To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.
The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Bingo! http://www.sn.se/nyheter/kronikor/1.4202934–lar-er-trafikreglerna-cyklister-
Lite fascinerande. Precis nedanför den här krönikan fanns det en notis om en lastbilsförare som
körde om på fel sida på E4:an och ”slog ett smärre rekord i vårdslös
körning”. Fast det är väl knappast något att ta upp i en krönika?
Sen undrar jag om han själv kan trafikreglerna, för
det finns väl ingen regel om på vilken sida man ska köra om en
fotgängare. Cyklist får ju faktiskt köra om andra fordon än cykel och moped på både höger och vänster sida.
Och när det gäller Tour de France verkar han lika okunnig som de flesta andra journalister – hastigheten på upploppet brukar vara ca 65-70 km/tim och den farten har inte några vardagscyklister vare sig i Nyköping eller Stockholm.
Jäklar vad den gubben gnällde – onekligen en journalist som heter Lasse!
”…som om de cyklar i en öken, utan några som helst skyldigheter mot sina medtrafikanter.”
Alla som lyckas cykla i öknen imponerar i alla fall på mig 🙂
Det är inte jag i alla fall!
Men jag håller med allt han skriver! Allt för många cyklister uppför sig minst sagt illa mot övriga trafikanter, inte minst mot fotgängare.
Det finns många ökentyper, och det går säkert att cykla i en del av dem.
Jag har a-l-d-r-i-g sett en cyklist cykla ”i full fart” på trottoaren, bara för att ta gnäll-Lasses värsta påhittade vittnesmål.
Man ser det man vill se. Man hatar det man vill hata. Men när man hittar så mycket fel hos andra så säger det mer om sig själv, än hos dem man pekar finger mot.
Vad är ”full fart”? Det behöver ju inte betyda så fort som fordonet överhuvudtaget kan rulla. Många skulle säkert säga ”full fart” om de uppgivna 40 km/h som jihadisten i Nice körde.
Jag anser att bilister är farligare än cyklister, eftersom tyngden på deras fordon är tyngre och hastigheten är högre.
En jihadist på cykel skulle alltså inte kunna göra särskilt stor skada, hur fort hen än trampar i full fart.
Motorförare skapar fler olyckor (för andra) medan cyklister oftast bara skadar sig själva. Ändå är det cyklister som dagligen får skit i artiklar och i kommentarsfält.
Ja, det finns cyklister som cyklar mot rött, precis som det finns bilister som gör det. Lasse, du och alla andra cykelhatare blandar ihop kunskap om trafikregler med attf faktiskt följa dem.
Själv tycker jag att bilister ska skärpa sig som både har utbildning och en fungerande infrastruktur på sin sida.
Men mest av allt anser jag att politiker, planerare och utförare ska skärpa sig som dagligen skapar nya trafikkonflikter utan att ta bort dem befintliga.
Även gångtrafikanter får gärna skärpa sig lite. På 20 minuters cykeltur idag, gick 37 st mitt i cykelbanan. Trots att det var tydligt skyltat, trots att det gick en gångbana alldeles bredvid. Ingen går mitt i bilvägen – men gärna mitt i cykelvägen.
Du Lasse, som verkar ha lite koll på fotgängare – vad är det som är så oerhört lockande med just de ynka två meter cykelbana, som gör att så många bara MÅSTE gå just där istället för på gångbanan.
Det undrar jag också. I vissa lägen är det väl så att folk vill gå i bredd än i gåsmarsch, men jag gör vad jag kan för att undvika det om jag går i sällskap. Ett annat problem är att cykelbanorna ofta ligger på det som ser ut som en trottoar, och folk är ouppmärksamma. Och nonchalanta!
I Stockholm har vi en kort cykelbana på Hamngatan som ser ut som en trottoar, men med trafikskylten som säger gångtrafik förbjuden. Tanken är att man skall gå genom den närbelägna parken. Detta kunde skyltats betydligt bättre, och i ena änden skulle man kunna ha staket 10, 15 meter som skulle hindrat folk att gå in på cykelbanan.
