Vi har skrivit mycket om att cykelvägar behandlas som låtsasvägar: de har egna regler, sällan några namn och kallas inte ”vägar”. Ofta orkar man inte ens skylta korrekt. Därför är det roligt när någon för en gång skull faktiskt behandlar dem som de riktiga fordonsvägar de är.
Så här ser det numera ut vid Götgatsbackens fot:
Ser ni? Tydliga körfält. Tydlig målning. Tydlig vägvisning. Som på en riktig väg. Visst, för den som inte cyklar utan bara kör bil kan det säkert framstå som märkligt att det här lyfts fram som något positivt. Det ser ju ut som det ska göra?
Men som cyklist är man inte bortskämd. Bra där -igen- Skanska!
Nu vill vi bara att entreprenören som ansvarar för andra sidan gör om sin målning så att pilarna visar rätt. Felanmält för ett par veckor sedan, men högerpilen i gatan är fortfarande en vänsterpil av någon anledning. Och här saknas de tydliga körfälten. Hade varit snyggt med tydligare högerfält för dem som ska höger, särskilt när köerna gärna letar sig neråt Hilton.
38 svar på ”En snygg målning vid Slussen. Och en mindre snygg.”
Kommentarer är stängda.
Fixat idag!
Håller med, jättebra målat och generösa cykelfält (vilket ju behövs här!).
Undrar dock ständigt hur den som placerat knappen för cyklister som ska ned mot slussen från Götgatan tänkt. Man måste ju som cyklist korsa stopplinjen (förbjudet) och korsa ett övergångsställe med grönt ljus för korsande fotgängare för att komma åt knappen, och om man inte gör det slår det inte om till grönt (om ingen på andra sidan trycker då). Designat så att man som cyklist antingen måste kliva av cykeln och gå (orimligt) eller bryta mot lagen för att göra som det är tänkt.
Nån har satt upp ett klistermärke med en anus på knappen nu, känns på nåt sätt väldigt rätt, just där 🙂
Här borde det väl vara slingor under asfalten som känner av cyklisterna. Och även i vilket körfält de kört in i. Fast det fungerar ju inte för plastcyklar, om det nu finns sådana i trafik längre.
Det borde det vara typ överallt! Kan inte begripa varför cyklar ska behöva stanna och trycka på en knapp.
Sen tycker jag i o f s att man borde få cykla över utan grönt ljus om det inte är några bilar/fotgängare i närheten, för att minska antalet rödljusstopp för bilister utan att hämma cyklisters framkomlighet (win win), men det lär inte gå pga ”orättvisan” mot bilister, och pga det lilla fåtal idioter som cyklar på det sättet nu men utan att se sig för…
Vänsterpilen är inte felmålad utan stämmer mycket väl med bygghandlingarna, även om den kanske kommit på plats lite för tidigt. Svängmöjligheten åt vänster kommer att öppna inom några veckor, den kommer då att bli den enda cykelvägen från Gamla Stan till Katarinavägen.
Så det blir en fyrvägskorsning nu.. Jag som tycker tre vägs korsningarna hra varit knepiga på Slussen. Hoppas de har en plan på att göra den bra, för som Christian säger ovan så är ju ett fält för högersväng på Hornsgatan ganska bra att ha (inte bara i rusning skull jag vilja säga).
Nja. Då är den fortfarande felmålad. Det finns tre tillåtna vägar att ta här – Högersväng upp till Hornsgatan, rakt fram, och alltså vänstersväng. Vänstersvängen idagsläget används inte.
Jag felanmälde den här målningen redan första maj och fick då svaret att det skulle åtgärdas.
Men även om det handlar om förberedelse för en Katarinavägenhänvisning så är den fel. Det är ju grejen när man börjar måla pilar, att de måste stämma. Och som det är målat nu så har man av någon anledning valt att ta bort möjligheten att svänga höger. Dit en rejäl del av trafiken alltså ska.
Rätt målning hade varit att göra fält åt samtliga körriktningar. Ett sätt hade varit att låta vänster fält får en kombinerad pil framåt och till vänster. Eller samma sak för högerfältet, beroende på vilken man tror kommer få mest trafik och därmed behöver vara ”bara sväng”-fält.
Här ett exempel på hur det kan se ut:
http://www.övningskörning.com/wp-content/uploads/2014/11/placering-%C3%A5t-v%C3%A4nster-v%C3%A4nta-kors.jpg
Om det är megakö vid det där lyset och man vill svänga höger upp på Hornsgatan så kan man cykla rakt fram förbi entrén till Eken/Hilton/whatever och antingen cykla uppför den enkelriktade backen till vänster eller leda cykeln (men då blir man förmodligen tutad på av all yrkestrafik som använder samma smitväg).
