Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Nu är nya Slussenbron öppnad, så här blev det. Just nu i alla fall

Publicerad den 27 juni, 20169 januari, 2022

I morse cyklade vi för första gången över nya Slussenbron, med helt nya omläggningar, ny färg, nya skyltar och nya vägar. Och Cyklistbloggen har såklart åsikter. Men, en brasklapp: Vi utgår från att det här är ett vägarbete där många ska samsas och det kan bli både trångt och inte alltid maximal framkomlighet. Det är alltså något man får hacka i sig (och som ni ser tog det inte ens två minuter ner till Skeppsbron – vi slipper en skrälldus rödljus, yay!).

Slussenbron
Ny bred bro!

Först lite filmvisning, så att alla med på samma… cykel. Så här blev det för oss som kom från Götgatan och skulle ner till Skeppsbron och tvärtom:

Den uppmärksamme märkte att ”gamla” svängen över Södermalmstorg är åter.

gamla svängen
Så här såg det ut 2012

Jag höll på att missa det när jag kom runt hörnet – men svängde sedan rätt. Det är förhållandevis välmålat, hela Slussen är numera fyllt med tydliga pilar i vägbanan och det behövs – det finns många möjligheter att svänga fel.
Men det finns en del rätt otäcka passager som borde fixas. Vi börjar här:
Södermalmstorg1
Det är bra med ”SAKTA” sprayat i cykelvägen – men med den enorma gröna busken till höger spelar det egentligen ingen roll hur långsamt man cyklar – man riskerar ändå att köra på fotgängare som kommer gående vid den röda pilen till höger.När man sedan tar sig runt, är det ännu mer buskar som skymmer sikten. Och det är redigt trångt mellan övergångsställespollarna.
Södermalmstorg2
Visst, det gröna är vackert. Men ska det gå att samsas här måste det gå att se varandra – cyklister och fotgängare. Idag går det inte överhuvudtaget. Som bäddat för ”cyklister kör som memilstokar från ingenstans” och ”fotgängare kliver bara rätt ut”.

Får inte plats
Här fanns inte plats för en Nihola.

När man sedan rullar över den nu avspärrade vägen (där min Nihola inte rymdes i cykelfältet) kommer nästa helt dolda hörn:
Screen Shot 06-27-16 at 05.53 PM
Här är kurvan mer än 90 grader åt höger, runt det vita planket. Och här kommer fotgängarna gena, I guarantee it (damen i blått till exempel).
Sedan kom en underbar rak sträcka, bred och mjuk:
Slussenbron2
Men den uppmärksamme ser att det saknas något. Japp. Hela sträckan är gjord enligt gammal princip ”Cyklister hjärtar fotgängare=sant”.
Det finns ingen avgränsning mellan cykeltrafiken och fotgängarna annat än en vit linje. Det här garanterar jag också kommer leda till konflikter. Det räcker med att en liten grupp på 4-5 turister möter tre cyklister för att det ska bli problem om det inte är fysiskt avgränsat.
Jag misstänker också att bron kommer finnas kvar ett par år – vilket betyder vinter, vilket betyder att avgränsningarna försvinner helt under snö och frost. Här borde man ha gjort som med ”riktiga” vägar – alltså lagt gångvägen på en trottoar. Men det går att fixa med plaströr – som man gjort tidigare med framgång:

Screen Shot 02-27-16 at 12.14 PM
Bra plaströr

Vi hoppas projektet fixar upp det.
Sedan kommer ytterligare en livsfarlig dold kurva:
Slussenplan1
Bakom det där planket är det en trottoar. Ser ni om det står någon och väntar?
Slussenplan2
Inte ens när man är precis vid betongväggen ser man om det kommer folk bakom planket. Det här vet vi ska fixas:
https://twitter.com/SlussenSthlm/status/747347134207373312
Södergående var det inte lika många skymda hörn, men även här utgår man ifrån att vita sträck räcker för att skilja fordonstrafiken från fotgängare.

Södergående1
Pilar överallt. Men med Nihola tar man upp bägge ”filerna”

Som van cyklist blir man rätt trött på det. Delad g/c-väg är, menar vi, en av de största anledningarna till konflikter, och till att cyklister som cyklar fortare än gångfart anses som ”fartdårar”. Upp med staket eller plastpollare.
Sedan är den här svängen otäck. Den är inte ny, men helt onödig. Eller, här har man valt att prioritera restaurangens behov av att ha många gäster framför cyklisters säkerhet:
Hilton
När man rundar här, oavsett fart, ber man en liten bön att inga fotgängare förvirrat sig upp här och att inga cyklister i hög fart i nerförbacken genar i kurvan.
Sedan sista annärkningen för det här inlägget: Varför i hela fridens namn är cykelvägen gågata här?
gågata
Det minskar ju inte risken för att fotgängare förvillar sig ut i cykelvägen (och blir påkörda i det skymda hörnet ovan…).
Det var det vi hann första dagen. Vi har inte cyklat alla vägar – så vi får återkomma om Stadsgården och Munkbroledenvägarna. Hur har du upplevt Slussenomledningarna?
 

