För några år sedan slutade vi i princip skriva om fulparkering i cykelvägarna, alltså motortrafik som ”skabara” och parkerar på cykelvägarna – mest för att det tills slut blev lite löjligt. Ingen brydde sig och skulle vi skriva om alla, så skulle vi inte få göra annat.
Men nu har Trafikkontoret uttalat sig i frågan. Man kan sammanfatta deras slutsats som att ”det fungerar bra som det gör”.
Cykelfält och cykelbanor står högt upp på parkeringsövervakningens prioriteringslista vilket innebär att det alltid är nolltolerans mot felparkering på dessa.
Nej, Trafikkontoret. Det fungerar inte bra som det gör. Det har inte fungerat bra som det gör sedan vi började blogga, någon gång 2010.
Och hur man kan å ena sidan säga att det råder ”nolltolerans” mot felparkering i cykelfält och i samma veva också säga att:
Parkeringsvakten ska i första hand alltid upplysa och därefter vid behov utfärda en anmärkning.
Målet är att få en väl fungerande stad där hänsyn tas till alla trafikantgrupper. Parkeringsvakten får utfärda en parkeringsanmärkning, men det finns inget som säger att
parkeringsvakten måste utfärda en parkeringsanmärkning.
Trafikkontoret förtydligar med att parkeringsvakterna kan nöja sig med att lämna en ”upplysningslapp”.
Ett annat skäl till att avstå att göra något är att det kan vara farligt:
Det kan också vara så att parkeringsvakten bedömer situationen så pass allvarlig att hen väljer att inte utfärda parkeringsanmärkning
Hur är detta ”nolltolerans”? Det är en extremt tolerant inställning Trafikkontoret visar mot dem som väljer att bryta mot lagen och ställa sig i cykelvägar. Inklusive tolerans för att parkeringsvakter hotas.
Men för att vara rättvisa tror vi heller inte att det räcker med aldrig så massiv parkeringsövervakning heller. I en värld där inte ens flaggvakter som fysiskt står på vägen räcker för att förhindra att biltrafik ändå kör där det är tydligt skyltat att det är olagligt att köra, så måste man göra annat.
@Cyklistbloggen Det blev dessvärre en allvarlig arbetsmiljöfråga då flaggvakterna blev hotade. Deras säkerhet kunde därför inte garanteras
— Stockholms stad (@Stockholmsstad) June 7, 2016
Som på Skeppsbron där man nu bygger om, måste man bygga om hela infrastrukturen och på så sätt styra folks beteende.
Cykelvägar ska inte gå utanför bilparkeringar, som här på Östermalm:
De ska gå innanför. Som på Götgatan:
Först då kommer cyklisternas vägar att respekteras.
Här kan du läsa Trafikkontorets uttalande om parkeringsövervakning i cykelfält.
Läs också: Stockholm tar krafttag mot dubbelparkering i cykelfält
DN: Felparkering i cykelfält äventyrar säkerheten
Gissar att vissa bilister kommer att använda cykelbanan för att ta sig förbi
Såg det hända i helgen!
Kan vara svårt ibland att hinna med, om man tar taxiförarna så är de mer medvetna om att det är stoppförbud så de kan vara snabbt iväg och cirkulera om polis/parkeringsvakt kommer till gatan, enligt lagen så måste man ge uppmaningen till ägaren/föraren/fästas på fordonet.
Visst det stämmer att parkeringsvakt lika så polis (om det inte kan bli fängelse) kan efter egen vilja strunta i att göra något (undantaget diskriminering som kön, osv).
Men det kan ju bli fel om man väljer det ofta om arbetsgivaren hat sagt att man ska prioritera något.
Ja, folk kan bli väldigt arga om de får en felparkeringsavgift, framför allt då många tycker de får det för små saker som stannande precis innan korsningar, cykelfält,trottoarer,i terrängen. De har ju flyttat sig för att inte vara i vägen.
Jag har endast sett en lastbil som stod och lastade korrekt. På körbanan bredvid gångbanan, men alla klagade på det då de blev kö då man fick lov att vänta på fritt av mötande fordon innan de kunde köra om.
Läste om någon som stod på trottoaren i ett villaområde utanför sin villa, 800 kr. Blev arg och åkte över och ställde bilen på andra sidan vägen, i vänstertrafik, 800 kr till. Boende i området tyckte att kommunen borde infomera innan att de har kontroll en viss dag.
Nu har ju högsta förvaltningsdomstolen kommit fram till att det är rättsorsäkert om allmänheten inte får reda på namnet på parkersvakten, vilket kan göra det så att man blir utsatt av hot (som alla handledare som beslutar i myndigheter).
Allt du precis beskrivit är ytterligare argument för att vägar, där biltrafiken är över en viss mängd, ska utformas så att cykelbanor är extremt svåra för bilister att ställa sig i.
Fysisk separation.
Innebär tyvärr att man måste ha 70 cm ingångar till cykelbanorna annars ställer sig bilarna i infarterna till cykelbanorna.
Tyvärr inte helt med på vad du menar.
Har du möjligen en Google Maps-länk på en plats som har dessa ”ingångar till cykelbanor”?
Nu gissar jag att du tänker på korsningar och hur det ser ut på vissa håll i Sverige. Tyvärr är utformningarna i Sverige rätt dåliga jämfört med andra lösningar.
http://www.aviewfromthecyclepath.com/2014/02/the-myth-of-standard-dutch-junction.html