I början av veckan skrev DN om att många av Stockholms bilister gillar att använda cykelfält som en praktisk dubbelparkeringsyta. Björn Billung, som dragit det här i Facebookgruppen Superlokala cyklandeombud i flera vändor är med och säger:
– Många tror att de har rätt att parkera i cykelfälten genom ursäkten att de ”bara ska in i affären” eller hämta barn på skolan. Jag förstår om man ska lasta av saker men då kan man ställa sig på en tvärgata där man inte hindrar framfarten.
Vi håller med. Dubbelparkering i cykelfälten gör det otryggt för cyklister, inte minst unga och mindre erfarna cyklister. Det är slött och inte minst förbjudet.
De flesta som ger sig på att skriva om cykling på nätet eller i sociala medier har en vända där de tar upp det här problemet. Vi har skrivit om det. Det har skapats Facebookgrupper om det och Facebooksidor. Ibland tar det en vända ut i gammelmedia också. Sedan tar det slut eftersom inget händer. Man tröttnar liksom.
Så, vi är lite skeptiska till att DN:s artikel skulle göra till eller från. Ännu mer skeptiska blir vi när vi läser hur Stockholms kommun och Trafikkontoret ser på det:
– Det blir allt fler cykelkörfält i staden och jag tror att bilisterna på sikt kommer att respektera dem, men det kan ta något år.
HAHAHAHAHAHAHHAHhahahahahahaahaaaahuhuhuhuhuhhu.
Eller hur. Det här är Karlavägen på Östermalm i Stockholm. Tidigare en helt rimligt fungerande sträcka. Som de för bara något år sedan sedan målade cykelfält i. Så här:
Cykelfält som utformas på det här sättet försämrar framkomligheten, och tryggheten, för cyklister. Det blir helt enkelt otäckt att cykla när man tvingas hålla sig nära parkerade bilar där bildörrar plötsligt kan slängas upp och tvingas cykla slalom runt fulparkeringar.
När kommer respekten?
Jag har cyklat igenom Hammarby Sjöstadsområdet i tolv år. Det har inte hänt något överhuvudtaget under den tiden. Det är fortfarande slalombana att cykla där.
2003, för tretton år sedan gick en enkät ut till Stockholms cyklister. Så här blev svaren för två av frågorna (I bägge frågorna fick folk alltså själva fylla i vad de upplevde att de hindrades av):
FRÅGA 11.
När du cyklar i cykelfält, hur ofta upplever du att du hindras av… I annat fall vad?
- Dubbelparkerade bilar, vägarbeten.
- Felparkerade bilar.
- Taxibilar.
- Taxibilar tex utanför Hotell Reisen på Skeppsbron.
FRÅGA 15.
Vad är du missnöjd med vad gäller skötseln
av cykelfält?
- Alldeles för ofta står det felparkerade bilar i cykelfälten.
- Bilar parkerar utan åtgärd!
- Bilar som är parkerade i eller för nära.
- Felparkerade bilar borde bötfällas.
- För få parkeringsvakter ger ständiga parkeringar, t ex Skanstull södra, Gröne jägaren.
- För många parkerade bilar – kör bort dem.
- Ofta parkerade bilar i vägen.
- Parkerade bilar, fordon som lastar på cykelfält.
- P-vakterna rensar inte bort syndande bilister.
- Som ovan samt att felparkerade bilar inte åtgärdas. Vet bilister vad som gäller för cykelfält?
- Trafikövervakningen, var finns lapplisorna?
När är det enligt Trafikkontorets prognos tänkt att bilisterna ska lära sig att respektera dem? Tio år till? Femton? Två? Hur lång tid är det rimligt att vänta innan man kommer till slutsatsen att väntleken inte fungerar? Är det någon som bryr sig?
Ännu mindre hoppfulla blir vi när vi läser om parkeringsvakternas strategi för att stävja det här:
– Vi jobbar informativt och förebyggande men om reglerna inte följs riskerar bilägaren alltid att få en parkeringsanmärkning. Ser vi en bilist som parkerar fel så pratar vi i första hand med den och ser till att den flyttar bilen.
I ena vågskålen jättebekvämt att dubbelparkera utanför Systemet, jagskabara, i andra vågskålen en knappt teoretisk risk att få en mild tillrättavisning från parkeringsvakt.
