Jag hade bestämt mig för att inte skriva en rad om det här. Jag skulle låta bli. Sedan dök delningen upp i Facebookflödet och jag måste.
I en pressrelease, med den ändå lovande rubriken ”Ännu ett förlorat år för cykelsäkerheten…” (vi hoppades såklart på att innehållet skulle vara om sånt forskning tagit upp som viktigt) skriver NTF:
Att cykla har idag nästan blivit det farligaste man kan göra i trafiken.
Här borde jag ägna lite tid och att gå igenom de undersökningar som gjorts, som visar att samhället fullständigt skitit i att göra en säker och trygg trafikmiljö för dem som väljer att cykla. Att folk trots det cyklar – och trivs med det. Och påtala att cykla definitivt inte är bland det farligaste man kan göra i trafiken.
Men jag orkar inte. Jag är trött på det här NTF. Ni vill plocka bort övergångsställen för oskyddade trafikanter och passar över ansvaret att överleva på fotgängarna. Och ni sliter för att skrämma livet ur dem som trots era utspel i media vågar ge sig ut på cykel. Fine.
Men kan ni åtminstone sluta låtsas som att ni faktiskt bryr er om trafiksäkerhet på riktigt? Ni sysslar med skrämselpropaganda. Varför vet jag inte, kanske har något internt möte på NTF kommit fram till att det inte ska vistas oskyddade trafikanter utomhus. Kanske har NTF antagit en doktrin om att säkraste är om alla sitter skyddade i varsin bil.
Bortsett från att försöka skrämma livet ur hugade cyklister så säger NTF också i tidningen Motor (av alla tidningar):
– De stora förlorarna är cyklisterna och kommunerna som jobbar för ökad cykling. Vi kommer inte att nå de trafiksäkerhetsmål som finns uppsatta inför 2020. Det beror dels på den dåliga cykelhjälmsanvändningen, men även på att den nödvändiga anpassningen av trafikmiljön, utifrån ett ökande antal cyklister, går för sakta, säger Marie Nordén, generalsekreterare i NTF.
Det är väl i princip inget ljug i det här. Men det är som vanligt en oerhört liten del av sanningen. Om man till exempel läser MSB:s rapport om cyklisters skador utgör hjälm en mycket liten del:
Hjälmanvändande, NTF:s stora käpphäst, finns med som en enstaka av massor av åtgärder som behövs. Viktiga åtgärder.
Läser man istället VTI så skriver de:
Utifrån analyser av de orsaker som bedöms ligga bakom cykelolyckorna, anses en förbättrad halkbekämpning och vinterdäck till cykeln vara de åtgärder som har störst potential att minska antalet allvarligt skadade cyklister, liksom användning av cykelhjälm och skyddsjacka/-byxor. Andra viktiga åtgärder är borttagande av lösgrus, bra barmarksunderhåll och justering av kantstenar, följt av separerade cykelbanor, säkra cykelöverfarter och att ta bort fasta föremål på och i anslutning av cykelvägen. Många allvarliga skador hos cyklister kan också undvikas genom att åtgärda brister på cykeln och dess utrustning.
Det vill säga igen en betydligt mer problematiserande och komplex bild än NTF:s ensidiga fokus på hjälm.
Vi cyklar med hjälm, vi gillar hjälm. Men det finns viktigare saker att göra först, om man på riktigt bryr sig om cyklisters trafiksäkerhet.
Läs också: Nollvisionen – och varför den är viktig att känna till för cyklister
NTF och Trafikverket osams om trafiksäkerhetsarbetet
Lögner, statistik och döda cyklister
Varför sluta vid cykelhjälm? Inför skyddsvästtvång i våldsamma förorter och lagstadga att alla kvinnor som riskerar våld i hemmet måste bära tandskydd och boxninghjälm.
Cyklar jag med hjälm så kör bilisterna närmare min cykel än om jag inte har hjälm
Läste någon undersökning som visade samma. Större avstånd till cyklister utan hjälm.
Det är nog denna http://fof.se/tidning/2006/8/cyklister-med-hjalm-mer-utsatta
Det där med cykelhjälmsanvändandet i storstäderna skulle jag vilja se ny statistik på för övrigt, tycker att varannan kotte man möter har på sig en hövding numera.
Nästan lika vanligt som att folk som promenerar håller sin mobil framför sig som en magisk sköld (mötte ca 20 pers i rad i Gamla Stan igår som ALLA, undantagslöst, gick och kollade i sina mobiler). Precis som majoriteten av de som kör bil knasigt gör (ibland tror jag att alla som kör bil i stan kollar på sina mobiler, men när jag tittat mer noga har jag insett att det nog bara är alla som håller på att köra på en).
Hoppas att det tas med i statistik över olyckor (för den typen av beteenden MÅSTE påverka).
Gamla stan är bästa stället att jaga Pokemons och utanför tunnelbanan finns tre Pokestop, men vad jag har hört så börjar hypen avta.
Aha, misstänkte att det var nåt sånt. Gick i en gränd mot Nygatan ett kvarter från T-banan. Det kändes som att vara med i The Matrix eller liknande, precis alla andra människor gick/satt/stod och tittade i sina mobiler…
Av de sju cyklister som dog under det första halvåret i år, saknade samtliga hjälm? Skulle vilja se någon statistik på uttalandet; ” i fall alla cyklister skulle använda hjälm hade sannolikt många liv sparats”. Måhända att hjälm är bra att ha, det är även ryggskena, axelskydd, knäskydd etc.
Kan inte Marie Nordén säga som det är istället; om INGEN cyklar så kommer vi nå våra mål.
Med tilläggsfråga, dog de av skallskador, var hjälmen ens relevant för huruvida de kunde överleva eller inte? Med tanke på att de flesta dör av högersvängande tunga fordon är jag skeptisk till att hjälmar hade hjälpt.
Glad att ni orkar! Sakligt och kanonbra! Tack!
Marie Nordens tidigare uttalande om förbud mot hörlurar motiverade hon ju med att Boris Johnson, mannen som sedan ledde Storbrittanien ut ur EU för att sedan hoppa av, när han var Londons borgmästare föreslagit hörlursförbud efter att 13 cyklister körts ihjäl under två veckor. Det var bara det lilla problemet att det fanns inga som helst bevis för att de 13 cyklisterna använt hörlurar eller om det bidragit till olyckorna, d v s det var helt taget ur luften. Marie Norden har upplysts om detta och struntat i att ändra hållning eller på nåt sätt kommentera det. Det är verkligen synd att en så lögnaktig person tillåts ha en sån framskjuten och viktig position.
Lite snabbt klippt i citatet från VTI?
Yepp. Klippte ur PDF och det är alltid knepigt. Sedan kraschade bloggen. Men den sista meningen är med nu.