SVT Stockholm rapporterar att det är kaos vid Henriksdal nu, när Nackaborna tvingas kliva av Saltsjöbanan och byta till buss där.
– Som jag har uppfattat är det tre till fyra år som den här situationen ska hålla i sig. Det känns inte bra faktiskt, säger Eketerina Frisk, resenär vid Henriksdals.
Anledningen är bygget av Nya Slussen och Cyklistbloggen har såklart, som alltid, lösningen.
Vi passerar där nästan varje vecka i jobbpendlingen och det går alldeles utmärkt. Om man bygger en infartscykelparkering på platsen, så kan alla Nackabor få uppleva samma sak. Med bra ställ och vettig övervakning så avlastar man busstrafiken genom att låta folk ta cykeln in till city istället. Eller varför inte satsa på ett extra stort hyrcykelställ?
Bara att sätta igång.
Borde det inte heta ”utfartscykelparkering” då? Om man ser till hur de som använder infartsparkeringar för bil färdas? 😉
Kanske. Jag tänkte att det var cykelinfart till stan…
Det är relativ kort gångväg till båtbryggan där en av SLs båtlinjer lägger till. Men turtätheten gör nog det alternativet mindre attraktivt.
Några väljer att ta båten från Nacka Strand till Blockhusudden och cykla där. Så det finns alternativ.
Men kortast gångtid är nog från Henriksdal till Saltsjöqvarn. Sedan kan man ta båt till Nybroplan. Där är det nära till annan SL-trafik.
Men båten är ofta fullsatta på turerna mellan kl 8 och 9 från Saltsjöqvarn mot Nybroplan.
Åk kl 7 då!
Om just du inte kan den tiden så vet att du är i minoritet. 57 % har möjlighet att välja tidpunkt för både till- och frånresa till arbetet. (RVU 2016)
Det är nog inte alla som har möjlighet att jobba 7:30 och gå hem 15:30 eller 16:30. Så trafiken bör läggas efter folks arbetssituation och vanor. Annars kan vi säga: Åk dagen innan och jobba på natten.
Alla kan inte – men 57 % kan. Det räcker ofta med att starta en kvart senare eller tidigare för att det ska vara nästan tomt på gatoirna.
Vi kan inte dimensionera alla vägar för att 90 % av trafiken ska pressa sig igenom på 1 h medan vägarna står outnyttjade övriga 23 h – då består staden bara av vägar. Vi trafikanter måste sprida ut oss – och 57% har möjligheten.
Arbete är en sak, skola och förskola är en annan sak. Av de 57 % så undrar jag hur många som inte kan pga hämtning och lämning. Gäller de 57% Stockholms city eller Storstockholm eller rent av hela landet?
Stockholms län. 57% påstår att de har möjlighet att välja vilken tidpunkt de vill åka. De kanske slirar på sanningen allihop, vad vet jag, men jag tror inte man ska ha det som förstahandshypotes, utan istället utgå från att folk faktiskt menar vad de säger: att de har möjlighet att välja tidpunkt själva.
Och som sagt – ofta räcker det med en kvart – tjugo minuter tidigare eller senare för att gatorna ska vara helt fria.
Vi pratar om båttrafik. Den vägen är inte alls fullproppad utan det finns möjlighet att höja kapaciteten när folk faktiskt vill / kan åka och inte när statistikbyråkraterna vill de ska åka.
Även nya båtar kostar pengar… Mycket pengar! Båtar som sen står outnyttjade resterande 23 h/dygn.
Och om man löser upp en propp så kan man riskera att bara flytta proppen till nästa trånga ställe. Mycket enklare och effektivare utnyttjande om de som kan, flexar en kvart eller så. Och uppenbarligen kan ju väldigt många göra det.
Vi får helt enkelt tugga i oss att inte alla kan utnyttja gemensamma tillgångar exakt samtidigt. Det gäller såväl tvättstugor som pool-bilar, färjetrafik, bussar och vägutrymme. Ska vi vara hållbara och dela så måste vi vara beredda på att jämka lite.
Kostnaden för båttrafiken är växelpengar jämfört med kostnaden för Förbifarten och ny tunnelbana (som står nästan outnyttjade under natten).
Tveksamt. Förbifarten kostar ca 25 miljarder och ska hålla 60 år. SL kostar 13 miljarder – om året!
Slå ut kostnaden per passagerare för en båt som endast används 5 h i veckan under 3-4 år och går tom i ena riktningen (antalet som vill från Nybroplan till Saltsjökvarn kl 8 är få). Tveksamt som sagt. Och under alla förhållanden så kan inte ett fel ursäktas med ytterligare ett,
Starta en kvart senare är betydligt bättre alternativ. Det skulle dessutom minska irritationen och trängseln i morgonrusningen.
Vad gäller tunnelbanan så utnyttjas den i princip hela dygnet – den tid den inte körs behövs för service och underhåll.
Nu är klockan snart 9.00, då sätter jag mig på cykeln och ilar vindsnabbt fram på tomma cykelbanor…
Samtidigt är det ju BETYDLIGT mycket billigare att bygga den infrastruktur som behövs för att ha båttrafik (bra kajer) jämfört med att bygga ut väg- och järnvägsnätet. Den kostnaden borde räknas in i kalkylen/passagerare.
Många båtlinjer används även av andra än morgonpendlarna. Att båtarna går tomma resten av dagen stämmer helt enkelt inte. Sen är de såklart, som all infrastruktur, mycket fullare under rusningstid.