Hmmmm…. vad kommer idag fulparkerande bilister välja?
Det här påminner förövrigt lite om inlägget vi skrev häromdagen, om att vissa trafikbrott finns det rätt stor tolerans för.
Ingen bryr sig
Klart är att kommunen inte bryr sig särskilt mycket, parkeringsbolaget bryr sig inte särskilt mycket och inget kommer hända. På allvar. I Hammarby Sjöstad, som DN:s artikel handlar om, får cyklister kryssa vidare i slalombanan. De över tusen skolbarn som bor i området får hacka i sig att man antingen skiter i att cykla, eller förstår att det är viktigare att vuxna bilförare slipper gå fem meter extra från de många tvärgator där det går att ställa sig utan att vara i vägen för oskyddade trafikanter.
DET ENDA som skulle kunna lösa det här är antingen en massiv övervakningsinsats med trafikbot/avgift för alla som ställt sig i cykelfält och under lång tid. Eller att man bygger om och gör som i, suck, Danmark och lägger cykelvägen innaför de parkerade bilarna. Då *går* det inte att dubbelparkera.
Eller som i pilotprojektet på Götgatan just nu:
Kostar pengar
Men det skulle kosta pengar. I miljöstadsdelen Hammarby Sjöstad skulle det innebära att flytta på en massa träd och deras jordmagasin. Det skulle också innebära att man förstör den fina arkitektoniska utformningen av parkeringsfickorna – som ser exakt likadan i hela området med vinklade kortsidor och en liten meningslös ramp. Bara för att några cyklister inte orkar svänga på styret. Pffft.
Då krävs också att man gör något i korsningarna så att cyklisterna syns. Det vill säga planerar och bygger rätt och genomtänkt.
Bägge alternativen alltså rätt dyra och jobbiga. Bättre då att bara hoppas, hoppas, hoppas att fulparkerande bilister plötsligt av sig själva på något sätt får nya prioriteringar. Och under tiden fortsätta måla nya cykelfält på samma sätt.
Vi har sedan länge gett upp och väljer istället att glädja oss åt att DN som annars traditionellt varit rätt cykelfientliga, nu verkar ha ändrat på sig. Ända in på ledarsidan.
Läs mer: Felparkering i cykelfält äventyrar säkerheten (DN)
och Sluta snacka, börja bötfäll (DN Ledare)
I texten och i DN talas det om bilister som parkerar i cykelfältet. Ofta, men inte alltid, är det nog snarare så att de har stannat, alltså för att lasta av, släppa av passagerare eller liknande. Bara för att reda ut begreppen så är det, ur trafikregelsynpunkt, skillnad på att ”stanna” och på att ”parkera”. Ofta är det tillåtet att stanna där det inte är tillåtet att parkera. Jag har för mig att parkeringsvakterna tillämpar en gräns på 6 minuter för att ”stanna”, men det kan vara fel. Det ska vara kort, i alla fall. Idag är det varken tillåtet att stanna eller parkera i cykelfält.
Men jag kan inte se något problem med att bilar stannar i cykelfält som på bilden från Hammarby Sjöstad ovan. Alternativet är ju att de stannar ute i körbanan istället. Då hindrar de dels övrig trafik i större omfattning, dels måste cyklar passera på insidan dvs risk för kollision när föraren eller passageraren tar sig över cykelfältet. Bättre då att stanna längst till höger, i cykelfältet. Cyklisterna måste ta sig runt bilen – javisst, men om man saktar ner och kollar ordentligt är det inget större problem. Alternativet med cyklister som svischar förbi på insidan är farligare för alla inblandade.
Att stanna i cykelfält bör vara tillåtet. Att parkera i cykelfält bör vara förbjudet, precis som idag.
Köp dig ett riktigt fiskespö istället för att trolla här, du kommer förmodligen få fler napp här när du gång på gång kastar ut fula beten i detta forum men det kommer bli trevligare för alla om du sitter ensam med dit fiskespö och försöker få en riktig fisk att hugga på dina krokar..
Edit: Förlåt, läste lite slarvigt.
Alternativt att man stannar på sidogata, utan att vara i vägen för någon.
