”86 procent av befolkningen i Stockholms län har högst tre kilometer till tunnelbana, tåg eller spårväg. Landstinget och kommunerna kartlägger nu möjligheterna att bygga så att många fler kan cykla.”
Så börjar en artikel i DN Stockholm i veckan. Enligt dem anses tre kilometer vara den magiska brytpunkten för om folk pallar att cykla och det visar sig att de flesta inte har längre än så till kollektivtrafiken.
– Det här är en del av arbetet med den nya regionplanen. Vi vet att det är svårt att ställa cykeln på ett bra sätt vid många stationer och att underhållet av cykelbanor och cykelställ inte alltid är det bästa. Men vi har ingen aktuell helhetsbild, säger landstingsrådet Gustav Hemming (C), ansvarig för den nya regionplanen.
En grym idé – cykel och kollektivtrafik har alla förutsättningar att fungera tillsammans. Inte minst eftersom de är de två mest yteffektiva trafikslagen. Titta på den här rätt uselt uformade cykelparkeringen vid Karlaplans tunnelbanestation:
De var ett trettiotal cyklar på kanske tjugo meter – parkeringen är som ni ser inte helt full. Fundera på hur stor yta motsvarande växling mellan biltrafik och tunnelbana skulle sett ut. Eller fundera och fundera – standardmåttet för en vanlig parkeringsplats är 2,5 meter bred och 5 meter djup. Så 30×2,5 meter minst. Sedan bör utfarten från fickan vara minst sex meter bred.
Nu har kanske Karlplan inte störst infartsparkeringsbehov i länet, men det var ett exempel. Det här är en rätt vanlig parkeringslösning vid tunnelbanestationer i Stockholm.
Så, cyklar tar liten plats när de förvaras, alltså är parkerade. Löjligt mycket mindre i jämförelse med bilparkering. Men ska man få folk att vilja ställa sina cyklar, kanske till och med sina nya dyra elcyklar, så måste parkeringen vara rätt byggd. Så här kan det till exempel se ut vid Stockholms Central:
Under en bro, trasiga cyklar och en rätt otrygg miljö. Några meter bort, Stockholms stora satstning vid Tegelbacken:
Fortfarande tom när vi cyklade förbi förra veckan. Bra ställ, men ack så otrygg plats.
Jämför med hur det såg ut i Malmö tidigare i våras (och förmodligen idag också…):
Prydliga ställ i två våningar. Precis utanför spårområdet:
Nu är det inte allt. Precis en våning under ligger det här:
Japp, det är Bike&Ridegaraget – vi har skrivit om det tidigare, men det här var första gången vi såg det med egna ögon. Det är fantastiskt fint. Nu säger kanske vana Stockholmscyklister att det ser likadant ut som i cykelgaraget i Älvsjö. Men det finns en rätt avgörande skillnad:
Någon har tänkt. Så här sa brukarna av Älvsjögaraget när tidningen Metro skrev om det:
Det går inte att låsa fast cykeln, så till och med polisen avråder från att använda det.
Men, man behöver inte nöja sig med att lämna cykeln när man ska åka kollektiv. Erfarenheter från vida världen, till exempel Danmark och Tyskland, visar att det går att låta folk ta med sig cyklarna ombord.
Det här är något Svensk Cykling lyft upp och skrev om i Aftonbladet för någon månad sedan:
Svensk cykling lät för några år sedan Sifo undersöka svenska folkets cykelvanor, och resultatet visade att fler hade cyklat mer om kollektivtrafiken var anpassad till cyklisterna:
✓ 45 procent sa att de skulle cykla mer om de kunde ta med cykeln på buss/tåg/tunnelbana.
✓ 37 procent skulle cykla mer om det byggs fler cykelparkeringar.
Åter till Sverige. Vi håller med om att det vore fullständigt lysande om kollektivtrafik och cykling gick att kombinera bättre. Stockholm har fantastisk kollektivtrafik och här finns alla möjligheter för att göra det lättare för länets invånare att komma fram – och inte minst för att avlasta kollektivtrafiken.
Vi tycker landstingets kartläggningsinitativ är grymt, men vi är också lite luttrade. Det har pratats mycket om cykling senaste åren, men hänt väldigt lite. Vi frågar oss om den politiska viljan verkligen finns hos alla aktörer som är inblandade: SL, Landstinget, Trafikverket och kommunerna.
För när syvende kommer till sidst brukar det ändå landa i att det nog är lite viktigare med biltrafik. Men vi hoppas.
