SOMMARN KOMMER! Och det märks på cykelvägarna! Det är tjockt med folk och vinterns blossande kinder, snowboardvantar och grova vinterdäck ersätts med shorts, solglasögon och leenden. Det betyder också att vi blir otroligt många flera som ska samsas om en infrastruktur som i Stockholm är byggd för de tio cyklister som ensamma regerade under seklets början. Det är bäddat för ilska och roadrage.
Dags alltså för samspel, hänsyn, ödmjukhet och insikten att vi alla är vänner. Vi har knepen hur det ska gå till!
Vi har i några års tid publicerat varianter på denna lista som lite kontrast till pekpinnar, hot om böter och annat ovett som media och ordningsmakten ganska frekvent riktar mot cyklister.
Med följande råd vill vi underlätta så mycket som möjligt för alla cykelpendlare att ta sig fram. Då kör vi:
- Håll till höger. Vill någon stressa förbi dig till vänster, låt dem göra det.
- Stanna för fotgängare vid övergångsställen. När tjugo cyklister kör i klunga och ingen av dem stannar vid övergångsstället kan man undra. Don’t be that person. Stanna vid övergångsställen, visa hänsyn. Och ser du att någon framför dig stannat och lämnat företräde, kör inte om! Inte nog med att det är förbjudet, det är också farligt.
- Tänk på var du kör om. När du kör om långsammare cyklister, tänk på att inte göra det vid fel tillfälle. Fel tillfälle är innan backkrön, innan eller på övergångsställen, eller där det råder väjningsplikt och där det är för smalt. Utgå från att stadens cykelbanor och -fält alltid är för smala för att köra om utan att plinga. Och glöm inte kasta en blick över axeln – det kan mycket väl komma en annan omkörande cyklist.
- Stanna vid rött ljus. Det är bara irriterande med folk som tråcklar sig förbi ett rött ljus. Om du ändå har så bråttom att du absolut måste köra mot rött ljus, fortsätt då ha bråttom även när du passerat trafikljuset. De som väntat på grönt kommer annars med utvilade ben att hinna i fatt dig på några sekunder och bli irriterade över att tvingas köra om. Eftersom Stockholms cyklister (förutom på Götgatan) har ”röd våg” och måste stanna vid precis varenda trafikljus så kan det bli en del omkörningar. Det blir heller inte lagligare för att du rullar jäättelångsamt förbi rödljuset. Det ser mest löjligt ut.
- Tänk på att göra tecken. Tecken när man ska svänga och stanna gör att både bilister och cyklister ser vart du ska. En bra grej.
- Plinga! Är du osäker på om någon sett dig, flyttar sig inte den framför när du vill om, traskar någon i cykelbanan? Använd ringklockan! Gör det gärna en bit i förväg, så du får tid att planera hur du ska ta dig runt den förskräckta reaktion som inte är ovanlig när man plingar.
- Utgå från att de som planerade cykelfälten inte visste vad de skulle användas till. Det här är en viktig regel. Cykelvägarna ligger där de ligger för att det fanns yta över, inte för att det är bästa platsen för cyklar att befinna sig på. Räkna med att du kommer behöva improvisera ibland, till exempel genom att inte cykla upp till höger om en lastbil. Eller genom att lämna cykelfältet för att undvika en taxikö, ett vägarbete, en container, eller som vid Nybroplan, ett stort träd.
- Lastbilar och högersväng = död. Utgå från att lastbilschaufförer är blinda och helt ointresserade av att kolla i backspegeln om någon cyklist står i cykelfältet bredvid. Eller vänta, utgå från att de är ute efter dig. Undvik att stå till höger om lastbilar vid rödljus, även om det finns ett cykelfält där.
- Laxa inte. Håll koll på de enkelriktade cykelbanorna, som t. ex. på Skanstullsbron Låt bli att cykla mot strömmen som en parningssugen lax. Du riskerar en frontalkrock med andra cyklistkollegor i värsta fall, och i bästa fall arga tillrop. Låt bli.
- Kliv av = lämna. Om du kliver av och leder cykeln är du inte längre cyklist utan fotgängare. Traska in på gångbanan för allas bästa.
- Var försiktig med att cykla i par. Cykelfälten är sällan breda nog för det, tyvärr. Ifall du vill cykla bredvid, håll bra koll bakåt efter snabbare cyklister som vill om – och framåt efter fotgängare. Eller containrar, taxibilar, frontlastare eller annat som också ofta befinner sig i fältet.
