Det går inte framåt för Trafikverket kan man säga.
Minns ni Trafikverket 2013:
Och det här är Trafikverket 2016:
(kan vara lite svårt att se i motljuset, men det står alltså en stor stolpe mitt i cykelbanan)
Trafikverket:
– Vi sätter upp varningsskyltar på stolpen. Alternativet hade varit att gräva upp betongen och ta bort stolpen, men då blir ändå fundamentet kvar och ingen kommer förbi ändå.
Alternativet hade varit att ta bort stolpe och fundament kan vi tycka, men det kanske är fysiskt omöjligt?
Läs mer: Lyktstolpe mitt i nybyggda cykelvägen i Barkarby: ”Livsfarligt”
Stolpar är det gott om i Barkarbystadens cykelbanor. Tycker att kommunen har varit lite för nitiska att förlägga cykelbanor ihop med gångbanor. Cykelbanan skulle ligga bättre på gatan med åtskiljande kantsten mot gångtrafik, gatorna är väl så breda för detta. Vid utfarter från stora garagen skulle trafiksäkerheten därmed även öka.
Varför skall cyklar upp på gångbanan?
Jag vill bidra med denna stämningsbild från cykelbanan förbi Haga tingshus. När man byggde om inför ombyggnaden av Norrtull och Norra länken för ett antal år sedan, blev det väldigt praktiskt att placera en stolpe precis mitt i cykelbanan.
Den är fortfarande en trafikfara. Solna kommun har hanterat problemet genom att helt enkelt ta bort cykelbanan. Vi pratar alltså om den viktigaste förbindelsen mellan Solna och Stockholm, vilket gör att väldigt många cyklar där i alla fall.
Så Trafikverket ställde till det rejält, Solna kommun ”löste” problemet med en icke-lösning och än idag, många år senare (som synes av vegetationen) är detta en farlig och knepig plats för alla tusentals cyklister som passerar här dagligen.
Allvarligt om man tar bort cykelbanan utan att hänvisa cyklisterna någon annan väg. Speciellt om det verkligen är ”den viktigaste förbindelsen mellan Solna och Stockholm”.
Respektlöst mot cyklisterna, men framför allt respektlöst och en fara för gångtrafikanterna som inte skall behöva riskera att möta, eller bli omkörda, av cyklister på en gångbana. Sätt åt tjänstemännen och kanske politikerna som ligger bakom att situationen är som den är. Men sätt även åt de som ändå cyklar där. Det senare är inte minst viktigt!
Bötesbeloppet är 500 kr enligt gällande ”prislista” har jag för mig. (Ett väl lågt belopp, om man frågar mig.)
Det finns en omväg, in i Hagaparken, via en parkering och några skarpa kurvor med skymd sikt som man kan ta med cykeln om man inte vill cykla här. Omvägen är oskyltad, så det gäller att hitta i området.
Dessutom är det väldigt få som går på den numera avstängda sträckan – skulle gissa att det är några få procent av trafiken som utgörs av fotgängare. Min gissning är att ingen förväntar sig att det ska fungera som en gångbana i praktiken, skyltningen är enbart till för att ingen ska kunna säga att cykelbanan är trafikfarlig.
Ännu mer vidrigt att förbjuda cykeltrafik och sen mer eller mindre tycka eller hoppas att cyklisterna skall trotsa beslutet. Och trafikreglerna!
Jag tror inte de ansvariga på kommunen varken tycker eller hoppas att någon ska trotsa beslutet. Jag tror de bara inte bryr sig ett dugg; de har löst problemet med att cykelbanan är trafikfarlig. Det går att cykla en omväg om man hittar, även om den också är smått trafikfarlig. Färdig!
Dessutom, om man studerar Solna kommuns cykelplan så är den gamla cykelbanan inritad i cykelnätet, så jag tror detta beslut är något som en enskild tjänsteman tagit i förbifarten, inget som direkt stötts och blötts i någon trafiknämnd eller så.
Jag vet inte vad som är värst – att Trafikverket vet vad de gör eftersom de hatar cyklister eller att de är helt inkompetenta.
En rak lögn från Bil, f’låt, Trafikverket. Som du antyder är det fullt möjligt att ta bort fundamentet också.
Hm. Borde det vara kravet som ställs? från lokalpolitker och som upprepade frågor från journalister? Luska reda på vem som ansvarar för att det ska bli permanent fel och vems budget som spricker om de måste rätta livsfarliga fel…