Igår skrev vi om omledningarna kring Slussen (igen, sorry alla som inte bor i Stockholm. Slussen är som ett svart hål som slukar allting). I dag hände det vi alltså trodde skulle hända. För kanske första gången i Stockholm orsakade cyklister ett klassiskt gridlock, eller korsningspropp som vi bestämmer att det heter på svenska. Här:
Det här blir ju grymt svårt att förklara med bara bilder, men jag försöker med lite pilar:
Som ni ser vid röd pil så har motortrafiken grönt (trafikljuset speglar sig alltså i blå bussen). Samtidigt kommer fortfarande en bred ström cyklister (gul pil) som inte kunnat komma över på den grön period de fått. De stoppar alltså all trafik. Det hann bli rött – och då kom nya cyklister som fick grönt. En bit därefter stod en motorcykelpolis och såg hjälplös ut.
Problemet för dem som kommer från vänster (gul pil igen) är att de möts av först ett övergångsställe, där de har väjningsplikt pga zebralagen. Därefter gäller högerregeln för trafik från backen. Så här ser det ut:
Här blir man alltså stående om det kommer en enda fotgängare. Och det går alltså rätt fort att få ihop en kö som sträcker sig ut i gatan. Där motortrafiken plötsligt får grönt. Gridlock.
För den som trots färglada pilar har svårt att greppa röran, så finns det film här och här
Kan inte militären komma och bygga två broar – en för buss och blåljusbilar och en för cyklister. Resten (bilar, varutransporter, taxi) får åka västerbron eller tunneln. Samtidigt bygger man om Slussen mer effektivt.
I eftermiddags fanns det tre poliser som försökte styra upp det hela. Få vågar tjaffsa med poliser som de gör med flaggvakter.
Det var gridlock åt andra hållet också. Bussar från dtrömkajen skulle svänga höger mot gamla stan samtidigt som cyklister som skulle vänster (och stod på höger sida bussar). Vilket resulterade i bil och bussköer ända ned till kungsträdgårn
Yes, märkte det både i går och idag. Bussarna kommer inte fram överhuvudtaget.
Yes, märkte det både i går och idag. Bussarna kommer inte fram överhuvudtaget. Den här lastbilen tex blev stående flera intervall (jag också, men det var mer för att det var långa köer)
Jag var ett par cm från att bli påkörd av taxi där häromkvällen, han hade ingen tanke på att hans högersväng korsades av cyklister. Jag är rädd att det kan komma att ske en allvarlig olycka där snart.
Och där får inte ens taxi köra. Bara SL-bussar och förmodligen några andra specifierade fordonstyper. Men inte taxi. Snart blir där spårviddshinder.
Leveranser till Skeppsbron 44 hamnar nog där, såg minst 2 taxi och en budbil (UPS) snacka sig förbi flaggvakten pekandes på den skylten eftersom de får köra vidare från ”rondellen” på Skeppsbron,
Jag blev påkörd av en Taxi Stockholm där idag. Inga höga farter och mitt styre med dess metalländar var i precis rätt höjd för att göra en monsterrepa i hans motorhuv när jag var tvungen att luta mig mot den.
Vetskapen om att han skulle upptäcka den senare stoppade mitt utbrott när han tyckte ”vad bråkar du om, det hände ju inget”
Hoppas att de kan sätta upp ett trafikljus så att cyklister från Hornsgatan måste stanna upp och släppa fram cyklisterna från Stadsgårdskajen och Söder Mälarstrand.
Samtidig har övergången där uppe fått bredd och avskiljning till fotgängarna. Yay!