Ni skriver ”Titta på den här rätt uselt uformade cykelparkeringen vid Karlaplans tunnelbanestation”. Men jag förstår inte vad som är uselt med den. Tvärtom gott om plats och bra stolpar som möjliggör fastlåsning i ramen.
Den ligger för nära cykelbanan. Dels sticker parkerade cyklar ut i cykelbanan, dels finns det inget bra sätt att stanna och ställa cykeln utan att hamna i vägen för de som cyklar.
Bra skrivet, sedan tycker jag att kommunen skulle kunna sköta de parkeringarna de har ännu bättre. Låt inte delar av cyklar (se bara bilden från centralen ovan) eller uppenbart lämnade cyklar stå kvar. Håll det helt rent och snyggt så vågar man parkera sin cykel.
Jag tycker att följande kommentar är lite orättvis:
”Vi tycker landstingets kartläggningsinitativ är grymt, men vi är också lite luttrade. Det har pratats mycket om cykling senaste åren, men hänt väldigt lite. Vi frågar oss om den politiska viljan verkligen finns hos alla aktörer som är inblandade: SL, Landstinget, Trafikverket och kommunerna.”
För ungefär 3 år sedan ledde jag en utredning på SL i vilken jag frågade efter vad cyklister kunde tänkas vilja ha för information från Trafikförvaltningen. Ville man veta vilka typer av cykelparkeringar som fanns tillgängliga via en viss rutt? Ville man att reseplaneraren skulle ta hänsyn till delsträckor via cykel? Kanske skulle cykeluthyrningsställena särredovisas i en given rutt? Frågan gick ut till er, till Krister Isaksson och till bloggen livutanbil.
Samtliga svarade, tyckte att det lät spännande och bad att få återkomma med feedback. INGA återkom. Nu är det förstås inte ert jobb att serva mig med enkla svar och utredningen fick klara sig utan er input. Samtidigt försökte jag faktiskt i min roll som utredare att vända mig till de som hade starka åsikter och goda kunskaper i frågan.
Nej, det är inte vårt jobb. Vi är amatörbloggare som skriver på fritiden. Vi arbetar med annat på dagarna och till cyklistbloggmailen kommer det en jämn och omfattande ström av mail till, med allt från cyklister som vill tipsa om saker vi ska skriva om, till nu senast förfrågan om input från Stockholms Stad om Slussen. Vi är också småbarnsföräldrar.
Du mailade i maj 2014 och med en rätt vag förfrågan kring en förstudie för en app och Jeroen svarade att han skulle fundera på det. Och det säger ju sig självt att ju tydligare kring vilken typ av input som behövs, desto lättare för oss som sitter på ledig kvällstid, att kunna svara. Jag skulle vilja kontra med att det känns orättvist att insinuera något slags ansvar för oss.
Det finns ingen chans att vi kan axla ett ens avlägset professionellt ansvar för att leverera analys kring hur man gör bäst. För det mesta hinner vi knappt hålla jämnt tempo på bloggen.
Vi tycker såklart det är bra att folk hör av sig till oss och frågar – vi tror att vi har kunskap och nätverk som kan bidra positivt. Och har vi tid, och upplever att vi har något att tillföra så gör vi det. Men i prioriterandet mellan jobb, familj och blogg, så är det inte alltid bloggen hamnar överst. Det hoppas jag det finns förståelse för.
Och vi utgår från att det finns avlönade personer i kommunen, i landstinget, på Trafikverket och på SL som förhoppningsvis också är utbildade till att ta cykelfrågor på allvar. Som kan ägna arbetstid åt det.
Och jag står fast vid att det hänt väldigt lite senaste åren. Och det kan ju inte rimligtvis ha stått och fallit med några amatörbloggare.
Jag vet att det inte är ert jobb.
Jag ber om ursäkt för att jag störde er med mina frågor. Det kommer inte att upprepas.
Vi har inga som helst problem med att folk ställer frågor, tvärtom. Som vi skriver svarar vi gärna när vi kan och om vi hinner. Däremot vill vi inte få skit om vi av olika anledningar inte kunnat svara.
Det känns som sagt orättvist.
Johan, ”För ungefär 3 år sedan ledde jag en utredning på SL i vilken jag frågade efter vad cyklister kunde tänkas vilja ha för information från Trafikförvaltningen.”
Som jag förstår så är det inte information utan säkra cykelparkeringar som efterlyses. Jag tycker du ska hålla dig till ämnet för inlägget, och inte försöka byta samtalsämne.