Som cyklist och som cyklist med barn är det oerhört otryggt att behöva köra slalom runt parkerade bilar. Det spelar ingen roll hur mycket man saktar ner – det är oerhört svårt att bedöma hastigheten på upphinnande fordon, inte minst när det på vintern är mörkt och man bara har strålkastare att titta på. Då tvingas man stanna och vänta tills det är helt klart i vägen, något det sällan blir. Vilket gör att framkomligheten blir noll. Särskilt jobbigt när man har barn i barnsadel bakpå.
Ännu värre är det för barnen i området. Hammarby Sjöstad är ett litet område i Stockholm. Litet för vuxna. Men för till exempel mina döttrar är det hela deras värld. Det är där de ska ta sig till skolan. Det är där de ska ta sig till teaterlektioner på Kulturskolan, till biblioteket och till sina kompisar.
De har betydligt svårare att fatta de viktiga beslut som krävs för att säkert byta körfält när bilar kommer i hög fart.
Det du säger i praktiken att de ska låta bli att cykla i vardagen, av hänsyn till vuxna bilisters lathet, bekvämlighet och ovilja att välja den säkra stopplatsen tre meter bakom på tvärgatan.
För alternativet är inte att de stannar ute i körbanan. Alternativet är att de antingen använder någon av de många tvärgator som finns i hela området. Eller något av de många parkeringshusen.
Men det är klart, då måste man kanske gå ett tiotal meter till Systemet eller Lidl. Hur skulle det se ut?
Varför skall det vara tillåtet att stanna i cykelfältet? De kan ju då lika gärna stanna i befintligt körfält för bilar? Då slipper ju cyklister detta gisslet här!
Eller på platser där bilar kör upp halvvägs på trottoarer och där blockerar för gående.
Då borde det ju också med samma logik, vara tillåtet gående ta och gå ut på vägen och prata när de möter en bekant, så att de inte står och blockera trottoar/gångväg för andra gående!
Samt om du behöver göra något med cykeln, ta och gå ut på körbana och där stanna, inte parkera, och lösa problemet, om det nu är att justera hjälmen, knäppa jackan, bara göra ett ärende in i butiken, osv, osv. så att man inte hindrar övrig cykeltrafik!
För det är ju exakt detta som dessa lata/stressade personer ofta anger som skäl för att stanna så här dumt med bilar/lastbilar. Men när man då frågar om varför andra trafikanter, såsom gående, cyklister osv, då kan nyttja vägen för EXAKT samma sak, då är man bara ”dum” och ”fjantig”… och det kommer alltså ifrån personer som har beslutat att inte hindra motortrafik och därmed bara selektivt välja vilka trafiklagar man skall följa.
Fram med nycklarna så löser sig problemet ganska snart.
Omlackning är dyrare än parkeringsböter…
Jag föreslår systematisk repning av bilar som står i cykelfält. Då kommer det ta slut på några månader. Omoraliskt javisst, men det är inte heller så moraliskt att tvinga barn cykla ut bland bilar.
Att försöka stoppa detta ofog genom arga insändare är en lika realistisk strategi som när poiackerna försökte stoppa de invaderande tyska pansarvagnarna med hästar.
Tyvärr är det nog bara en sådan kampanj som funkar. Det finns dock en risk att arg bilist svarar med en snyting eller helt sonika kör på rättskiparen. Jag har kastat ägg på några bilar som står olämpligt. Har hört att det är bra för lacken.
Jag gillar det arbete som den ryska rörelsen Stop a douchebag utför. De håller sig inom lagens råmärken samtidigt som de får stor publicitet och vinner stöd från allmänheten.
Håller med. Jag tycker det är en frestande tanke att stanna och klistra en dekal på vindrutan på en bil som står parkerad på cykelbanan.
Det finns en väldigt rolig rysk filmsnutt på Youtube med en ignorant bilist som får en rejäl klisterlapp över vindrutan 🙂
Se Magnus inlägg ovan… Det är nog samma gäng du syftar på. 🙂
Annan film, men samma grej :-). De är fantastiska!
