Det är Stockholms läns landsting, SLL, som kommit på att cykling är något som ska satsas på. Svenska Dagbladet skriver:
Japp, cyklingen ska fyrdubblas till år 2030, ett ambitiöst mål. SLL har kommit på att kommunerna i länet satsar väldigt ojämnt på cyklandet och att det gör det svårt att cykla mellan kommunerna. Det är ju inte optimalt för cykling att en välplogad cykelväg slutar i en snöhög bara för att man passerar en kommungräns. Eller att vägen helt enkelt upphör för att nästa kommun inte byggt någon alls.
SvD skriver:
Ett ökat cyklande skulle ge länet flera vinster. Större andel cyklister minskar fordonstrafikens trängsel och utsläpp och skulle även förbättra folkhälsan.
Härliga tider. Hur ska då denna kraftfulla satsning gå till? Jo, genom att inrätta ett ”cykelkansli” som ska samordna kommunernas olika cykelaktiviteter. Rekryteringen till kansliet är redan igång.
När jag hör ”Cykelkansli” så ser jag ett kontorslandskap framför mig med sex-sju personer som intensivt sitter och koordinerar cykelsatsningar, kravställer och inspekterar. Men för det krävs såklart både mandat och resurser. När det gäller mandatet, det vill säga de faktiska möjligheterna att göra annat än att bara sitta och tycka, är det oklart än. Men utifrån tidigare ”satsningar” är vi pessimistiska. Vi tror att det kommer handla om att de egentligen bara kan sitta och just tycka saker.
När det gäller ekonomin däremot är den spikad.
Och det är kaffepengar det handlar om. Trafikverket, Landstinget och länsstyrelsen pitchar in 350,000 var och sedan finns det tydligen några ytterligare kronor, vilket gör årsbudgeten till 1,2 miljoner kronor.
Vi säger så här: Om det hade räckt med 1,2 miljoner om året för att fixa vettig regional cykling så hade det redan varit ordnat. Det här är möjligen resultatet av PR-arbete någonstans med hoppet att få lite positiv press.
Men någon seriös satsning med potential att resultera i fyrdubblad cykling är det inte.
Läs: SvD.se: ”Nya planen: Så ska cyklandet i Stockholm fyrdubblas”
Stockholmdirekt.se: ”Nya cykelkansliets svåra uppdrag: Fixa bra cykelbanor i hela länet – året runt”
Tänk om man kunde få in någon lika engagerad och kunnig som dem som driver den här bloggen!
Bättre man lagt pengar på vakter som lappar bilister som idag blockerar cykelbanor och cykelfält. Det vore förmodligen den åtgärd som billigast frigör mest utrymme för cyklister.
Hur tänker du nu? Landstinget har inget mandat att gå in och lappa på kommunens mark.
Kommunen påstår att de inte får lappa någon som står olagligt ute i körbanan – det är polisens sak.
Och polisen klarar ju inte ens sina basuppgifter…
Jag har pratat med nästan alla inblandade och det är väl i princip exakt som du beskriver det.
Jag tror den som har mest möjlighet att göra något är kommunen i sin kontakt med parkeringsbolagen.
Polisen menar att det är en trafikordningsfråga som faller på kommunens bord. Men de har gjort kontroller vid ett par tillfällen, bland annat utanför Hotell Malmen. Men det tillhör undantagen.
Gissningsvis hade det inte kostat staten nånting att ha några polisbilar som åkte runt och bötfällt bilister som står i cykelbanor, bötesintäkterna hade förmodligen finansierat det hela. Jag tror inte det finns någon åtgärd som så billigt verkligen hade hjälpt cyklister.
Polisen får inte sin budget från bötesbeloppen utan från regeringen – annars skulle vi få ett korrupt system. Alltså prioriterar de sina insatser efter vad de anser vara den farligaste brottsligheten och inte efter vilka brott som drar in mest pengar. En bra princip.
Statskassan får in trafikböterna – men regeringen får inte och ska inte lägga sig i detaljstyrningen av polisen. I Sverige har vi inte ministerstyre. En bra princip det också.
det låter som om vi alla ska vara tacksamma för att vi har ett samhälle där bilister kan parkera i cykelbanan.
Nej, bara att de enkla lösningarna får så dåliga konsekvenser på andra områden att de inte kan användas. Det är lätt att sitta på sin kammare och komma på briljanta lösningar på ett speciellt problem om man slipper bry sig om helheten.
Det går säkert att hitta lösningar – men det kräver eftertanke och konsekvensanalys och i slutänden kanske de iaf innebär nackdelar på andra områden. Då får man göra en politisk avvägning om vilken nackdel som är värst.
Samtidigt. Ett av regionens största problem vad gäller cykelinfra är att INGEN tagit något som helst ansvar för frågan. Nu kommer här ett trevande försök från Sll. Det vi hylla eller såga. Eller så kan vi även se att det är början på något, början på något stort…
Man kan hoppas. Men jag är lite trött på att blogga optimistiskt om någon satsning, som sedan visar sig vara luft. Vi blir jätteglada om det här leder till något. Det vore inte bara toppen, utan också på tiden. Blir det så kommer vi prioritera att skriva om det – det är mycket roligare att få blogga om saker som går bra.
Men jag håller inte andan.
Fast frågan är om det hjälper eller stjälper att dissa en satsning. Om man inte orkar vara optimist, så kan man i alla fall vara neutralt ointresserad.
Samtidigt tycker vi att det är viktigt att någon ibland ser bortom de fina orden, om ”kanslin”, ”direktorat”, ”specialsatsningar”, ”Cykelmiljard,” ”Miljonsatsningar” och annat som PR- och kommunikationsavdelningar kommer på.
Annars tror inte vi något kommer ske överhuvudtaget.
Har det du pekar ut som svagheter åtgärdats? Förutom budget? http://www.bicycling.se/blogs/kristerisaksson/index.htm?tag=128
Nej, och det kommer inte ske den närmaste tiden. Men det är det som jag menar med en början, att se det som ett steg närmare finrummet. Förut var cykel inte ens inne på tomten till fastigheten. Det kan självklart skita sig men aldrig tidigare har cykel kommit hit. Och det är det jag väljer att ta fasta på, se som positivt och förhoppningsvis något som är svårt att kasta ut nu. Och att på sikt blir det en del av den permanenta verksamheten och budgeten.
Vi hoppas. Men delar din slutsats:
”Annars finns en uppenbar risk att cykelkansliet står där med mössan i handen och bugar efter allmosor hos andra aktörer. För själva har de varken pengar eller mandat att åstadkomma särskilt mycket. Och ännu en gång upprepar historien sig och lite kommer hända på cykelområdet.”