stängt av, är att man måste få plats med ett trafikljus för motortrafiken på Kungsträdgårdsgatan.
Det var förresten en rätt spännande upplevelse att göra vänstersvängen upp på Strömbron i mörkret på väg hem. Man blir ju stående mitt i korsningen med bilar i rätt hög fart både framför och bakom sig i mörkret. Och ska man komma ur vägen för dem som ska rakt fram bakom en, så är det rätt liten yta.
Och på Stallgatan såg det i morse ut som på bilden överst i inlägget. Den lilla sargen hindrar ingen att parkera (och spännande nog är det fortfarande skyltat som lastzon). Och då blir effekten lite tvärtom, som cyklist är man utspärrad från cykelvägen.
Allt frid och fröjd i cykelstaden Stockholm.
Stockholm prioriterar cykeltrafik!
…så länge det inte är något som behöver byggas om.
…eller ett sportevenemang.
…eller en konsert.
…eller en bil behöver parkera en stund.
…eller stadsarkitekten kräver att cykelbanor ”smälter in i miljön”.
…eller det ska byggas en ny trafiklösning.
…eller det inte ska byggas en ny trafiklösning eftersom alla kan samsas på gångbanan.
…eller något behöver samordnas med grannkommunerna.
…eller pendlare vill kunna ta med sig cykeln på tåget.
…eller cyklister behöver ställa ifrån sig cyklarna någonstans.
Men annars prioriterar Stockholm cykeltrafik!
De hade fått upp en vänsterpil innan den gula kanten idag, så den lastbil som var där när jag passerade stod på rätt sida.
Trafikljus i korsningen mitt på Kungsträdgårdsgatan vore ju inte fel, det brukar vara lite väl spännande att korsa där.