De allra flesta på cykelbanan gick helt ensamma, inte i sällskap. Det var tydligt skyltat, både på marken och med trafikskyltar, i flera fall dessutom med ett litet staket emellan. Dessutom gick andra människor på gångbanan – som går alldeles parallellt, så det gick inte att ta miste på var det är tänkt att man ska gå. Det är inte kortare väg längs cykelbanan, och gångbanan går längs vattnet, medan cykelbanan går längs bilvägen.
Vi kanske ska byta? Vi cyklister tar trottoaren, så får ni gångtrafikanter ta cykelbanorna – så blir alla nöjda.
Jag tycker faktiskt cyklisterna är för snälla mot dessa fotgängare i cykelbanorna. På sin höjd använder de ringklockan lite försynt. Skäll ut dem är mitt tips! (Händer emellanåt att jag gör med trottoarcyklare, oavsett deras hastighet.) Någon ordning skall det väl vara även på gång- och cykeltrafiken!
Jag byter hellre – en trottoarcykling i sakta mak mot 3 gångtrafikanter på cykelbanan… 😉
Vi måste tillåta varandra att vara lite olydiga. Så länge vi inte hindrar eller skrämmer livet ur varandra så är det förlåtligt. Sunt förnuft kombinerat med hänsyn och ett leende är bättre än alla fyrkantiga regler som inte klarar att ta hänsyn till omständigheterna i det specifika fallet.
Så sant som det är sagt, med sunt förnuft kommer man långt. OM jag jackar ur pedalerna ur klippsen och smyyyyger förbi rödljuset eller vid enkelriktat i stan så må det vara hänt, ingen big deal
Jag skäller alltid som en bandhund på dem eller med värsta sergeant-rösten…;)
Detta svar hade väl inte så mycket med begreppet ”full fart” att göra!
När det gäller cyklisters uppförande jämfört med bilisters så är det sällan som jag upplever att bilister är en fara för mig när jag promenerar på stadens trottoarer och torg, eller i dess parker. Förekommer det bilar där av någon anledning så är de oerhört hänsynsfulla och försiktiga.
Det som utgör ett hot mot mig som gångtrafikant är cyklisterna!
Jag hatar inte alla cyklister, men de som cyklar där de inte skall, eller som inte visar den hänsyn de är ålagda enligt trafikreglerna när de korsar övergångsställen, de hatar jag!
Om det sedan är 10% eller 90% har mindre betydelse, Men det är dessa man lägger märke till, och som ger hela gruppen dåligt rykte. Jag tror inte alla cyklister som bryter mot reglerna är medvetna om att de gör det. T.ex. de som cyklar i våra parker här i Stockholm.
Jo, mitt svar har ”med full fart” att göra.
1. Det var du som tog upp det bisarra exemplet med Niceincidenten. Jag menar att jag blir hellre påkörd av en cyklist alla dagar i veckan än en bilist – eller hemska tanke – av en jihadist i lastbil.
2. Cykelbanor är dåligt utmärkta och gångragikanter eller bilister kan därför inbilla sig att cyklister cyklar ”med full fart” på trottoaren, när de egentligen cyklar på en cykelbana. Detta sista är konfliktdesign där man separerar oftast med en målad linje. Ibland finns det bara små skyltar på gatsten som bara cyklisterna ser, t.ex. på R. Wallenbergs torg i Stockholm.
De som ger cyklister dåligt rykte är inte de enstaka cyklister som av olika anledningar gör dig förbannad när du är i en park. Det är sådana som Lasse och du som spyr galla i artiklar och på nätet som eldar upp massorna.
Det är inte hur man har det, utan hur man tar det, som påverkar våra känslor. Du är uppenbart lättkränkt och tar det ytterst personligt när du ser en cyklist som inte beter sig efter din kodex.
Hata är ett starkt ord. Ta ett chillpill och njut av sommaren istället.
Hatar? Borde lägga energin på viktigare saker än att hata cyklister som gör precis allt rätt. 1 Bra för kroppen. 2. Bra för miljön. Bra för egna plånboken
Inte ”precis allt rätt”. Men det är en hel del cyklister som använder dina argument, speciellt miljöargumentet, för att kunna bete sig hur illa som helst mot andra!
