Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Dags för vettig cykelparkering vid Globen?

Publicerad den 15 mars, 201616 januari, 2022

Trafikredaktionen P4 Stockholm fastnade i bilkö inne i (!) parkeringsgaraget i Globen. De Facebookade:

Globengaraget 20 minuter efter avslutad match. Hundratals bilar på tomgång. Ingen kommer en meter. Trafiken står stilla…
Publicerat av Trafikredaktionen P4 Stockholm den 14 mars 2016

Globenområdet växer så det knakar, snart byggs dessutom en helt ny stadsdel där.
En lösning kunde ju vara att göra det lättare att cykla dit (det är redan barnsligt lätt att åka kommunalt dit – Gullmarsplan precis bredvid är en av Stockholms större kollektivtrafikknutpunkter).
Jag kollade runt lite på Globenområdets hemsida och de har cykelparkeringar. FAQ’en gav inget.
Screen Shot 03-15-16 at 12.09 PM
Men lite dolt under ”Hitta hit” fanns en hänvisning till de nya cykelparkeringarna vid Tele2Arena:
Screen Shot 03-15-16 at 12.11 PM
Så här ser de ut:
cykelparkering_tele2arena_stor
Och det är ju fantastiskt med tusen parkeringsplatser. Problemet är bara att man inte kan vara säker på att de är öppna. Polisen stänger gärna av den när det är matcher.

arenaleden_idioti_panorama
Där bakom svarta skynket är cykelparkeringen. Klicka för större bild

När den är avspärrad hänvisar polisen istället till Pastellvägen på andra sidan Nynäsvägen.
Screen Shot 03-15-16 at 12.18 PM
Så, kanske dags att ta ett omtag? Så slipper man bygga om ventilationen i parkeringsgaraget för att kunna hantera bilar som står på tomgång i kö i en halvtimme…
Läs mer: Ikväll är det derby i Tele 2 Arena – den cykelvänliga arenan!
Fotbollsderby på ”cykelvänliga” Tele2 Arena – dåligt för cyklister (Stockholmdirekt.se)

14 svar på ”Dags för vettig cykelparkering vid Globen?”

  1. Ms_Xx skriver:
    17 mars, 2016 kl. 9:36 f m

    Det finns i alla fall potential, ställen är ju både riktigt snygga och ser ut att vara lätta att låsa fast cykeln i + ge den bra stöd: bara hoppas att arenan/polisen slutar spärra av dem när de behövs!

    Laddar in …
  2. Goran Gozo skriver:
    16 mars, 2016 kl. 11:46 f m

    Finns en del både intressanta och roliga kommentarer.

    ”En vettig lösning som jag sett i andra länder, t ex under OS i London, är att alla biljetter till större evenemang innehåller en kollektivtrafikbiljett för evenemangsdagen. Har såklart inget med tomgångskörningen i sig att göra men om man redan har betalt för och har en biljett till t-banan så gissar jag att det blir ännu mindre motstånd mot att åka kommunalt. Eller bara en sådan sak som att man väljer en parkering en bit bort och åker kommunalt sista biten.”

    Eftersom vissa frågade efter cykelparkeringen verkar det inte allmänt känt att den finns. Och en del blev förvånade att cykelparkeringen och cykelvägen stängs av av polisen. Inte heller det verkar allmänt känt.
    Med andra ord är det här blogginlägget välbehövligt 🙂

    Laddar in …
    1. Richard skriver:
      16 mars, 2016 kl. 6:36 e m

      Det är ju en klockren lösning att få en kollektivtrafikbiljett!

      Laddar in …
  3. Jimmy skriver:
    15 mars, 2016 kl. 1:01 e m

    ´Supportrar åker hellre kollektivt eller bil till arenan mycket få cyklar det har med att göra att man bor för långt ifrån arenan.

    Laddar in …
    1. Anders skriver:
      15 mars, 2016 kl. 1:35 e m

      Det bor otroligt mycket folk inom en halvtimmes avstånd. Och vad som är för långt är oftast en vanesak. Den som inte gillar att trängas på en tunnelbana tänker jag mig ”utsätter” sig mer än gärna av stund på cykeln.
      Och som alltid – när cyklister har en välordnad väg och parkering kommer fler och fler inse poängen med att cykla.