Sedan smeker man in sig på cykelbanan igen i höjd med Akkurats uteservering!
Japp, det är den ”smitväg” man får ta.
Tråkigt att man ska behöva bryta mot reglerna pga infrastrukturella problem ( tyvärr dock ett i mängden)
Ska man ”väster” upp mot Hornsgatan får man ofta vänta i ”megakön” … Sedan när det blir grönt får man sick sacka sig förbi de gående som ska gå över övergångstället …..
Högersvängande cyklister ska ha en egen avgränsad fil samt ha samma signal som biltrafiken som ska upp på Hornsgatan ….. tills dess bli det smitvägen förbi Hilton å ännu ett trafikbrott i mängden, som jag tilldelar det infrastrukturella …….
Om du sick sackar dig mellan fotgängarna på övergångsstället så bryter du ju mot trafikreglerna då också! Förutsatt att fotgängarna går mot grön gubbe förstås!
För det är knappast att lämna fotgängare fri väg! Det är de som cyklar så som ger cyklisterna dåligt rykte och badwill!
Lite ”moment 22” …. Både cyklister å gående har grönt samtidigt …. Men indirekt betyder det väll ( om jag som cyklist väljer att cykla där ) att det är på de gåendes villkor, å därför bör jag gå av cykeln å leda den runt svängen in på Hornsgatan ( får ju dock även då sick sacka mig mellan gående ) ……
Tror jag även fortsättningsvis kommer föredra ”smitvägen” förbi Hilton ….. tills ”någon” fixar så man kan svänga höger samtidigt som bilarna från Södermalmstorg får köra …. på så sätt minimerar jag risken för komplikationer med fotgängare i alla fall …..
( undrar dock vilken av förseelserna som skulle rendera i högst böter, sick sacka mellan gående på övergångsstället el cykla mot enkelriktat i 20 m …. om nu farbror blå har tid att förse mig med någon sådan)
Att inte låter gående passera på bevakat övergångsställe kostar 1000 kronor. Är det obevakat övergångsställe kostar det 1500! Köra mot enkelriktat är billigare. 500 kronor.
Allt enligt en Metroartikel från 2014.
Uppdatering! Jag tog den här vägen i morse trots att jag har turen att jobbpendla lite off-peak så att det egentligen inte behövdes (regnet hade kapat en tredjedel av cyklistmängden också, enligt räknaren på Munkbroleden). Hur som helst:
Enkelriktningen i backen är borta! Det finns till och med en skylt uppe vid Hornsgatan om påbjuden högersväng, så det är uppenbarligen en planerad förändring som man bara inte har velat berätta så mycket om.
Se upp för det skarpa och omålade fartguppet nära krönet, bara.
Instämmer, även högerfil och -pil borde finnas. Vad jag försökte säga var att det är förståeligt att byggledningen inte vill ”åtgärda” genom att fräsa bort vänsterpilen och sedan måla tillbaka den några veckor senare.
Nej, det är inte förståeligt att försöka göra två fel till ett rätt – först (fel)måla vänstersväng lååångt i förväg (för att spara pengar) och sedan vilja spara pengar (igen) genom att hävda att pilen visst är rätt (om ett par månader) genom att inte ta bort felmålningen.
Däremot är det förståeligt att det är en massa pajsare som jobbar med vägbyggen, som i bästa fall har en fullständig gymnasieutbildning.
Jag la också märke till hur snyggt det var på Götgatans början. Sedan gäller det att cyklisterna lägger sig i rätt fil från början, annars får de ju cykla ett var runt kvarteret, för de får ju inte korsa heldragen linje! 🙂
Men har man inte gjort den södergående filen väl smal? Eftersom det är uppförsbacke kan jag tänka mig att det blir extra många omkörningar här!
Ett problem i dessa trakter är väl att fotgängarna inte inser var gågatan slutar. Det är många som fortsätter att promenera mitt i gatan från Götgatans krön och ända ner till Peter Myndes backe, trots att gågatan slutar ett kvarter innan. Men trottoaren är egentligen för smal där.
Dvs snart får vi inte bara höra att cyklister kör mot rött hela tiden, cyklar på trottoarer hela tiden, kör för fort hela tiden, utan att vi också korsar heldragna linjer hela tiden. Man spär på fördomarna mot cyklister genom att tillämpa regler som skapats för biltrafik. Precis sån fyrkantighet jag varnat för och en ren omyndighetsförklaring.
Skulle det vara så att det under den korta rusningstiden på morgonen dyker upp så omogna cyklister att de inte har vett att hålla sig till höger om de ska svänga, så har vi erfarna cyklister ett ansvar att uppfostra dem. Självsanering – inte fyrkantig myndighetsstyrning!