Jag antar att det också är ”en hel del” ficktjuvar som använder samma argument när de tar tunnelbanan, och inte bilen, till jobbet. Hahaha! Hör du inte själv vad dumt det låter?
I-n-g-e-n som cyklar mot rött skulle försöka snacka bort sitt beteende genom att hävda att de i alla fall inte släppte ut några avgaser under tiden.
Däremot kan de komma med andra argument, som att det var ingen där, rödljuset känner inte av cyklister, man vill hinna cykla förbi en lastbil, man vill inte förlora tempot och tusen andra anledningar… men i-n-g-e-n skulle dra miljökortet. Det är nog det lägsta blame-argumentet cykelhaters kan komma på, för att rättfärdiga sin egen egobilism: ”visst, jag är bekväm och kör bil ensam och driver därmed på jordens undergång men jag stannar i alla fall mot rött och kör inte med ”full fart” på trottoarerna!”
Nice try Lasse!
Nu vänder du på begreppen helt och hållet. Det är en hel del cyklister som tycker att de är så miljövänliga när de cyklar, så de anser att de skall ha rätt att köra mot enkelriktat eller ta trottoaren förbi rödljusen etc. Eller i alla fall inte skall kritiseras för sitt beteende.
För övrigt, jag är ingen bilist. I alla fall inte när det går att undvika, vilket det går i Stockholm och andra städer med god kollektivtrafik.
Vilka är dessa cyklister som använder miljöargumentet? Jag har aldrig träffat på någon. Däremot finns det naturliga argumentet att eftersom en cykel är så smal, lätt och snabbmanövrerad trots låg fart finns det cyklister som anser att de får plats på enkelriktade gator. Dessa cyklister cyklar oftast saktare än bilister som backar snabbt ett helt kvarter innnan en bil kommer insvängandes från ett hörn.
Argumentet ”jag tar ingen större plats så att det skapar problem” är nog det vanligaste synen som cyklister har. Jag vågar påstå att ingen cyklist använder miljöargumentet. Jsg gissar att du har ett exempel på en arbetskollega som sa detta när han hängde på och tog en AW med dig en gång – men det är större chans att han skojade (som man gör med en bärs i handen). Dina källor som du snart kommer att använda som bevis har därför låg trovärdighet.
Visst förekommer miljöargumentet lite då och då. Här är ett exempel:
”Undanflykter är vanliga även bland cyklister som struntar i trafikljusen:
– Jag borde slippa, jag har ju miljöcykel.”
Länk: http://ekuriren.se/nyheter/sormland/1.4064201-daliga-ursakternas-tolv-i-topp
Tidigare var det ”en hel del” som använder miljöargumentet, nu har det sjunkit till ”lite då och då”.
Jag ger inte mycket för vad trafikpoliser har att säga. Cyklistbloggen har under åren haft många exempel där de hittar på för att göra sina insatser märkvärdiga och generaliserar så pass att mjölken surnar.
Vad är en miljöcykel? Det kan mycket väl ha varit en bilist som sa miljöbil, men i stundens ingivelse ändrar polisen på berättelsen för att även få med en cyklist.
Du hänvisar alltså till en landsortsjournalist, som har intervjuat en trafikpolis som berättar en anekdot. Den källan är ju trovärdig. Not.
Men ok – du UPPLEVER att cyklister är farligare än bilister när du är i parker eller på trottoarer. Visst, det är större chans att en cyklist är närmare dig där än en bilist. Men betyder det att cyklisterna är farliga?