      Laddar in …
      1. Jimmy skriver:
        15 mars, 2016 kl. 3:03 e m

        Det är inte alla som bor 30 min från Hovet eller Tele2 som går på matcherna. Det har gjorts undersökningar hos Djurgården där bil eller kollektivtrafiken är något som supportrarna föredrar när dom tar sig till eller från arenorna.

        Laddar in …
        1. Björn skriver:
          15 mars, 2016 kl. 7:54 e m

          Det är klart man föredrar det när cykelparkering inte fungerar. Det handlar om att erbjuda bra alternativ. Då kommer efterfrågan följa efter.

          Laddar in …
          1. Jimmy skriver:
            15 mars, 2016 kl. 8:26 e m

            Jag och många andra har mer än tre mil till arenan, bara för man bygger fler cykelparkeringar är det ingen garanti att folk tar cykel. Dom som väljer kollektivtrafiken vill kunna ta några öl före och efter matchen, Skulle jag cykla skulle det ta minst 2 timmar enkel resa till Hovet ochTele2 på mycket trafikerad och kolsvart väg under halva året. Jag har inget i mot att cykla och använder cykeln året om men inte för att ta mig till en match.

            Laddar in …
          2. Björn skriver:
            15 mars, 2016 kl. 9:04 e m

            Många andra har _inte_ två timmar till Tele2 arena. Hela poängen är att om de som inte har det tar cykeln i stället blir det mindre trängsel för de som behöver tunnelbanan eller bilen.
            Att du har både kass cykelväg och kass cykelparkering, ökar eller minskar det din vilja att cykla till Tele2, menar du?
            Annars är ju cirkelargumentet ’vägen är kass – gör inget om parkeringen också är det’ → ’parkeringen är kass – gör inget om vägen också är det’ en feltänkning värdig en fotbollssupporter.

            Laddar in …
          3. Erik Johansson skriver:
            16 mars, 2016 kl. 7:44 f m

            Vi talar om dåligt planerade arenor, inte om logik. Våra problem med bilism kommer sig inte av fotbollssupportrar.

            Till Radiohuset tar man sig på 20 min med lastcykel, tre mil söderut från Globen tar man sig med bil på 20 min. Visst det skulle gå att lösa så att det inte var problem att cykla tre mil kl 2300, men när vi nu satsar 40 miljarder extra på en biltunnel och möjligtvis några miljoner extra på cykel så kommer vi aldrig komma till det stadiet där cykel är snabbare.

            Håller ni båda med om det?

            Laddar in …
          4. Jimmy skriver:
            18 mars, 2016 kl. 11:08 f m

            Arenorna har ju legat där ett tag, det är ju svårt att hitta lämplig mark för att flytta dom. det känns inte så kul att sätta sig på en cykel kl 21-23 och börja cykla ner mot Södertälje och neråt för att komma hem. Annars håller jag med dig om att bättre cykelvägar behövs.

            Laddar in …
          5. micke skriver:
            21 mars, 2016 kl. 9:54 f m

            Förstår verkligen att du inte vill cykla till södertälje.
            Det finns ju alternativ där man ändå kan använda cykeln, vid den tiden får man ta den på pendeln t.ex.
            Oavsett det så är ju poängen att Om De som bor närmare än dig tar cykeln eller kollektivtrafiken blir det Lättare för Dig att komma hem. Även om du tar bilen.

            Laddar in …
          6. Jimmy skriver:
            18 mars, 2016 kl. 10:52 f m

            Varför får inte folk göra som dom vill? Vill man ta bilen eller tunnelbanan/pendeltåg/tåg eller buss till arenorna så måste man få göra det, det funkar inte att tvinga folk att ta cykel, det finns dom som har svårt att gå eller har långt som jag till arenorna. 2 timmar är nog i underkant det tar med cykel här ifrån skulle gissa det tar längre tid upp mot 3-4 timmar. Det är bra att du bor i stan men inte alla gör det.

            Laddar in …
          7. Anders Norén skriver:
            18 mars, 2016 kl. 12:27 e m

            Såvitt jag vet är det ingen här som vill tvinga folk att ta cykeln, däremot så är det en som i 4-5 inlägg har argumenterat emot att göra cykelparkering. Den illvilliga tolkningen är att den vill tvinga folk att ta bilen eller kollektivtrafiken.

            Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d