Gärna bredare cykelvägar där de är för smala, men bevara oss från fyrkantigheten. Cyklar och bilar är olika sorters fordon med totalt olika förutsättningar. De ska behandlas efter sin respektive särart – INTE pressas in
i samma fyrkantiga regelverk.
Det räcker inte med att cykla runt kvarteret – ska man vara fyrkantigt laglydig så får man inte svänga vänster in på Hornsgatan heller, utan får cykla ned till Eken och vända där – om de inte de målat heldraget även där, så man måste åka ned till Gamla Stan och vända för att komma in på Hornsgatan… Fyrkantiga regler – som Robban sjöng
Jag tycker det har fungerat alldeles utmärkt – jag ser ingen som inte hamnar rätt eftersom fälten är så otroligt breda. Tvärtom har det lett till att jag slipper ”led-hoppa” mellan en massa cyklister som alla hållt till höger och står på led.
När jag har kommit i stora klungor så har dessutom kön komprimerats eftersom alla inte ställer sig på led längs trottoarkanten, utan packar ihop sig.
Poängen är att du inte får svänga vänster in på Hornsgatan överhuvud taget. Du får antingen ta smitvägen runt Emmaus, eller åka ned till Eken och vända. Om man ska vara fyrkantig…
Observera att jag satte en smily efter första stycket i inlägget ovan! Det var inte så allvarligt menat, men ett påpekande att det faktiskt är en heldragen linje, till skillnad från den som delar körriktningarna åt.
Jag såg det, men jag är ändå allvarligt oroad för den fyrkantighet som följer med att högljutt hävda att cykeln är ett fordon som ska betraktas som andra fordon.
Så är det inte. Cykeln är ett i många stycken unikt fordon. Snabbt nog att passa in i blandtrafik, men smidigt nog att kunna svänga höger vid rödljus, cykla mot enkelriktat, cykla genom parker, uppför kantstenar, nedför trappor och på en massa andra ställen utan att störa andra trafikanter om man bara cyklar med hänsyn och andras väl och ve för ögonen. Samtidigt lätt att parkera och tar dig dörr till dörr.
Om man pressar in cykeln i det regelverk som är gjort för bil, vinner man förvisso tydlighet men förlorar allt det andra. Endast på några få enstaka ställen och endast under en mycket kort tid av dygnet gör denna ökade tydlighet riktig nytta. Det är för högt pris att betala för den lilla vinsten. Vi vill ju ha fler cyklister som cyklar till vardags, som kan dra nytta av cykelns smidighet och utnyttja gråzonerna – inte bara göra det fyrkantigt enkelt för pendlingscyklisterna.
Du förespråkar anarki i trafiken!
Tycker det är ganska klart att han vill reglera det som behövs regleras (bilar), medans cyklar klarar sig mycket väl utan strikta ramar.
Eftersom som jag ser cykelmarkeringar som rådgivande för att främja framkomlighet så ser jag inte problemet som Anders ser, men han har rätt i att i värsta fall kommer regelryttare förstöra allt och göra det helt omöjligt att ta sig fram.
Men cyklister som bryter mot reglerna i dag tar INTE hänsyn som Anders Andersson förespråkar. Inte mot fotgängare i alla fall! Inte mot övriga cyklister heller.
Mina observationer gäller framför allt Stockholm kan tilläggas.
Det var en för grov kategorisering. Min erfarenhet är att de allra allra flesta cyklister dagligen bryter mot ett stort antal regler – men att de så gott som alltid tar hänsyn till omgivande trafik och inte stör någon annan – lika lite som en bilist på motorvägen stör någon om han skulle råka köra 111 km/h istället för lagstadgade 110. Detta beror bl.a. på att cyklisten annars riskerar att själv råka illa ut, rent fysiskt.
Undantag finns, bland cyklister såväl som bland andra trafikanter, och de sticker ut, men de är egentligen en mycket liten del.
EN bättre analogi är nog de som håller 200 km/h på motorväg (eller 50 km/h på 30-väg – mycket vanliga) eller motorcyklisten som kör 50+ km/h på gc-väg (mötte en sådan här om dagen).
Nej inte alls.
Om jag kommer till ett rödljus som endast slår om till grönt i det fall det kommer en bil och triggar magnetslingorna och korsningen är helt tom från alla trafikanter utom mig – då är min rödljuskörning som att köra i 111 km/h på en 110-väg – regelbrott, men inte trafikfarligt, hindrar ingen annan.
Korsar en cyklist övergångsstället jag går på framför mig närmare än två meter så visar den inte hänsyn!