Jag gissar att folk blir bitna av hundar oftare än de blir påkörda av cyklister. Folk drunknar oftare varje år än dör av att bli påkörd av en cykel. Undviker du att bada? Är du rädd för hundar? Det borde du vara om du är rädd för cyklister.
du har rätt i sak, men samtidigt, hur många bilister kör inte mot rött? Och kör för fort när alla vet att det är farten som dödar? Lasse är ett troll anser jag
Överdrivet att säga att cyklister beter sig illa mot andra. Det har med naturlagen att göra, ett ton bil är helt enkelt farligare än 100 kg cyklist. Jag har cyklat som en galning i stan i 14 år men alltid säkert och bara blivit påkörd av en galen taxi 2003 som tyckte att jag inte hade i kollektivtrafikfältet att göra vilket jag absolut hade. Sen är det så att det ligger i cyklisten intresse att inte utsätta sig själv för onödiga faror eftersom vi inte har ett skyddande plåtskal. Men visst, jag anser mig som förmer än bilister när jag cyklar av ovan nämnda skäl. Nått ska man väl ha för att man gör något gott här i världen
Begriper inte varför du blandar ihop dåligt beteende och farlighet. Det är två saker som har väldigt lite, om något, med varandra att göra.
Vad menar du med dåligt beteende? Farlighet? Jag cyklar fort och säkert, det går att förena, jag är f d tävlingscyklist och har björnkoll eftersom det ligger i mitt eget intresse Ok jag skriker på en och annan gångtrafikant som förirrat sig ut i cykelbanan men det är bara till fromma för oss båda Nej jag tror Lasse lider av cyklofobi men det går att bota genom att man själv börjar cykla, man får en annan syn på cyklister då, t ex när man själv går eller sitter i bilen
Det här kräver en extra kommentar. Du ssäger att du kan fort och säkert. Och det är klart att du kan. På lämpliga ställen. En bil kan köra fort och säkert på en motorväg, men inte i gränderna i Gamla stan.
Sakupplysning: ordet björnkoll myntades på Chalmers 1994 och betecknar raka motsatsen till koll. Hur det smög sig in i allmänspråket med en helt annan betydelse är oklart.
Björnkoll, örnkoll, spelar roll, alla förstår innebörden. Ett språk är alltid under utveckling eller är du en språkpolis? /Språkanarkisten
Ja, alla förstår, men det kan bli oavsiktligt komiskt när någon svänger sig med ord vars egentliga innebörd man inte riktigt förstått. Det är till exempel rätt vanligt att ordet björntjänst används i betydelsen välgärning.
För mig har björnkoll alltid betytt ”koll” sen om du eller annan tycker det är komiskt skiner jag in, men googla gärna på ordet Björnkoll så kanske du ändrar åsikt! ride on baby :
http://www.offentligaaffarer.se/2014/04/24/forlorad-i-molnet-eller-bjornkoll-pa-laget/
http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/musik/rockbjornen/article10337089.ab
http://www.travronden.se/nyheter/spel/goop-har-bjornkoll-83537
http://www.allabolag.se/560621GLRB/Bjornkoll_pa_muskler
Om ordet björnkoll:
subst. Benämning på ett relativt långt gånget stadium av onykterhet och en av denna orsakad allmän brist på kontroll och världsuppfattning. Ordet uppkom efter nollkommitténs överlämning 1994, när den tillträdande PR-chefen, Björne kallad, yttrade de berömda, och senare närmast historiska, orden ”Jag har koll!”, för att sedan gå rakt in i en betongvägg.
Från SvD:
http://www.svd.se/varken-saga-bu-eller-ba
Hej du lilla troll, Ett språk och dess uttryck är alltid under utveckling eller förvandling, finns många exempel på det i historien. ta t ex skolfrukost som användes när jag gick i skolan på 60-talet, frukost tidigare hade samma betydelse på svenska som det än i dag har i danska och norska – lunch. Frukost hette morgonmål. Några andra exempel :
Marsipan kan komma från ett persiskt ord som betyder ”stillasittande kung”. Det var från början namnet på ett mynt som avbildade just detta. Senare kom det att betyda ”ask för mynt”. Ännu senare fick det betydelsen ”ask med sötsaker” och slutligen övergick det till att betyda ”en sorts sött bröd av mandel och socker”.
Alkohol kommer från arabiskans al-kuhul, ursprungligen ett pulver som man färgade ögonlocken med. Sedan anammades det av kemisterna och kom att syfta på fint pulver. Så småningom nådde det kemin och blev namnet på vätska som utvunnits genom destillering eller rening. Därav alkohol.