- Utbilda dig! Trafikreglerna för cyklister är inte utformade för cyklister så de kan vara knepigt att förstå vad som gäller. Vi har gjort vårt bästa för att reda ut begreppen och samlat allt under taggen Trafikskola. De vanligaste frågorna brukar gälla väjningsplikt, så de finns i en stor megapost.
- Le och vinka. Du kommer att råka ut för medtrafikanter som bryter mot alla dessa råd, men försök att inte bli arg. Lyft blicken se till att du är del av en stor trafikapparat. Ta det lugnt, var tydlig, lämna företräde med ett leende och du ska se att folk är hyggliga tillbaka.
Välkommen till en friskare vardag och ett roligare sätt att ta dig till jobbet. Sprid gärna dessa tips till andra som du vet cyklar, så ses vi ute på stan! (och har ni fler tips? Lämna i kommentarsfältet nedan!)
En sak till!
Det blir mörkt ibland även på sommarhalvåret. Sätt på ett lyse om du cyklar på kvällen. Inte bara för att det är lag på det, utan även för att du syns.
( jag cyklade hem ikväll 19/4 kl 22, av ca 20 mötande cyklister hade 3 lampa, det är lite läskigt när trädets skugga rör på sig )
Superbra skrivet. Om alla följde era regler skulle cykelvardagen vara lite smidigare.
Skulle vilja lägga till en till punkt dock: Se till att inte blända dina medcyklister med dina superbra cykellampor. Det är j-igt egoisitkt att bara bry sig om att man själv ser, se till att de du möter kan se även efter ert möte. Det enda som behövs är att se till att ljuskäglan inte lyser i ansiktet på mötande, utan där den ska, på marken.
Sen får jag ju erkänna att jag cyklar mot rött ibland (men inte i fyrvägskorsningar med trafik, är aldrig den där ni beskriver…).
Mycket bra, konstruktiva och positiva råd!
”Utgå från att lastbilschaufförer är ute efter dig” är rätt strategi för den cyklist som är rädd om sitt liv, även om det förstås ytterst sällan är chaufförens avsikt. Men de har dålig sikt, och stannar de före svängen är det lätt att tro att de vill lämna dig företräde. Men de har förmodligen inte sett dig, och kommer att dra på igen innan du hunnit förbi.
Vare sig du har cyklat hela vintern eller låtit cykeln stå, lämna in den på en cykelverkstad för en genomgång. Kostar kanske 500kr, men det är värt det både för dig och dina medtrafikanter.
Håll koll på bilarnas blinkers. Om en bil kör om dig men tappar fart – utgå från att bilen kommer att göra en högersväng i nästa korsning, även om bilisten inte satt på blinkers än.
När bilen sätter på blinkers, bromsa in, gör tydligt tecken med vänsterarmen, cykla in bakom bilen, fortsätt signalera med armen och cykla förbi bilen på vänster sida. Att öka takten och cykla om på höger sida skapar bara irritation.
Cykelpendlar du i Stockholms innerstad bör du snabbt lära dig vilka gator som är enkelriktade och vilka gator bilar svänger in på. Då blir du aldrig överraskad och blir prejad av bilister.
U-svängsbilister är en helt annan sak. Sök ögonkontakt och stanna inte! U-svängsbilister ska väja för alla!
Sista tipset – cykla aldrig om en taxi på höger sida. Klr en taxi långsammare än 20 km letar de efter ett portnummer och gör en livsfarlig parkering utan att titta i döda vinkeln, för att släppa av en passagerare.
Kan instämma i den sista. Har själv blivit klippt av en taxi som tvärsvängde in i en p-ruta på andra sidan av mig (jag hann ikapp den bakifrån när den bromsade in).
har flertalet ggr blivit ”prejad” av just taxi, där de svängt höger rakt in mot mig el precis framför mig …. räddningen har oftast blivit en hård arm rakt in i deras fönsteruta för att uppmärksamma att vederbörande just håller på att preja in mig i trottoaren/parkerad bil etc …. men förståelsen har varit = 0 hos den som kör, utan det är jag som skall akta på mig …. blir tyvärr alla över en å samma kant nu men upplever att yrkestrafiken känns som dom största ”cykelhatarna” i trafiken