Samarbete med entusiaster, i alla områden, blir ofta problematiskt då en entusiast måste begränsa sina intresseområden, likadant som att en anställda ofta får ett snävt uppdrag från sin chef och dessa överlappar sällan. När jag professionellt möter folk som jag sett försöka utföra ett sådant samarbete så säger de att ”det var ingen som kom med några (vettiga) svar”, men egentligen handlar det om att entusiasterna och de anställda har olika målbilder. Det finns många som tjänar pengar på att ställa upp gemensamma mål, så det problemet är lösbart.
Utöver detta så är ”survey fatigue” största problemet.
Var det verkligen det du tyckte var den tunga åtgärden som skulle göras? En guide för att hitta cykelparkeringar? Det hamnar mycket långt ner på i varje fall min lista på förbättringsåtgärder.
Kanske var det därför du inte fick några svar. Det är en tramsåtgärd utan verkligt värde när det finns hur många akuta och rent fysiska problem som helst. Ingen efterfrågar mer ”information” utan lite handling för en gångs skull.
Döm ut lite viten till entreprenörer som skiter i trafiksäkerhets, framkomlighet och omledning vid arbeten. Sköt städning, snöröjning och sluta ställa ut betongsuggor i cykelbanorna. Håll taxi och annat drägg på körbanorna och inte i cykelfälten. Laga hål, ta bort stolpar, lös konfliktområden och sluta bygg med understandard. Fixa cykel i kollektivtrafiken som i andra civilicerade länder.
Ville du ha exempel på riktiga problem är det lätt att hitta, och det behöver du inte maila någon bloggare för. Det finns till och med ett speciellt system för att hålla reda på^^^W skita i felanmälningar på effektivast möjliga vis. Dra lott om du inte kan bestämma dig för en i mängden.
Men nä, utnämn en ”samordnare” utan mandat, jour utan varesig jour, personal eller budget, skriv en cykelplan och styrdokument som ingen behöver följa eller ens känner till och sen snacka lite skit i media så blir det nog bra…
Eller skriv en parkeringsguide. (Jag vet var du kan parkera den parkeringsguiden.)
Jag ”tyckte” ingenting. Jag efterfrågade åsikter och synpunkter från insatta personer. SL kan inte döma ut viten till entreprenörer som inte sköter snöröjningen av cykelvägar. Inte heller kan SL ta bort felparkerad taxi från cykelbanorna.
Ditt sätt att svara på mitt inlägg är oerhört aggressivt. Jag förstår inte varför? Tror du verkligen att det gör berörda parter mer intresserade av att hjälpa cyklisterna?
Jag vill(e) ha exempel på verkliga problem som SL kunde påverka. Vad ”…att hålla reda på¨^^^W skita i felanmälningar på effektivast möjliga vis..:” ens betyder har jag ingen aning om.
Det fanns flera exempel på saker som ligger på SLs bord, och ett par exempel på andra landstings- och kommunfrågor. Vilket som helst av dessa problem får var-ska-jag-hitta-närmsta-cykelparkerings-problemet att blekna i jämförelse.
Det är inte heller min avsikt att göra dig mer intresserad genom att låtsas uppskatta dina nonsensåtgärder medan dina kollegor fortsätter ställa ut busshållplatser och suggor mitt i cykelbanorna, cykel inte får medtas till nya Odenplan eller någonstans i hela tunnelbanenätet och en i övrigt extremt cykel- och resenärsfientlig politik.
Pajaskonster som att skyla över dessa problem genom att vilja erbjuda ”information” men aldrig en enda konkret förändring är bara förolämpande.
Fortsätt du inte bry dig. Jag tror att framförandet av krav på faktisk förändring klarar sig utan sådana energikrävande men helt irrelevanta stickspår. Det var därför du aldrig fick något svar av någon, för ingen bryr sig om en så fullständigt oväsentlig detalj. Framgick inte det?
Vill du vara kränkt över att ingen såg storheten i din fantastiska idé så fortsätt vara det. Jag tänker fortsätta vara kränkt över att du tycker att jag borde se någon, i varje fall ett tag till. Kanske tills jag krockar med någon av era hållplatsstolpar.
Verkar som om du sov dig igenom samhällskunskapslektionerna och att du försöker skyla över din okunskap med aggressivitet. Var snäll och sluta med det – det förstör för oss andra som vill ha en konstruktiv dialog med myndigheterna.