Chaufför är ju ett lite lustigt ord för förare. Det är franska och kommer från ordet chauffer, att värma. Från början avsåg det föraren av en tidigt ångdriven bil.
Prestige betyder från början trolleritrick på franska. Känslan av illusion banade väg för känslan av glamour vilket sedan tolkades mer snävt som social position eller välstånd.
Skola kommer från ett grekiskt ord för ”fritid”! Alltså tid då man inte behövde arbeta.
Gymnastik kommer från grekiskans gymnos, naken, då tidiga grekiska idrottsmän var nakna.
Snobb kommer från latinets sine nobilitate, utan adelskap. Ursprungligen syftade det på en person ur underklassen. Sedan på någon som föraktade sin egen klass och strävade efter att komma upp i överklassen. Sine nobilitate drogs ihop och blev snobb!
Så var det med det, även om Björntjänst var avsett att betyda något negativt för 22 år sedan kan det mycket väl utvecklas till att användas enligt devisen att ha full koll!
Men snälla Lasse, tror du på allvar att du blir utsatt för livshotande fara när en cyklist kommer genom en av Stockholms parker? Du tror inte att cyklisten har full uppsikt över gående? Om det nu skulle vara förenat med livsfara med ALLA dessa cyklister överallt på trottoarer och parker ( och övriga platser där du blir rädd) jämt och ständigt, skulle det inte vara fler som allvarligt skadas per år??
Kan det vara så att du lider av cykelfobi?
Ett av skälen till det kan ju vara att man varit rätt duktig på att separera biltrafik från gångtrafiken. Samtidigt har man aktivt byggt ihop cykeltrafiken och gångtrafiken. Dessutom i stor utsträckning bara konverterat tidigare breda trottoarer till g/c-banor. Vidare haft en policy av att inte skylta ordentligt.
På flera platser byter dessutom dessa fält plats, som här tex: https://www.youtube.com/watch?v=HBq-fOWCVpE
Men det handlar i huvudsak om upplevd trygghet. Det upplevs som otryggt när cyklister passerar nära i hög fart som till exempel på ett av Stockholms intensivaste trafikstråk, Skeppsbron, i cykelplanen utmärkt som pendlingsstråk och dessutom en g/c bana där fotgängare har tullhusen på ena sidan av den smala gångvägen och cykeltrafiken på andra sidan.
Tittar man istället på faktiskt trygghet är den största faran i citytrafiken bilister, och framförallt de bilister som inte håller hastigheten. Särskilt på 30- och 40-vägar.
Ja, planeringen av gång- och cykelbanorn är ursel på många ställen.
Men jag hävdar, bl. a. av egen erfarenhet, att cyklisterna är en större fara för mig som uppmärksam gångtrafikant i Stockholms city än vad bilarna är.
Din egna erfarenhet av att blivit påkörd?? Eller blandar du ihop din egen rädsla/känslor med faktisk fara?
Jag har blivit touchad en gång. När jag stod still. Och så har man ju vid flera tillfällen fått stann mitt i steget eller rygga tillbaka. Senast när jag på trottoaren passerade ett hörn, där det kom en cyklist från sidan, på trottoaren, nära husväggen.
Det blir lite konstigt när du beskriver alla dessa farliga situationer som alltså måste ske hela tiden överallt, men de resulterar inte i några skador i sjukhus statistiken. Då kanske de inte är farliga.
Det går inte att diskutera med folk som är rädda för cyklister, ingen fakta man tar upp hjälper det är bara känslan som är viktig. Som gående möter jag själv många cyklister på trottoaren och är faktiskt aldrig rädd, mina barn blir aldrig nästan påkörda, jag har aldrig sett någon allvarlig olycka, jag har fler gånger sett gående attackera cyklister.
Jag är rejält trött på den dåliga attityd som gående har mot cyklister, då fler cyklister leder till en bättre miljö för gående iaf om man ska tro statistik från NYC och deras cykel satsningar, där gående råkade ut för mindre olyckor i områden med nya bike paths. Bara för att vi är läskiga är vi inte farliga.
