Minns ni köerna som uppstod på Skeppsbron när arbetena började där och vägen spärrades för motortrafik? Till slut var det så problematiskt för både cyklister och bussförare att kommunen satte ut flaggvakter. Sedan försvann de plötsligt. Och köerna återkom.
Vi fick aldrig riktig klart för oss varför, så vi frågade Stockholms Stad på Twitter idag. Svaret?
Japp, enligt kommunen blev bilisterna så hotfulla att de blev tvungna att dra in vakterna. Så nu rullar trafiken i köer som vanligt – trots ”motortrafik förbjuden” skyltarna.
Men det är inte bara bilisterna som missköter sig. Just nu är det stora arbeten vid Slussen och det är flaggvakter lite överallt. Och även cyklisterna blir hotfulla:
– Flaggvakter har blivit påcyklade, när de har hållit ut sin flagga så cyklar cyklisterna på flaggan och armen. De har blivit spottade på, de har fått hotfulla tillmälen, säger Eva Rosman.
Allvarligt, vad är det här?
– På Medis är det cyklister som cyklat på och spottat på flaggvakter. Vid Skeppsbron är det bilister som stått för aggressiviteten. En av entreprenörerna överväger att anmäla det här till Arbetsmiljöverket.
– Taxichaufförerna är värst. Och det är värst nattetid. Men man blir härdad. Jag har hållit på med det här i sex år och är van. Det går in i ena och örat och ut i det andra, men det är värre för de nya, säger Åsa Lindvall.
Med risk för att låta som Birgit Friggebo i Rinkeby: Nu är det fan dags att åtminstone Stockholms cyklister sköter sig. Flaggvakterna gör ett grymt arbete för att se till att trafiken flyter och att alla kommer fram hela och rena.
Låt oss visa att Stockholms cyklister är trevligaste trafikanterna, och ge dem en vink, ett hejarop eller bara ett tack nästa gång ni passerar dem. Det är ett otacksamt jobb som är viktigt.
Och på köpet slipper vi ser mer sådant här:
Video: Simon Bouloussaa
Läs mer:
P4 Stockholm: Hot mot trafikvakter vid Medborgarplatsen.
Stockholm Direkt: Flaggvakterna på Södermalm trakasseras av bilister och cyklister
Varför kan man inte bara sätta ut en betongsugga eller liknande?
För att bussar, taxi och vissa transporter (åtminstone till adress nr 44 på någon gata, vilken kommer jag inte ihåg) skall kunna komma fram. Men snart så blir det spårviddshinder, så taxi och smittrafiken får ta annan väg. Varför man inte gjort så redan från i Januari kan man ju undra. (Någonstans har jag läst att det blir spårviddshindret, men hittar det inte nu.)
Ge pengar till staten för polisavspärningar. Kan inte vara många som cyklar på poliserna eller försöker köra över med bil. Troligt åtal för misshandel/dråp (eller försök till dessa, beroende om skador sker), stoppar nog de flesta, även taxiförare.
Polisen ska själv prioritera vad den ska syssla med – man ska inte kunna köpa sig hjälp av polisen. Tycker man att de prioriterar fel får man starta en offentlig diskussion.
Tror tyvärr inte att polisen har resurser att lägga ens på det de själva tycker behöver prioriteras.
Har en bekant som är polis och säger att hen kommer att flytta till ett gated community, för om det fortsätter såhär kommer man inte att klara sig annars. Tycker att det märks på andra sätt också (utredningar som läggs ned rutinmässigt, och annat bara helt obegripligt: en bekants väninna som blivit systematiskt misshandlad av sitt ex där det fanns precis hur mycket bevis som helst, inklusive ett stort ärr som matchade hans tänder på hennes arm, det åtalet skulle läggas ned. Då på åklagarens initiativ visserligen, men allt hänger ihop).
Ordningsvakter skulle man kunna ha. De har ju befogenheter som liknar polisens när det gäller att omhänderta ”buset”. Men det krävs väl att polisen godkänner att de arbetar på platsen?
”– Taxichaufförerna är värst. Och det är värst nattetid.”
Jag håller med!! skärp er Taxiförare.
Flaggvakt var ett av de roligare sommarjobben jag har haft. Visst hände det att man fick ta lite skit men oftast var det var det irriterande handgester.
Det värsta var när folk trotsade våra direktiv. Det är ganska korkat eftersom man inte kommer så långt innan man stoppas av arbetsfordon eller mötande trafik. Då fick man förklara för syndaren att antingen backar vederbörande eller så tillkallas Polis. Det är inte helt enkelt att backa en bil i ett betydligt smalare körfält än brukligt, samtidigt som körfältet kan vara avgränsat med betongavspärrningar vid sidan. Så kan det vara i flera hundra meter.
De allra flesta förstår nyttan av en flaggvakt och de som inte gjorde det fick omedelbart en obehaglig påminnelse om vad som kan ske om flaggvakten trotsas. Förutom risken att frontalkrocka eller repa bilen, tog allt längre tid och den nonchalante bilisten var tvungen att köra förbi en kö med irriterande medtrafikanter.
Lösningen när man blir hotad är alltså att ge upp och låta packet göra som de vill? Allvarligt?
De borde sätta ut fler flaggvakter, det är ju uppenbarligen ett utmärkt sätt att identifiera individer som är olämpliga att få vistas i trafiken
Så mycket psykisk ohälsa i den här stan 🙁
”people – they are the worst” – Jerry Seinfeld
hear, hear!