Jag har köpt ny cykel! Det blev en Filibus Plus lastcykel från Cykelfabriken. Robust, bjärt orange och med elassist.
Nya cykeln är ett litet lappkast. Från sportig Corratec-cyklocross i tyskt lättviktsstål (Läs också: Cyklistbloggen gör sig redo för gatustrid) till en robust, mer lastvänlig Filibus Plus från Cykelfabriken.
Cyklocrossen är en fantastisk cykel för kvick persontransport, men jag märkte rätt snart att jag alltid behövde ta med mig mer prylar än jag fick plats för. Ett stativ för dagens fotografering, en kamera eller två, sex påsar kaffe till kontoret, barnens ryggsäckar, skridskor … ja, påfallande ofta fler saker än jag fick ned i ryggsäcken. Jag försökte till och med att hänga på en pakethållare på sadelstolpen på Corratecen, men det kändes aldrig bra.
Filibus Plus har ett litet flak framtill, plus en pakethållare. Den är robust och stadig men jag valde till elassist. Varför el? Det jag märkte när vi provade elcyklar för några år sedan (Läs också: Recension: en månad med Ecoride Ambassador), var att elassisten fick mig att cykla längre och oftare. När jag tidigare valt bort att ta cykeln till exempelvis kundmöten på stan har jag tvekat till cykeln eftersom jag svettas lätt och man gärna vill ge ett hyfsat fräscht och krispigt intryck.
Hittills har jag bara hunnit med några få mil på cykeln men jag återkommer med en längre recension och fler bilder framöver. Hade glömt hur roligt det är med en ny cykel, jag vill ju bara ut och cykla hela tiden!
3 svar på ”Ny cykel: Adjö lättviktsstål, hej lastcykel”
Kommentarer är stängda.
Fin cykel! Hoppas att den är bra också (och en eloge till er som orkar cykla runt på stora cyklar på de underdimensionerade cykelbanorna, ni gör ju en insats även så!
Tack! Nu när du säger det så känns den stor i omledningarna på Götgatan. Trots att den inte är bredare än en vanlig cykel, bara längre. Men potthål och annat slamrar till ordentligt i lådans innehåll …
Ja, den är liksom nätt! Men ändå större än de sparkcyklar cykelbanorna verkar vara dimensionerade efter 😉