Men kan någon förklara varför cyklisterna inte kan hålla sig på gatan och på de marknaden cykelbanorna? Det är faktiskt fler än jag som irriterar sig på incidenter som sker, även om det sällan leder till kroppsskada. Att det inte framgår i denna bloggs kommentarer beror förstås på att bloggen främst läses av cyklister.
Den som läser alla mina kommentarer här ser att jag inte är negativt inställd till cykling och cyklister totalt sett. Bara till de som inte uppför sig som man ska i trafiken. Jag tyckte inte heller om när jag ser folk som går i cykelbanorna.
För egen del kan jag förklara de gånger jag cyklar på trottoar tex med exeplet hammarbysjöstad. När jag cyklar där med min 6 åriga son så ser jag det tryggare att ta till bilfri trottoar än att svänga förbi bilar parkerade i cykelbanan som leder till att för att ta sig förbi så måste man ut bland omkörande bilar, ser det då tryggare att ta till trottoaren än att han ska bli dödad av en bil. Har även fått en utskällning av gående en gång när jag cyklade lådcykel bredvid min gående sambo för att den är lättare att cykla än gå med, hade inget med att jag var en fara utan rent cykelhat.
6-åringen får cykla på trottoaren. Men inte du. Argumemtet att du inte är en fara är ingen ursäkt, snarare ett svepskäl.
Ett ypperligt exempel på att regler inte kan täcka alla situationer. Att föräldrar stöttar sina barn att lära sig cykla genom att långsamt cykla bredvid dem på trottoaren är ett beteende vi verkligen vill uppmuntra. Det ser jag tyvärr alldeles för sällan.
Vi andra måste inse att lagstiftaren inte har lyckats beskriva alla situationer i lagtexten, och istället för att krepera över ett regelbrott som bara är formellt och inte skadar någon enda människa, så le och nicka. Regler är inte till för sin egen skull, utan för att lösa konflikter. Här finns ingen konflikt.
Jag tycker trottoarcykling strax över gångfart är något som måste bli tillåtet, för att skicka en signal till folk att cyklar som rör sig långsamt faktiskt inte är någon fara.
Just den här irrationella irritationen som du delar med många, ”om DOM där cyklisterna som gör fel hela tiden” är källan till så mycket ont i min vardag, och det gör det stört omöjligt att ha någon slags diskussion om cykling.
Med allt detta så ser jag ingen skillnad mellan cyklister som kör ovårdat och andra trafikanter, men det är väl ganska tråkigt att lagar och regler om cykling för det mesta handlar om att folk ska kunna irritera sig mer på cyklister. Förbjud elcyklar i naturen, kräv att föräldrar släpper sina barn lösa på trottoar utan uppsikt, förbjud cykling i parker utan alternativa vägar, dra en cykelbana runt hörn där det kan komma gående. Då blir det naturligt att du kommer uppleva att du har rätt och de där jävla regelbrytarna gör fel.
För att kommentera dina specifika exempel så upplever jag samma sak varje dag från alla typer av trafikanter, det finnas helt enkelt fler egoister i trafiken än cyklister.
Problemet med de som cyklar långsamt på trottoarerna är att de då inte har fokus på cyklandet. Jämför med brädåkare, de har full koll när de åker på trottoaten.
Jag ser ingen skillnad på brädåkare och cyklister även om cyklister är vanligare och en mer heterogen grupp. Du får gärna förklara hur du menar. För mig är det just hastigheten som jag upplevde som läskig, inte färdmedlet.
Brädåkarna har fokus på vad de gör och håller håller avstånd till fotgängare på trottoarerna. Till skillnad från många trottarcyklister. Så brädåkarna ser jag inte som en fara, vilket jag kan inse att många tycker är konstigt.
Förutom att de har fokus på sitt åkande så riskerar de att skada sig själva om de kör på en fotgängsre, till skilnad från cyklister som har större chans att klarar sig helskinnad.
” cyklister som har större chans att klarar sig helskinnad.” du måste skämta och jag tror på allvar att du är ett troll som vill jäklas
Jag har cyklat jobbet tor i Stockholm i 12 år och nu 2 år i Göteborg och jag cyklar racer, cykelkross och mtb och alltid fort men jag har aldrig, säger aldrig kört på någon gående, Konsitg va?
