En sak som slagit mig nu när det är så meckigt runt Slussen – folk kör som biltjuvar.
På riktigt. Det körs mot rött. I går morse körde en bil om bussen i rondellen på Skeppsbron – alltså bilen kom bakifrån och utnyttjade att bussen svängde i rondellen och passade på att köra rakt igenom rondellen på insidan. Vilket höll på att leda till smäll eftersom busschauffören inte såg det – bild nedan. Nu blev det mest ett högt tutande. Det är tredje gången jag ser två trafikanter hålla på och smälla på grund av att den ene valde att gena.
Flaggvakterna blev så hotade att de nu är bortmotade vilket i sin tur leder till både långa köer, trots förbud att köra där, och att biltrafiken använder cykelfälten som körfält. Och blir stående.
Häromdagen försökte en bil ta cykelvägen vid Medborgarplatsen och fastnade.
Det är… det är som att lagar och regler inte gäller bilförare! Ska det vara på det här viset! SKA DET DET? ÄR det dags för KÖRKORT?
Som bilist upplever jag nu tack och lov inte det här så ofta. För det mesta är det löjligt glasklart vart jag ska, även när det är vägarbete. Det tydligaste exemplet jag varit med om var när jag kom körande i bil från Kungsholmssidan på Västerbron och de varnade för sämre framkomlighet vid Götgatan, flera kilometer bort. En cyklist fångade det så här:
Men när det blir sådana här megaprojekt, där vägar dras om nästan från dag till dag, blir det är svårt för även de mest ambitiösa trafikingenjörer att hinna med. Då händer det något. Fler börjar köra som krattor av någon anledning.
Nej. Jag tror inte att Stockholms bilister plötsligt blivit mycket mindre laglydiga. Jag tror heller inte att det plötsligt är så att just bara Stockholms värsta bilister väljer att ta vägen över Slussen.
Så vad kan det bero på? Det är ju nästan som att… förvirrande och dåligt utformad infrastruktur skapar felbeteenden? Som att när trafikanterna upplever det svårtolkat och utformat underligt så börjar de få svårt att köra rätt? Vilket leder till… konflikter?
När bilinfrastrukturen får samma standard som vilken cykelväg som helst alltså.
Samtliga bilder, utom den på Västerbron, tagna den här veckan.
Träffar Exploateringskontoret på måndag – återkommer därefter!
Rondellen (som körfilerna går runt) på Skeppsbron borde vara förhöjd i hela sin yta. Även bussar brukar gena.
Tidig varning, som på Västerbrons norra fäste, är väl bra. Även om den kanske i just detta fall sitter aningen tidigt. För tanken är väl att få bilisterna att använda Ringvägen eller Söderledstunneln för att slippa passera Slussen.
Skyltningen är väl inte alltid så bra och tydlig. T.ex. den tidigare hänvisningen efter Strömbron som lätt kunde talkas som om man inte kom till Södermalm om man svängde höger där.
På Skeppsbron skulle man kanske kunna satt upp betonghäckar på lämpliga avstånd med skyltar som hänvisade bilister att köra till vänster om dem och cyklister till höger.
Efter att ha studerat trafikbeteendet hos cyklisterna vid några tillfällen senaste tiden så tycker jag de uppför sig hyfsat bra vid korsningen av Götgatan och Hornsgatan, men väldigt illa vid Hamngatan och Kungsträdgårdsgatan. Rödljuskörning vanligare vid den sistnämnda platsen. Och där genar cyklisterna gärna i Kungsan i stället för att vänta på grönt när de skall in till höger på Kungsträdgårdsgatan. De kör dessutom gärna i mötande fil om det är bilkö i en riktning.
Som det ser ut i dag så kan nog inte en bil komma in i cykelfilen vid Björns trädgård. Men det kanske är åtgärder som gjordes efter att bilden ovan är tagen. Däremot skulle en dåligt observant bilist lätt kunna köra in i bilfilen från fel håll, alltså fortsätta söder ut i stället för att svänga in mot tunneln.
Genom Slussen går det många personbilar där bara bussar tillåts. Skall bli spännande att se hur allt kommer att bli när Katarinavägen och Stadsgårdsleden blir helt avstängd. Då kommer det förmodligen inte finnas någon fysisk möjlighet för smittrafik att komma fram. Men hur kommer trafiksituationen att vara på gatorna runt omkring. Jag tror att vi snart kommer till den punkt då risken är stor att bilisterna gör som cyklisterna vid Kungsträdgården. D.v.s. kör på trottoarer och andra fysiskt möjliga ytor för att de inte har tålamod att stå i köerna. Fast först börjar de väl med bussfilerna om det finns sådana.
Läste annars en artikel i går om att polisen har tröttnat på alla olyckor som cyklister råkar utför, och ska börja bötfälla massa cyklister, och så var det en lång lista om med massa trafikbrott. Så troligast sker någon kontroll av gågator eller rödljus snart.
Det är alltid vägen till jobb och dagis som gäller. Oavsett avspärningar eller inte. I vissa fall så går det så dåligt att hela bilen åker ner i ett hål och räddningtjänsten får komma på livräddning. Polisen har inte så många trafikpoliser heller, de som finns går i pension, men ersätts oftast inte (förutom i vissa områden som Jönköping, där E4 bevakas mycket). Utan ordningspolisen sköter trafikbevakningen, om de har tid och lust. Vilket gör att man i princip kan åka som man vill.
Som bilist så har jag aldrig haft problem att hitta hur man ska åka, visserligen knäppa omladdningar, senast så fick jag åka mot färdriktningen på 110-väg, som visserligen var nedsatt till 70 km/h, men med inga farthinder, så man mötte förstås bilar som körde fort och där förarna såg förvånade över att möta bilar i vänsterfilen. Trots att de troligvist har passerat, varning för vägarbete, hastighetsbegränsning 70 km/h och varning för mötande trafik (om de har skyltat rätt). Avspärrningarna ändrades varje dag i två veckor, lika lätt var det ändå att hitta.
Verkar ju vara rätt enkelt att lösa: sätt upp sådan där betonggrejor som bilisten som tog cykelbanan fastnade i, och ställ upp dem så de är lite för smala för en bil att köra in i
Gäller ju även att cyklister ska kunna ta sig förbi. Enkelt. Annars hamnar de i körbanan.
En kompletterande förklaring är att laglydiga bilister faktiskt inte trotsar skylten vid Kungsträdgården utan snällt svänger av – då blir det bara bilbusarna kvar på Skeppsbron.
Igår var det dessutom avspärrat för sväng vid Kungsan, så då blev det än mer irriterat…