Och till sist hojade vi Katarinavägen också.
Katarinavägen är öppen, men helst ska man leda. Vilket i vår bok betyder att den är stängd. Så här ser det ut:
Det finns mycket att säga om de många svängarna och att träbron är omtyckt av både cyklister och fotgängare, men nu verkar det som att nästan fas i bygget kommer ritas om. Efter att flera rapporterat om cyklisternas missnöje, framkom det att nästa fas inte var godkänd just med hänvisning till att det faktiskt inte gick att cykla.
Nu tror vi inte att man som cyklist ska hoppas på någon superlösning direkt. Tidningen Mitt i Stockholm skriver:
Just nu skissar man på en plan som innebär att sträckan mellan Katarinavägen och Ryssgården blir gågata, en gemensam yta för gående och cyklister som bara får cykla i gångfart, precis som på delar av Götgatan.
Rent konkret gissar vi på att det som kommer ske är att man förväntas sakta ner tidigare i stället, och att bron över Katarinagropen kommer vara fortsatt smal (grön sträcka)
Så vi väljer att tills dess annat sägs, skippa Katarinavägen helt. Södergående går det att cykla den fantastiskt mysiga Klevgränsvägen:
En kortare bit av vägen är det gatsten, men det upplevde inte vi som ett problem. Sträckan är som sagt mysig, med plötsligt småstadskänsla mitt i arbetspendlingen. Nackdelen är möjligen att den ligger ett par meter högre än Katarinavägen. Man riskerar alltså lite motion.
Åt andra hållet är det dock värre. Där är det enkelriktat/förbjuden infart delar av sträckan. Som de ambitiösa cykelbloggare vi är, tog vi ändå den vägen i morse – med brasklappen att vi laglydigt ledde cykeln där man inte fick cykla. Så här ser det ut:
Såvitt vi kunde bedöma var det låg trafik och gott om utrymme. Stockholms stad borde kunna göra samma sak som nu på Kungsholmen och på närliggande Repslagargatan och skylta om till ”motortrafik förbjuden”. Alldeles särskilt om den här trafiksituationen kommer vara tre-fyra år.
Läs också: Nu får du cykla Repslagargatan.
Hur har du som cyklar Katarinavägen upplevt det? Har du hittat någon annan alternativ väg? Skriv i kommentarsfältet!
Läs också: (SVT Nyheter) Slussencyklister upprörda över skyltar
(Mitt i Stockholm) Stadens cykelplan för Slussen var underkänd
(Bicycling/Krister Isaksson): Led din cykel – i tre år
(P4 Stockholm) Nu måste cyklister leda cykeln vid Slussen
Katarinavägen ser helt annorlunda ut nu. Gatan helt inhägnad och uppgrävd. Man har gjort en del av den tidigare trottoaren till gågata, markerad med den kvadratiska ”pappa-barn”-skylten. Alltså tillåten cykling.
Off topic men de här smarta, automatiska grönljusen för cyklister borde ni lyfta fram. https://www.youtube.com/watch?v=-GcocOUVRa4 Dags att börja kräva sådana vid all nybyggnation av stoppljus för cyklar?
Oh, de har början dyka upp. Eller vi har sett en vid Kanalvägen. Dock med slingor närmare och långsamare perioder. Här ser man slingorna i vägen:
https://www.cyklistbloggen.se/wp-content/uploads/2014/10/Kanalv%C3%A4gen-pendlingsstr%C3%A5k-019.jpg
Vilken bra nyhet! Undrar om det finns på andra orter i landet än Stockholm.
Om vi bara snackar om trafikljus som reagerar på slingor i cykelbanan (precis som för Riktig Trafik™) så finns det på några ställen i Göteborg också. Men tyvärr inte med den avancerade styrningen av grönt ljus-tider som visas i videon.
Trafiksignaler som detekterar cyklister är vanliga i hela landet, utom möjligen i Stockholm. (Om Stockholms trafiksignaler vet jag inte mycket, däremot har jag stött på mer än en stockholmare som blir ärligt imponerad varje gång en cykelsignal _inte_ behöver aktiveras med tryckknapp.) Men jag misstänker att de inte helt sällan avsiktligt är inställda så att cyklister inte får grönt ljus direkt utan först måste stanna för rött ljus ett ögonblick. Det anses ju vara ett trafiksäkerhetsproblem att cyklister ”kommer farande från ingenstans” så av ”trafiksäkerhetsskäl” tar man varje chans man kan att hindra cyklisterna.
Jag tror inte det är så ovanligg med slingor som detekterar cyklar i cykelbanorna. Det är ju bara när de är nya, eller nyss ersatta, som man ser var de finns. Vid något ställe såg jag en tveksam lösning. Man hade lagt slinglrna så de inte bara täckte cykelbanan, utan även den intilliggande gångbanan. Ville man detektera rullatorer och bsrnvagnar också? 🙂
Vanliga är väl att ta i, men de har funnits på ganska många cykelöverfarter i Stockholm de senaste 10 åren, och de ger grönt ljus direkt. (i holländska filmen verkar det vara default-rött för cyklar tills slingan aktiveras – är det smart?). I Stockholms cykelfält verkar de dock vara ganska ovanliga. Kanske är det svårare att kalibrera när det finns bilar som stör, eller så har kanske cykelfälten kommit efter att slingorna lagts på plats.
Cyklar du om vid övergångsställe?
Svår att låta bli – cyklisten i cykelfilen stannade (om du tittar noggrant ser du att han hoppar av innan övergångsstället) för att kliva av upp på trottoaren. Så alternativet hade ju varit att jag också plötsligt stannade mitt i vägen, trots att inga fotgängare var i närheten. Det händer ju sällan i biltrafiken att bilister plötsligt stannar, kliver ur och lyfter upp bilen på trottoaren, men en mostvarighet kunde ju ha varit att en bilist stannat för att parkera i parkeringsfickan precis där.
Jag envisas med att cykla Katarinavägen och INTE leda cykeln där heller, dock är jag ute rätt tidig på morgonen typ 6:30 7:00 så där är det nästan ingen trafik. Skitbra idé det här med klevgrändsgen men det tar emot: varför ska cyklister hitta på sin egen lösning? Ska inte staden utveckla den åt alla trafikanter? Får inte dom betald för sånt? Hursomhelst mycket frustrerande att vara bortprioriterad. Och inte minst gör det lite ont i själen att varje morgon se på hur det förstörs en vad som har varit en ganska unik knutpunkt i vår stad.