Det säger du fram tills du blir påkörd av bilist kontra en cyklist. Du kommer bli förvånad över hur lite det blir kvar av dig när det första kört på dig
Har inte tid att svara på alla nya inlägg av Racern, men här är några. Om jag är ett troll beror lite på hur man definierar det. Jag har skrivit många kommentarer och skriver det jag tycker och känner, men har inget uppsåt att vara i opposition.
Du berömmer dig själv, men erkänner ändå att du cyklar på ett regelvidrigt sätt ibland. Och det är ju det jag kritiserar hela tiden. Men jag kritiserar även infrastrukturens utformning.
Ett problem med cyklister är att deras beteende är oförutsägbart. Eller egentligen inte. Man kan förutse att de är bete sig hur som helst och att de bryter mot regler mer flagrant än bilister.
Klart jag cyklar regelvidrigt ibland, det gör väl alla liksom alla bilister. Jmf gärna med fotboll eller ishockey, om domaren skulle döma strikt efter regelboken skulle det inte bli något spel, samma i trafiken, för att den ska flyta smidigt måste man tumma på regelverket ibland, dock finns det situationer när jag fullkomligt skiter i reglerna och kastar tankar till sånna paragrafryttare som Lasse och det är när kommer hem sent en kväll i förorten efter en lång träning och de f…bande rödlusen vägra slå om bara för att jag har en lätt carboncykel. Då kör jag bara och med oerhört gott samvete
”…..de bryter mot regler mer flagrant än bilister.” Som jag brukar säga i rasistdiskussioner : källa på det tack!
Räkna cyklister resp. bilar i parker, på gångbanor och jämför antalen. Samma sak med att köra i mot enkelriktning. Det torde räcka! Någon opartisk undersökning som källa kan jag inte frambringa, och det anser jag mig inte behöva heller!
—
Att kalla mig troll, eftersom jag i vissa fall provocerar accepterar jag. Det är bl.a. provokationerna som avslöjar många skenheliga cyklister.
Sen när blev det förbjudet att cykla i parker? Helt seriöst, konsekvenserna av bilar på gångbanor kontra cyklar är ju som natt och dag. Kan du uppbringa ett enda fall där en cyklist orsakat en dödsolycka på en gångbana så är du bra. Bilar däremot har krävt en och annat liv när de kört på cykel/gångbanor. Enkelriktat kan vara helt befogat ibland och det har lagstiftaren insett då det snart kommer tillåtas på vissa enkelriktade vägar. När det gäller statistik så är jag 100% säker på att bilarna bryter mot lagen mer än cyklister. Det är väl bara att ta hastighetsöverträdelser som exempel. I princip alla bilar kör för fort och det är också ett lagbrott. Farten dödar brukar man säga och skulle alla alltid hålla hastighetsgränsen skulle en mängd liv sparas (http://www.ntf.se/kalmar/default.asp?RecID=47689)! Frågor på det?
Det är förbjudet att cykla i Stockholms parker! Hur det är i
övriga kommuner vet jag inte.
Se denna artikel: http://www.stockholmdirekt.se/nyheter/krav-pa-nya-bommar-och-skyltar-for-att-stoppa-cyklister-pa-kungsholmen/aRKokj!p@NuCFBuTfWiUgYZc8xng/
Och ja, det är jag som kommenterade den artikeln!
Kan också tillägga att medborgarförslaget var inte mitt!
Det här har vi ju varit igenom en gång förut. Det finns inget generellt förbud mot att cykla i Stockholms parker, vad än parkingenjören på Kungsholmen tror. Se lokala ordningsstadgan.
Så sluta nu att reta upp dig på ett fiktivt problem, det är inte bra för hjärtat, utan hjälp till att samspela med cyklisterna istället.