Jag tror att Stockholms pendelbåtar kommer att bli mer populära med tiden, nu är många linjer så nya att vanependlarna helt missar dem.
Lägg till det färre skador pga olyckor och helt säkert en positiv effekt på hälsan (särskilt mental hälsa) för de som åker båt i stället för bil/buss/cykel, så blir kalkylen återigen en annan.
Bäst är såklart färjor som man får ta med cykeln på 🙂
Något säger mig att resandeunderlaget från Nybrokajen till Saltsjökvarn
inte är jättestort kl 8 en vardagsmorgon. Jag kan ha fel där, så har du
fakta att backa upp med så är det bra.
Båtar är trevligt, men jag är inte riktigt lika optimistisk. Det tar oftast betydligt längre tid med båt än med buss eller cykel, utom möjligen i de fall man har att runda ett stort vatten utan broar (Nacka-Strandvägen, Ekerö-Stadshuset). Byter man till snabba båtar drar dessa tyvärr enormt mycket bränsle. (Katamaraner kanske kan hjälpa lite). Dessutom måste det finnas mer personal ombord än i en buss. Och inte får SL in särskilt mycket mer pengar för att man erbjuder fler båtturer. De flesta har ju redan månadskort. Och SL blöder ju redan och har behövt dra in en massa bussturer. Hade de mer pengar att satsa så vore det väl snarare busstrafiken som ska räddas än satsningar på något som inte ger mer inkomster?
Visst skulle det vara trevligt – men nån måste betala. Höjd landstingsskatt har ju majoriteten satt sig emot.
Just den sträckan har jag ingen aning om, har aldrig varit där.
Men jag vet att det är en helt annan kategori människor som kan lockas till att åka båt till jobbet än de som väljer att sätta sig i bussar på Värmdöleden. Vissa är såklart samma, men jag är helt övertygad om att en del av de som aldrig skulle kunna tänka sig att dumpa bilen och ta bussen till stan gärna skulle åka båt, om det funkar på ett smidigt sätt.
Jag är en av dem. Har bara haft SL-kort i januari tidigare, nu har jag det året runt, för att kunna åka båt. Och då har jag ändå aktivt valt att bo så att jag slipper vara beroende av kollektivtrafik (och valt att bo litet för att ha råd med det), så jag är verkligen ingen typisk SL-kund.
Helt övertygad om att jag inte är unik. Man är aldrig unik.
Och det är väl just nya grupper SL/landstinget försöker få att gå över till kollektivtrafik?
Det var om den sträckan och om en extrabåt bara för rusningstimmen som diskussionen startade, men det är historia nu…
Jag vet inte om jag ska ge mig på att gissa hur SL tänker, men busstrafiken är ändå den kollektivtrafik som ger mest resenärsnytta per krona, så det är nog inte så konstigt om SL prioriterar den framför osäkra satsningar på dyra, energislösande båtar som är svåra att få ihop kostnaderna för, ens om de skulle vara proppfulla av nytillkommande resenärer varje tur.
Att köra passagerarbåt utan att ha tillgång till tax-free försäljning eller restaurang att tjäna pengar på är dyrt. Man skulle behöva grotta en del i Waxholmsbolagets budget för att veta mer hur mycket av båtkostnaden som behöver betalas av skattemedel, men det är ju tydligt att det privata Strömmabolaget inte ser någon affärsmöjlighet i pendlarresor fast de har fasta kostnader för både båtar och personal som ändå ska avlönas och dessutom centrala kajlägen – så det är nog svårt att få sån trafik att gå ihop.
För övrigt gick ju inte ens lyxpendlarbussen från Nacka till Kista ihop sig.
Sen tar det ju tid att etablera nya resemönster, jag är rätt ofta en early adapter, de flesta är inte det. Vad man än inför som är nytt kommer att gå back ett tag. Även färjor.
Tror också att det finns en stor osäkerhet bland folk kring huruvida SL-kort gäller, och på vilka linjer, och är man osäker på det tar man sig inte en 500m’s promenad till kajen direkt…
Men Strömma kör faktiskt pendeltrafiken på Riddarfjärden åt SL. I o f s är det en ovanligt tacksam sträcka, dagtid en hel del turister. Borde dock gå även kvällstid om de ska få riktigt mycket resenärer, det får man inte på linjer som slutar gå klockan sju.
Men det finns linjer som verkligen borde kunna gå bra, som den till Ekerö, där vägnätet här helt underdimensionerat och bussarna fastnar i bilköer. Dit går båten 2ggr/dag, tyvärr för lite för att få fler än entusiaster att åka. Den borde gå en gång i halvtimmen i rusningstrafik och en gång/timme resten av dagen.
Jag är lite med Konstantin här. Färjetrafiken i Stockholm har utrymme för mer skalbarhet – dvs att ha viss överkapacitet för att dirigera om färjor för att klara trafiktoppar. Frågan är dock om rederierna är upphandlade och organiserade så att det går att samarbeta lätt – Sjövägen, Ressel, Djurgårdstrafiken, vet inte om deras avtal är skrivna för att kunna göra så.
Kanske något för framtiden annars.
Här är RVU:n
http://www.sll.se/Global/Verksamhet/Kollektivtrafik/Kollektivtrafiken%20v%C3%A4xer%20med%20Stockholm/SU/Resvaneunders%C3%B6kningen/resvanor-i-stockholms-lan-2015.pdf
Flextidsdiagramen är på s20. Härifrån kommer alla:
https://uploads.disquscdn.com/images/7a0eae4e7b6c3c19efdf18c11c1e705fcd7f506bc383307734df87e37a99e369.png