Kör en cyklist om mig på en trottoar närmare än 1,5 meter så visar den inte hänsyn.
Än så länge går det att betrakta flertalet trafikregleringar som rådgivande, och så gör ju folk. Ingen håller hastighetsgränser på km när, få blinkar, de flesta har väl haft något bilhjul på cykelfältet eller över stopplinjen, cyklister kör mot rött etc.
Så länge det sker med sunt förnuft kan bara paragrafryttare ha något emot det, men teknikutvecklingen är snabb och det kommer inte dröja länge innan det finns möjlighet till total trafikövervakning av varenda trafikant, varje sekund. Och även om cyklar inte (ännu) behöver ha registreringsskylt, så finns redan tekniken med såväl ansikts- som kroppsavkänning.
Det finns därför anledning att ta det lite lugnt med att ropa på alltför mycket regler för cykel. Gråzoner är inte att förakta.
Nej – förnuft. 🙂
För att kategorisera: Cyklister klarar att använda huvudet samtidigt som de cyklar. Om det beror på att cyklister är intelligentare eller om cykling kanske kräver mindre simultankapacitet låter jag vara osagt.
Du är så fast i dina mönster av vad en cykel är, liggcyklar och lådcyklar räknas som cykel dem med. Vi som har dessa får inte cykla på vägbanan om det finns cykelväg men kan heller inte hursomhelst hoppa över kantstenar etc som du skriver. Är det då inte bättre att vi får tydligare regler och bättre infrastruktur för alla cyklar? Alternativet blir att ta bort alla regler gällande cykling, vilket inte jag har något emot men om cyklister ska uppfattas som annat än anarkister så behövs tyvärr mer regler.
Cyklister med funktionshinder och de med 20-tumshjul har också lite svårt med kantstenar (och de flesta drar sig nog för att cykla ned för trappor …); cyklar du trike öfe att du har problem med balansen eller av någon annan anledning har svårt att gå, är att lyfta en trike inte en valmöjlighet. Men vi som av tvång eller intresse cyklar något annat än en standardcykel/hybrid är alltför udda fåglar för att räknas. Tough shit. Och om alla lär sig tänka, uppfatta trafiken och prioritera på rätt sätt, dvs som Anders Andersson, blir allt bra och vi kommer att leva i den bästa av världar.
(Och Anders Andersson, du envisas fortfarande med att inte förstå att fler än pendlingcyklister kan uppskatta enkla, tydliga, och klara regler och dito infrastruktur. Och din definition av förnuft är nog just din alldeles egna.)
Total anarki för cyklister skulle nog inte locka fler (och jag skulle hålla mig i skogen, om jag fortsatte att cykla ö h t). Förutom att bilister och fotgängare skulle gå fullständigt i taket.
@Jocke och Oväsentlig cyklist
Ni är väldigt digitala i ert tänkande och verkar dessutom ha mycket dålig läsförståelse – ta och läs det jag skriver 4-5 gånger till så kanske det går upp för er vad det handlar om. Annars, spara texten och läs den när ni blivit vuxna, så kanske ni förstår.
Jag har svårt att tolka utsagorna på något annat sätt än att om man bygger tydlig infrastruktur som rymmer en mångfald av cyklister – dvs. ett fyrkantigt tänk som pressar in cyklisten i ett regelverk – så kommer den allmänna acceptansen för trottoarcykling, rödljuskörning och så vidare att minska. Omvänt så kräver acceptansen för trottoarcykling och rödljuskörning att man ger fan i att bygga ordentlig cykelinfrastruktur.
Så det är väl bara att välja: en mångfald av cyklister eller en acceptans för regelbrott.
Tvärtom – fyrkantiga regler skapar enfald.
Gammla gubbar som du kanske ska hålla sig på hemmet och prata med de andra gamlingarna om hur det var bättre förr. Det du skriver om är ju rena domedagsprofetior om höga murar och drönare etc. Jag lovar att du kan fortsätta med att cykla på ditt sätt utan att få fängelse, dina polisdrönare kommer inte under din livstid. Om cyklism på allvar ska konkurrera med bilismen som miljön kräver så krävs även tydligare infrastruktur och bättre regler. Min farfar tyckte även han ta sig sin rätt att köra sin bil som han ville över torg och trottoarer som han gjorde som ung då han var den enda med bil i byn.
Tror inte det kommer ske – bilister och fotgängare har synpunkter på hur cyklister sköter sig i ”deras” miljöer. Min upplevelse är att de i princip aldrig har något att säga om vad som händer i cyklisternas egen miljö. Så i så fall är det väl andra cyklister som kan ha synpunkter.