Tja vad ska man säga? Från statsmakterna vill man att folk ska cykla mer av flera skäl men samtidigt förbjuder man cykling i ”parker”. Nu är den vägen som är på bild inget jag söker mig till, gillar asfalt, men om det skulle vara en asfalterad väg som går igenom en park och den därmed per automatik skulle vara otillåten för cyklister och den samtidigt skulle gynna mitt cyklande så skulle jag högaktningsfullt skina i om det var förbud. Kalla det civil olydnad eller vad du vill, jag gör det bara och ingen kommer kunna hindra mig, jag är för snabb för det. Nån måtta får det väl vara i förbud-Sverige. Förövrigt anser jag cyklister ev övertramp vara marginellt jämfört med alla trimmade eu-moppar som far fram på bl a cykelbanor fast de inte har där att göra. Varför ondgör du dig inte över alla eu-moppas i stället, de är de verkligen farliga på cykel- och gångbanor.
Cyklister har sällan något ärende på gångbanor. Undantag finns – t.ex. barn med medföljande vuxna, eller mycket korta sträckor mot färdriktningen när det tar många gånger längre tid att korsa gatan två gånger än att cykla i promenadfart på gångbanan. Men sånt kan bara störa en petimeter och paragrafryttare. Det är bara krångligt att cykla på gångbanan med en massa folk ivägen, så jag förstår inte var du ser alla dessa gångbanecyklister. Jag som cyklar 4 h dagligen i staden ser dem i alla fall inte. Är du hundra procent säker på att du inte missat att det är en dåligt skyltad cykel-bana eller kombinerad gång-cykelbana?
I parker är det oftast tillåtet att cykla, och om inte regeringens jurister hade varit så stelbenta, hade Sverige precis som alla andra länder i Europa haft möjlighet att cykla mot enkelriktat – det är något som trafikplanerarna har velat tillåta i många år. Nu verkar det komma en juridisk omväg som tillåter detta och vi lär få se ny skyltning framöver. Men det finns ju redan några bra exempel…
Du tycker mycket och struntar gärna i fakta som talat emot vad du tycker. Ganska vanligt hos folk som talar om ”cyklister”.
Frågan är väl vad du får ut av att kommentera här. Jag hoppas det är något mer än att bevisa någonslags skenhelighet. För det är alltid lätt att göra om man plockar russin ur kakan.
Jodå, nog är bilister farligare för fotgängare än vad cyklister är. Statistik från Trafikanalys, som tidigare redovisats här i Cyklistbloggen, visar att under den senaste 18-årsperioden har i snitt ca. 50 fotgängare omkommit per år efter att ha blivit påkörda av ett motorfordon, medan i snitt 1 fotgängare per år omkommit efter kollision mellan fotgängare och cyklist.
Yes, äntligen någon som säger som det är-…;)
”Jag är både cyklist och bilist”
Yes,, det är många som är men det verkar inte alla cykelhaters ha fattat. Själv fick jag en helt annan förståelse för cyklister tillvara när jag själv började cykla bl a i Stockholm
”klen tröst att på sjukhussängen kunna säga att man som cyklist i alla fall hade rätt”
”Cyklister borde hålla sig på trottoaren där de hör hemma” och ”Cyklister cyklar på trottoaren”
”Så går det när man inte har hjälm”
”Fritidsnöjen ska inte skattefinansieras”
”Jag tänker fortsätta parkera i cykelfälten tills cyklister lär sig att hålla sig till cykelfälten”
Lycra, spandex bla-bla-bla.
På trottoarer, mot enkelriktat, …
Jag höll på att bli omkullcyklad…
Tre i bredd…
Använder vägen för träning…
Körkort för cykel…
Som gammal med bäst före osv så gillar jag naturligtvis ”använder VÄGEN för träning” Har varit med om bilar som kört förbi klungan av seriöst tränande cyklister ute på landet för att helt plötsligt tvärnita. Jo det är sant och folk har blivit allvarligt skadade bara för att man tycker att cyklisterna låg för många i bredd och därmed ville ”markera”. Tur att jag inte själv var med för då hade den stackars bilisten fått uppsöka sjukhus enligt principen tand-för-tand, tunga-för-tunga.
Bingo!
Ni glömde ”ja, men varför ska bara cyklister ha frikort att bryta mot regler”. För ingen annan gör ju det, dope… 😉
Fixat! Och lagt till ett gäng brickor till.