Det är kommunen – inte SL – som ansvarar för hållplatserna. Det är kommunen – inte SL – som sätter ut suggor på cykelbanorna. Det är bl.a. räddningsmyndigheternas krav som gör det svårt att tillåta cyklar på T-banan…
– – –
Köpenhamn tillåter cykel på sina 2 T-bane-linjer – men inte 7-9 eller 15.30-17.30. Så hur intressant är det då? Deras stationer ligger heller inte 34 m under markplan och transporterar endast 150 000 påstigande/dag (Sthlm ca 900 000) – så förutsättningarna är lite olika.
På S-toget är det bara Nørreport Station som begränsningen gäller. Pendeltågen tar cykel unta begränsningar vad vi kunnat hitta. Kanske något för länet?
Det är slående hur dåligt cyklisterna tycker
att cykelgaraget i Älvsjö är, när merparten av cyklisterna väljer
att låsa fast sin cykel i räcket utmed cykelbanan som leder upp mot själva
genomfarten genom pendeltågsstationen. Tyvärr innebär det att det blir väldigt trångt på cykelbanan.
Bedrövligt cykelgarage med slaktade
cyklar till höger och vänster.
Åh, man blir ju både hoppfull och nedslagen av de fina cykelparkeringarna i Malmö! Varför går det där men inte här? Tills vidare blir man en mästare på att hitta fastlåsningsräcken på lämpliga platser (inte för synligt, inte för osynligt).
Men sen, det är ju inte att ta cykeln TILL tåget som verkligen behöver förbättras, det är att ta cykeln PÅ tåget, hallå SJ/SL?! Vi är ett u-land på det området…
Köpenhamn tillåter cykel på sina 2 T-bane-linjer – men inte 7-9 eller
15.30-17.30. Amsterdam förbjuder 7-9 och 16-18.30. Så hur intressant är det då? Deras stationer ligger heller
inte 34 m under markplan och transporterar endast 150 000 resp 300 000 påstigande/dag
(Sthlm ca 900 000) – så förutsättningarna är lite olika.
SJ skulle dock kunna återinföra cykelpollettering ganska omgående – det är ju bara att koppla på en godsfinka på ett lämpligt godståg (och kanske på vissa regionaltåg, men knappast X2000 – de gör för korta uppehåll på stationerna). Men det kräver förstås att intresset är stort nog för att fylla den – den är ju inte gratis – och att man löser alla försäkringsfrågor så det inte blir orimligt dyrt.
Som pendla-till-jobbet i rusningstid är det såklart inte så intressant med de tidsbegränsningarna, men som ett sätt att göra det möjligt att leva utan bil, t.ex. att transportera cyklar (om man köper en begagnad som behöver lite service innan man vill cykla på den t.ex, eller för utflykter) är det ändå tusen gånger bättre än hur det är här.
Sen är det ju ytterst få stationer i Stockholm som ligger 34m under markplan, de allra flesta i tunnelbanenätet ligger ju t.om. lite ovanför markplan. Man behöver ju inte tillåta cyklar på alla stationer. Och om det ändå inte är i rusningstid kan man ta cykeln i hiss eller rulltrappa utan att störa andra alltför mycket.
Håller med om SJ. Sen är det ju inte bara en fråga om kostnad/nytta utan också en väldgt viktigt policygrej/turism- och folkhälsebefrämjande service att se till att det går att åka på cykel/tågsemester i Sverige. Har läst blogginlägg av folk som hajkar runt Europa på cykel, kommer till Sverige och blir helt chockerade över att man inte får åka tåg med cykel här. Och jag håller med dem, det är verkligen dåligt.
Att tvinga alla som vill kunna cykla på annan ort än där de bor att ha bil känns dessutom inte särskilt modernt, om vi nu ska få befolkningen att börja röra sig mer, och om vi är allvarliga med viljan att nå uppsatta klimatmål.
Det var ju på G i Sthlm – vad hände? Är de nya vagnarna försenade?
http://www.stockholmdirekt.se/nyheter/ta-med-cykeln-pa-tunnelbanan-redan-2015/Ldeneb!TZagOt9z6i3BIYUax7Dg3w/
Om man börjar med några få stationer och utanför rusningstid så behövs heller inga investeringar. Problemet är nog som alltid rädsla för att folk börjar tänja på reglerna och missbruka sin frihet under ansvar. Kanske kan detta stävjas genom att införa det villkorligt: så länge cyklisterna håller sig till reglerna så är det tillåtet – men vi kan ta bort det över natt om det missbrukas.
Ja oj! Men nu är det ju snart 2017, så om i alla fall den biten av artikeln stämmer så närmar det sig.
Men jag håller med. Tror att rädslan kommer att stoppa det. Har sett väldigt många bra förändringar stoppas pg.a. rädsla (ex. av ängsliga brf-ledamoter).