Det här är något vi skrev om för två år sedan (Cyklisterna tvingas gissa när staden spärras av). Det handlar om att Stockholm är en evenemangsstad, särskilt på sommaren. Det leder till trafikstörningar och avspärrningar. Inga konstigheter, så ska det vara i en levande storstad. Alla får samsas.
Det konstiga är dock att alla arrangörer och myndigheter är bäst i klassen på att berätta för biltrafiken hur avspärrningarna ser ut. Men cyklisterna – meh.
Idag skriver till exempel Stockholmdirekt.se om ett nytt löparlopp:
Ikväll avgörs nya loppet STHLM10 runt Norr- och Söder Mälarstrand. 3 700 löpare kommer till start.
Så här påverkas trafiken:
Loppet innebär även att gator temporärt stängs av för biltrafik, dessa är:
* Rålambsleden och Norr Mälarstrand, (till Kungsholmstorg), klockan 19.00-20.00
* Norr Mälarstrand (från Garvar Lundins gränd-Ragnar Östbergs plan) klockan 19.20-20.00
* Söder Mälarstrand (mellan Pålsundsbacken och Långholmsbron) klockan 19.30-20.30
* På övriga sträckor går loppet på gång- och cykelbanor enligt arrangörerna så det kan bli trångt på sina ställen.
Cykeltrafiken berörs med en punkt, den sista. Det kan bli trångt. Som cyklist undrar jag kanske, betyder det att det kommer vara öppet för trafik? Är det okej att hoja in i klungan när de kommer löpande, trots att det ”kan bli lite trångt”? Eller kommer det stängas helt?
En kommenterare på Facebook skrev att:
Dom hade rätt ställt ut fullt med kravallstaket i cykelbanan vid Rålambshovsparken strax efter kl 16:30 i eftermiddags. Det fanns ingen förvarning om vad som pågick inifrån stan. Det fanns ingen funktionär i närheten att prata med.
För två år sedan skrev vi:
En gammal bild av cyklister är att de cyklar för rekreation. Som ett trevligt helgnöje, som visserligen är uppfriskande, men i grunden lite onödigt. Den uppfattningen lever kvar i högaktlig välmåga. En rekreationscyklist behöver ingen information. Hen kan cykla någon annan dag. Eller låta bli.
Att köra bil däremot är nödvändigt och ska respekteras. Med trafikomläggningar som är tydliga att ett barn kan förstå dem.
Vi säger som Stockholms Stad i sin kampanj att få fler att cykla: Ser ni möjligheterna? Och som DN: Dags för lite cykelkultur
I Göteborg har jag flera gånger sett förberedande skyltning för cykelomledningar. Kanske skulle Trafikkontoret i Stockholm åläggas att ta in en strategisk rådgivare från Göteborg tills de på egen hand får med cyklisterna i sina TA-planer. 🙂
Jo, det där med att skylta för oss cyklister är svårt. I Linköping har de börjat skylta även för cyklister (och gångtrafikanter) vid trafikomläggningar av olika slag, men de har ännu inte riktigt fattat att även vi cyklister kan vilja bli förberedda på att en cykelväg kommer att stängas av, så normalfallet är att man helt plötsligt möts av en skylt om att vägen är avstängd. Jämför biltrafik där man normalt meddelar någon/några veckor i förväg om att ”avstängning kommer att ske 6/12 – 14/1, välj om möjligt annan väg”.