Oops, upptäckte precis att med de nya spårviddshindren så kom skyltar som förbjuder allt förutom riktigt, riktigt, tunga cyklar att passera:
Märket i mitten heter C2, Förbud mot trafik med fordon. Den gäller alltså även cyklister:
Gäller alla fordon i båda riktningar. Detta innebär att man inte ens får cykla där skylten sitter uppsatt. Cykel och moped får dock ledas. Begränsas ofta med tilläggstavlor som anger något fordonsslag som undantas från förbudet.
Och det finns en tilläggstavla som lyder:
”Gäller ej buss, fordon över 3,5 t och byggtrafik”.
Riktigt, riktigt tunga cyklar alltså. Nu ska sägas att en enda felaktig skylt inte är så mycket att yvas över. Men vana Stockholmscyklister vet ju att det här är vanligt. Och det spelar ingen roll om det handlar om småvägar, eller cyklisters huvudvägar.
Den bittra cyklisten i mig tänker igen att det ju inte är så noga med cyklister. De ska såklart följa skyltning och trafikregler. Men hey, cyklister är ju inte riktigt riktiga fordonstrafikanter. Ni får ju anpassa er lite och vara flexibla. Ibland ska ni följa reglerna. Men ibland inte. Men ni får inte bryta mot trafikreglerna! För det är typiskt cyklister att helt ignorera lagar, regler och skyltar. Utom ibland, då är det okej. Fast inte.
Så uppfostras trafikanter vana vid att trafiken inte är byggd för dem. Och som lär sig att förhålla sig fritt till trafikregler.
Läs också: Ni följer väl skyltarna och lyder lagen?
Nu har man tagit bort skyltarna som förbjuder fordon vis Slussplan. Vid infart väster ifrån är skylten som förbjuden motorfordon kvar. Från andra hållet är det bara skylten ”annan fara” med tillägg spårviddshinder kvar, om jag minns rätt. Förbudsskylten har ju de som kommer dit passerat långt tidigare.
Många bilar kommer fram och vänder. Lite större bilar tar sig över och en och annan liten bil också, men med lite skrap i underredet. Och sedan en mängd MC förstås. För dem är ju spårviddshindret inget hinder.
oj oj oj, efter 14 år i Sthlms-trafiken är det just detta som är mina huvudargument: det är djungels lag och det är bara att försöka anpassa sig så gott det går. Jag går bananas på alla pajasar man ska försöka förklara för som int förstår. Cykla själ i Sthlms-trafiken så kommer ni förstå brukar jag säga…jamen varför ska ni alltid bryta mot lagen? Arggg, vi slå på käft men det gör man ju inte i den civiliserade världen så jag brukar kontra med : ”jaha, hur många här runt bordet har – med två fingrar på bibeln – aldrig brutit mot någon lag när ni suttit bakom ratten? Alla brukar först bli väldigt förnärmade, de kör minsann alltid laglydigt till skillnad mot de förhatliga cyklisterna. Jag brukar följa upp med : 1. Alltid stannat när det slagit om till gult? 2. Alltid respekterat högerregeln? 3. Alltid släppt över fotgängare vid övergångsställen? 4. Alltid, jag menar alltid, hållit hastighetsgränserna? Det brukar bli väldigt tyst efter detta…..
Djungelns lag gör också att bilar kör och parkerar på cykelbanor och i cykelfält.
När det gäller hänsyn till oss fotgängare så anser jag att bilisterna är betydligt bättre än cyklister för att generalisera.
Du vill slå dina ”motdebattörer” på käften, men gör det inte. Jag vill köra in en käpp i hjulen på cyklister som inte respekterar trottoarer och övergångsställen, men gör det inte! (Inte än i alla fall 😉 )
Well, det här är ju något vi skrivit om mycket – att konflikten ofta står mellan cyklister och fotgängare. Vår analys är att det beror på att man envisas med att behandla dem som samma typ av trafikant och buntar ihop dem i ”G/C-banor”, alltså gång/cykel-banor. Det skapar oerhört många fler konflikttillfällen och kallas därför ofta för just ”konfliktdesign”.
Här är ett alldeles sprillans nytt exempel, där man gjort en yta som inbjuder till parkering, som täcker trottoaren. Vilket leder till att fotgängare tvingas ut i cykelbanan. Vilket leder till… konflikter. Helt i onödan.
Eller den här videon där trottoar/gångväg och cykelväg plötsligt byter plats.
https://www.youtube.com/watch?v=HBq-fOWCVpE
Håller med helt och hållet!
Hoppas tillräckligt många klagar hos kommunen och framför allt till politikerna.
I bildexemplet har ju bilisten inte ens bemödat sig med att svänga upp så bilen står parallellt med gatan, då hade ju fotgängarna åtminstone kommit förbi på trottoaren.
Tänk någon med rullator, eller barnvagn för den delen, som skall passera bilen där! Svårt att se om en normalvig fotgängare kan passera mellan bilen och husväggen,vilket i så fall skulle varit mitt förstahandsval. Andrahandsvalet är att kors cykelbanan två gånger och gå på plattorna närmast rännstenen.
I det lilla centrumet i en landsortskommun i Västergötland, där jag vistas ibland, har en restaurang fått breda ut sin uteservering över hela gångbanan, så att cykelbanan är enda möjligheten att komma förbi.
(Men min erfarenhet därifrån är att trottoarcyklingen är så utbredd, inte minst bland gamla tanter, att uteserveringen är minst lika mycket i vägen för cyklisterna!)
Ja, man skulle gärna vilja ha nån slags manual på när man som cyklist ska följa skyltar, och när man borde fatta att man inte ska göra det. Så att man slipper ta de besluten i farten (och riskera böter när man bedömer fel).
Eller så skulle det vara bra om alla väghållare lärde sig att cyklar är fordon (men inte motorfordon).
Det kunde vara värre, den kunde också stå på cykelbanan…
Sätt fast en tumstock på pakethållaren och vips faller du in under ”byggtrafik” så är det fritt fram utan att väga flera ton.
Vid närmare eftertanke så sitter skylten vid körfältet för motorfordon. Cyklisterna skall ju inte köra där, utan på det kötfält som är skyltat för dem. Så jag vill påstå att skyltningen är korrekt!
Mittåt. Ser på bilden ovan att det gäller riktning från Skepsbron. Hur det ser ut där har jag ingen koll på.
Nope. Skylten står till höger om bägge körfälten, dvs gäller även cykeltrafiken. Hade cykelfältet gått till höger om skylten hade det däremot inte omfattat cykeltrafiken.
Jag uppfattade först inte att det var skyltarna för färd från Skeppsbron. Jag tittade på skyltarna från andra hållet. Där står skyltarna till vänster om cykelbanan. Men ändå lite knasigt. Först en skylt som som förbjuder motorfordon. några meter efter den finns det en skylt som förbjuder alla fordon. I båda fallen med en textskylt med undantag.
Man har en korrekt skylt ca 4 m. före den felaktiga!
Bäst att även här påpeka att jag tittade på skyltarna i andra körriktningen än den som visades på bilden i inlägget.
Så dumt. Bra beteendeanalys förresten. Har du felanmält?
Passar på att varna för bilister som åker upp på cykelvägen för att passera hindren. Mötte en bil som kom från kungsträdgårdshållet och körde upp på vänster cykelfält precis efter kurvan igår.
Så fort jag såg hur det såg ut där så förstod jag att det kommer att ske. Troligen är det en medveten arrangerad möjlighet för utryckningsfordon. Men det är inte bra!