Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Flaggvakter hjälper trafiken att flyta säkert – hotas

Publicerad den 8 juni, 201619 januari, 2022

Minns ni köerna som uppstod på Skeppsbron när arbetena började där och vägen spärrades för motortrafik? Till slut var det så problematiskt för både cyklister och bussförare att kommunen satte ut flaggvakter. Sedan försvann de plötsligt. Och köerna återkom.
natt
Vi fick aldrig riktig klart för oss varför, så vi frågade Stockholms Stad på Twitter idag. Svaret?
Screen Shot 06-07-16 at 07.49 PM
Japp, enligt kommunen blev bilisterna så hotfulla att de blev tvungna att dra in vakterna. Så nu rullar trafiken i köer som vanligt – trots ”motortrafik förbjuden” skyltarna.
Men det är inte bara bilisterna som missköter sig. Just nu är det stora arbeten vid Slussen och det är flaggvakter lite överallt. Och även cyklisterna blir hotfulla:

– Flaggvakter har blivit påcyklade, när de har hållit ut sin flagga så cyklar cyklisterna på flaggan och armen. De har blivit spottade på, de har fått hotfulla tillmälen, säger Eva Rosman.

Allvarligt, vad är det här?

– På Medis är det cyklister som cyklat på och spottat på flaggvakter. Vid Skeppsbron är det bilister som stått för aggressiviteten. En av entreprenörerna överväger att anmäla det här till Arbetsmiljöverket.
– Taxichaufförerna är värst. Och det är värst nattetid. Men man blir härdad. Jag har hållit på med det här i sex år och är van. Det går in i ena och örat och ut i det andra, men det är värre för de nya, säger Åsa Lindvall.

Med risk för att låta som Birgit Friggebo i Rinkeby: Nu är det fan dags att åtminstone Stockholms cyklister sköter sig. Flaggvakterna gör ett grymt arbete för att se till att trafiken flyter och att alla kommer fram hela och rena.
Låt oss visa att Stockholms cyklister är trevligaste trafikanterna, och ge dem en vink, ett hejarop eller bara ett tack nästa gång ni passerar dem. Det är ett otacksamt jobb som är viktigt.
Och på köpet slipper vi ser mer sådant här:

Video: Simon Bouloussaa

Läs mer:
P4 Stockholm: Hot mot trafikvakter vid Medborgarplatsen.
Stockholm Direkt: Flaggvakterna på Södermalm trakasseras av bilister och cyklister

13 svar på ”Flaggvakter hjälper trafiken att flyta säkert – hotas”

  1. Oskar skriver:
    23 juni, 2016 kl. 5:33 e m

    Varför kan man inte bara sätta ut en betongsugga eller liknande?

    Laddar in …
    1. Lasse skriver:
      23 juni, 2016 kl. 8:52 e m

      För att bussar, taxi och vissa transporter (åtminstone till adress nr 44 på någon gata, vilken kommer jag inte ihåg) skall kunna komma fram. Men snart så blir det spårviddshinder, så taxi och smittrafiken får ta annan väg. Varför man inte gjort så redan från i Januari kan man ju undra. (Någonstans har jag läst att det blir spårviddshindret, men hittar det inte nu.)

      Laddar in …
  2. Robert Andersson skriver:
    9 juni, 2016 kl. 6:20 e m

    Ge pengar till staten för polisavspärningar. Kan inte vara många som cyklar på poliserna eller försöker köra över med bil. Troligt åtal för misshandel/dråp (eller försök till dessa, beroende om skador sker), stoppar nog de flesta, även taxiförare.

    Laddar in …
    1. Anders Andersson skriver:
      9 juni, 2016 kl. 8:35 e m

      Polisen ska själv prioritera vad den ska syssla med – man ska inte kunna köpa sig hjälp av polisen. Tycker man att de prioriterar fel får man starta en offentlig diskussion.

      Laddar in …
      1. Ms_Xx skriver:
        10 juni, 2016 kl. 11:10 f m

        Tror tyvärr inte att polisen har resurser att lägga ens på det de själva tycker behöver prioriteras.
        Har en bekant som är polis och säger att hen kommer att flytta till ett gated community, för om det fortsätter såhär kommer man inte att klara sig annars. Tycker att det märks på andra sätt också (utredningar som läggs ned rutinmässigt, och annat bara helt obegripligt: en bekants väninna som blivit systematiskt misshandlad av sitt ex där det fanns precis hur mycket bevis som helst, inklusive ett stort ärr som matchade hans tänder på hennes arm, det åtalet skulle läggas ned. Då på åklagarens initiativ visserligen, men allt hänger ihop).

        Laddar in …
    2. Lasse skriver:
      11 juni, 2016 kl. 1:42 f m

      Ordningsvakter skulle man kunna ha. De har ju befogenheter som liknar polisens när det gäller att omhänderta ”buset”. Men det krävs väl att polisen godkänner att de arbetar på platsen?

      Laddar in …
  3. Håkan skriver:
    8 juni, 2016 kl. 3:01 e m

    ”– Taxichaufförerna är värst. Och det är värst nattetid.”
    Jag håller med!! skärp er Taxiförare.

    Laddar in …
  4. Magnus skriver:
    8 juni, 2016 kl. 2:40 e m

    Flaggvakt var ett av de roligare sommarjobben jag har haft. Visst hände det att man fick ta lite skit men oftast var det var det irriterande handgester.
    Det värsta var när folk trotsade våra direktiv. Det är ganska korkat eftersom man inte kommer så långt innan man stoppas av arbetsfordon eller mötande trafik. Då fick man förklara för syndaren att antingen backar vederbörande eller så tillkallas Polis. Det är inte helt enkelt att backa en bil i ett betydligt smalare körfält än brukligt, samtidigt som körfältet kan vara avgränsat med betongavspärrningar vid sidan. Så kan det vara i flera hundra meter.
    De allra flesta förstår nyttan av en flaggvakt och de som inte gjorde det fick omedelbart en obehaglig påminnelse om vad som kan ske om flaggvakten trotsas. Förutom risken att frontalkrocka eller repa bilen, tog allt längre tid och den nonchalante bilisten var tvungen att köra förbi en kö med irriterande medtrafikanter.

    Laddar in …
  5. Björn skriver:
    8 juni, 2016 kl. 12:48 e m

    Lösningen när man blir hotad är alltså att ge upp och låta packet göra som de vill? Allvarligt?

    Laddar in …
  6. KerstinB skriver:
    8 juni, 2016 kl. 10:19 f m

    De borde sätta ut fler flaggvakter, det är ju uppenbarligen ett utmärkt sätt att identifiera individer som är olämpliga att få vistas i trafiken

    Laddar in …
  7. Peter Holmberg skriver:
    8 juni, 2016 kl. 7:36 f m

    Så mycket psykisk ohälsa i den här stan 🙁

    Laddar in …
  8. knight22 skriver:
    8 juni, 2016 kl. 6:57 f m

    ”people – they are the worst” – Jerry Seinfeld

    Laddar in …
  9. felix reychman skriver:
    8 juni, 2016 kl. 5:58 f m

    hear, hear!

    Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d