10 svar på ”Nu är nya Slussenbron öppnad, så här blev det. Just nu i alla fall”

  1. Dmitri Fedortchenko skriver:
    30 juni, 2016 kl. 1:50 f m

    Vägen från Götgatan till Skeppsbron är KASS.
    hela 3 stycken 90-graderssvängar, smalt som attan, tvättbräda till underlag, buskar, fotgängare och staket.
    Bilister har fått en rak och fin, slät väg.
    Fortsätter man på bilvägen mot Skeppsbron slipper man sakta ner till krypfart och hinner ner till Skeppsbron på nolltid, jämfört med minst en eller två minuter om man tar stadens tänkta lösning.
    Gör om. Gör rätt.

    Laddar in …
    1. Christian Gillinger skriver:
      30 juni, 2016 kl. 4:28 e m

      Ska man vara lite förstående, så har ju biltrafiken bara en sträcka de får köra – Hornsgatan till Munkbron, så det är lättare att ordna.
      Hade man hållt även Stadsgårdsleden-Skeppsbron, Katarinavägen-Skeppsbron, Hornsgatan-Skeppsbron och Katarinavägen – Hornsgatan öppen hade det förmodligen blivit betydligt rörigare.

      Laddar in …
      1. Christian Gillinger skriver:
        30 juni, 2016 kl. 7:14 e m

        Å tredje sidan hade det här varit ett utmärtk tillfälle att testa cykelöverfarter…

        Laddar in …
  2. Kat skriver:
    28 juni, 2016 kl. 10:54 e m

    Jättefin sammanställning, jag upplevde Slussen idag från ett annat fordon nämligen en buss (ja, jag vet, borde cyklat eller gått med för mycket bagage med mig) och det gick ju rent sagt åt helvete, det tog 50(!) minuter från Kungsträdgården till Slussen… Jag satt bara kvar för jag kände mig så maktlös, men jag hade en massa tid att kolla in alla dessa punkter som du ovan har sammanställd. Plankhörnet är riktigt farlig, såg en ”nästan”-krasch där idag. Får väl bara hoppas att Stockholms stad hittar en bättre lösning och åtgärder asap.

    Laddar in …
  3. C30 skriver:
    28 juni, 2016 kl. 2:40 e m

    Tack, fin sammanställning som vanligt. En god ursäkt är det inte, men vad jag förstått så kommer den norrgående sträckningen över Södermalmstorg att flyttas (till tre-års-läget) inom ungefär en vecka. Ett par övergångsställen och kurvan med busken kommer i samband med det att försvinna.

    Laddar in …
  4. Anders M skriver:
    28 juni, 2016 kl. 9:59 f m

    Förslag på snabba lösningar: Sätt upp trafikspeglar, kapa buskarna i midjehöjd och måla alla cykelbanor blå eller röda – eller gröna eller vfsh. En distinkt färg skulle hjälpa både förvirrade fotgängare och mobilzombier att hålla sig på sin sida (på dagtid, när de är nyktra),
    För att komplettera avgränsningen skulle man kunna lägga ut sådana där låga gummitrösklar som används som temporära farthinder.

    Laddar in …
  5. E skriver:
    28 juni, 2016 kl. 2:23 f m

    Tack för sammanställningen och alla som rapporterat. De dolda hörnen är det jag stör mig på mest. Det räckte inte med Ekens plank (som bla jag klagat på; de kommer aldrig åtgärda det). Det behövdes några till. Uppenbart urkorkat. Livsfarligt med alla turister som går sträckan för första gången och inte har en möjlighet att i förväg veta att där susar förbi cykelpendlare och andra cyklister, och cyklisterna har inte en möjlighet att se om där finns något som måste väjas för. Det borde stå i föreskrifter att övergångsställen inte får placeras där förare av fordon inte har möjlighet att se de som ska gå över – man tycker att det borde vara en självklarhet, men tydligen inte.

    Laddar in …
  6. Lasse skriver:
    28 juni, 2016 kl. 12:10 f m

    Vid kurvan vid restaurangen skulle man ju kunna tänka sig en spegel, sådan som finns för bilister vid en del skymda ställen. Bättre än inget i alla fall.

    Laddar in …
  7. TomasR skriver:
    27 juni, 2016 kl. 10:56 e m

    Jag cyklade fel söderut. Nu vet jag hur jag ska cykla imorgon..

    Laddar in …
  8. Frank skriver:
    27 juni, 2016 kl. 9:27 e m

    När man kommer från Munkbroleden och ska mot Skeppsbron tycker jag det var alldeles för rörigt vid Slussplan. I tur och ordning, (om jag minns rätt), cyklister från Skeppsbron – övergångsställe – mötande cyklister – bilväg – övergångsställe – cyklister från Slussen – Övergångsställe. Och allt detta på, vad kan det vara, 30-40 meter?
    Kommer nog cykla bilvägen på Munkbroleden imorgon.

    Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d