Vi har tidigare berömt Pilotplats Cykel, försöket att med små medel ge bättre framkomlighet till cyklister. Nu har staden i och med omasfaltering tagit bort ytterligare några fler svängar. (läs också: Södra Götgatan: ny asfalt och kantsten i sommar) De är snart klara och det börjar verkligen likna något!
Tidningen Södermalmsnytt ringde upp Christian och det känns rätt skönt att för en gångs skull slippa rubriker som innehåller ordet ”rasar”. (Läs också: Cykelextasen över Götgatans nya cykelbanor: ”Köpenhamnskvalitet”) Faktum är att vi med den här delen av Götgatan börjar närma oss internationell klass (läs också: I Köpenhamn är vägarna raka).
En pytteliten bit av Stockholms cykelinfrastruktur, men ett bevis på att det kan bli bra. Ett föredöme. Rinse and repeat, över hela stan tack!
Läs också vad vi tyckte 2011: Götgatans helvetesrace
7 svar på ”Vågen för nya södra Götgatan”
Kommentarer är stängda.
Vad räknas den heldragna linjen som, i översta bilden? M8 (heldragen linje) eller M24 (uppställningsplats)?
Jag håller med, blev glatt överraskad häromdagen när jag fick cykla stråket för första gången. Nu fattas bara att dom löser det här med fortsättningen, att dom har gjort motsvarigheten till centralbron för cyklar till en mix av gågata och byggplats. Innan det är löst har jag god lust att leka bil efter medborgarplatsen, svänga ned i tunneln och ta just centralbron till Sveavägen (där man ändå måste leka bil för att det inte ska ta halva morgonen att nå Wennergrens Center).
Yes. Jag gillar omgörningen precis vid Medborgarplatsen södergående utanför Pizza Hut, men sträckan från Götgatans fot till Medborgarhuset är fortfarande usel.
Och passagen förbi Björns trädgård som nu är dragen innanför busshållplatsen har blivit sämre. De två övergångsställena som ligger med bara ett tiotals meters bredd, har gjort att folk kliver över cykelvägen hela sträckan.
Jo, nog är det billiga medel allt. Asfalten är billigt lagd och det kommer snart bli potthåll på gatan. Bilister parkerar på linjen så dörrzonen minskar och det är fortfarande oklart när Stockholm Stad tänker bredda trottoaren. De flesta går inte i gamla cykelbanan och Götgatan är fortfarande onödigt trång för fotgängare och bilister.
Varför breddar de inte trottoarerna och har en upphöjd cykelbana som tidigare? Istället för dubbelnje (som få bilister förstår) bör det vara trottoarplattor och kantsten. Hur svårt kan det vara?
Det ska vad vi förstår komma upp fysisk avgränsning – jag upptäckte tex på hemvägen igår att många bilar av någon anledning tror att den första heldragna linjen bara är för syns skull.
När det gäller trottoaren har vi hört att det inte kommer göras något mer på Götgatan – skälet är att tunnelbanan går under hela gatan och bjälklagret till den bro som Götgatan i praktiken är, måste bytas. Därför väntar kommunen på att Landstinget, som ansvarar, ska ta tag i det. Annars blir det risk att kommunen renoverar hela gatan, bara för att sedan se dem bli upprivna igen i tunnelbanerenoveringen.
Vi trodde faktiskt att det hade gjort att hela pilotprojektet hade gått i stå och att vi bara skulle få se det förfalla framöver. Därför blev vi rätt glada att kommunen bestämt sig för att göra de här insatserna.
Jasså är det därför. Synd att inte landstinget lappar bilar – då kunde alla bilister som parkerar över heldragen linje snabbt finansiera ombyggnationen.
Idag stod en bil parkerad på cykelbanan utanför Bondens marknad. Självklart var den bilen inte lappad. Varför samordnas inte olika verksamheter vid stora förändringar? Det är ju självklart att det felparkeras friskt i början. Ta in allt folk och lappa varenda bil på Götgatan så de lär sig att respektera dörrzonen.
Jag gick på Götgatan idag efter lunch på lördagen. Över 75% av bilarna stod i dörrzonen med två däck.
Om väghållaren snedstreckar området mellan de två vita linjerna tror jag att många fler bilister placerar bilen rätt vid parkering.
Fast fysiskt hinder är förstås överlägset.