Dom tar hand om bilar i cykelfält också: https://www.youtube.com/watch?v=c5jPcUNmLRY
Åh jag vill också vara en ”Stop the Douchebags” 🙂
https://www.youtube.com/user/Lomak1581
Åhå, Stop a Douchebag 🙂
Sköna lirare, den här är svår att inte gilla:
https://www.youtube.com/watch?v=ibl6SHbq8sY
Stop a douchebag finns i ett stort antal ryska YouTubekanaler med StopXam i namnet. Där dyker filmerna upp först, otextade. Egentligen behöver man inte förstå ryska för att förstå vad som händer. De omfattar egentligen samma bilistargument varje gång:
– Vem fan är du?
– Skit i det du
– Skaffa ett jobb
– Sluta filma
– Jag ska bara runt hörnet
– Rör inte min bil
– Jag ringer polisen
I varierande ordning. De kvinnliga förarna försöker ofta helt ogenerat flirta sig förbi, men kan bli överraskande aggressiva när det inte visar sig fungera.
Poliserna kommer inte sällan till platsen och verkar inte överdrivet intresserade, men det slutar alltid med att bilisterna får böta.
Ungdomarna är otroligt disciplinerade och söker aldrig våld eller skadegörelse. De är artiga och omutliga.
Där har jag ett motförslag: Rita rejäla streck med vaxkritor eller spritpenna i stället för att repa. Mycket justare men ändå rejält jobbigt för bilägarna.
Börjar vi repa bilar lär de som drabbas börja hata cyklister, bättre om de ”bara” blir irriterade (och får lite merjobb).
Ja, det här med cykling är ju ganska nytt. Det kan ta något/några år innan vi börjar respektera trafikregler som köra mot rött eller högerregeln.
Vad är det som är så jobbigt med att vissa cyklister cyklar mot rött? Gående går ofta mot röd gubbe då det är säkert att gå, varför blir det alltid en nagel i ögat på en bilist när en cyklist tex åker mot rött när vägen är säker? Vad gäller högerregeln så finner jag den svår att följa då de flesta bilar tar det säkra före det osäkra och stannar, detta medför konstiga situationer då bägge står still o vinkar fram den varandra. Att begära att barn ska kunna högerregel är kanske också att ta i.
Vad är det som är så jobbigt med att vänta på grönt ljus?
Om du sitter i en liknande situation i en bil (du ser att du kan passera ”säkert”, trots att signalen visar rött) gör du det då? Antagligen inte… Vad är det då som gör att det är ok när du använder ett annat slags fordon?
Att det är mer socialt accepterat för en fotgängare att passera en signal som visar rött har nog med att göra att det inte är ”direkt” straffbart.
Det är inte jobbigt att vänta. Däremot är det trevligare och eventuellt säkrare att inte behöva starta med bilar som prompt ska förbi eller cykla i ett smalt stråk med bilar på vardera sida.
Tycker det kan vara jobbigt att bli stående med bilen vid rödljus, skillnaden är att med bil är det bara att trycka på gasen så är man uppe i fart igen. Kan jämföras med stopplikt och väjningsplikt, att behöva stanna bilen trots att sikten är fri och bilen framför stannat kan kännas onödigt.
Nu är även de allra flesta trafikljus anpassade för bilar och för att reglera flytet i trafiken, något som en cyklist inte har någon effekt på. Regler och lagar bara för sakensskull har jag inte mycket till övers för. Förstår inte varför man tar bort straffen så länge cyklisten inte orsakar en olycka, gör som styrfylla som är lagligt tills man orsakar skada, först då blir det en strafflig åtgärd.
Håller helt med om detta med enkelhet.
Lite egna reflektioner i min bekantskapskrets. Göra mot gult, något som man inte får göra, men många gör ändå… Men diverse svepskäl. Men i grunden handlar det oftast om lathet. Det är lite omständligt att behöva starta igen, oavsett om du är cyklist eller bilist.
Cyklkist, trögt att komma igång, vet inte varför så många cyklister ens köper en cykel med växlar, när de ändå bara verkar ha en hög växeln permanent, vilket gör att starta är väldigt segt! Men med en el-cykel, så går det ju snabbt och smidigt att starta igen, tills det blir vinter, har gjort cyklingen mer spännande!
Bilist, detta med koppling och växelspak verkar vara något omständligt att hantera, bättre att slippa stanna. Har noterat att ju fler som verkar skaffa sig bilar med automatiskt växling och ingen kopplingspedal också verkar lite mer benägna att stanna vid gult!
Precis som du är inne på, de allra flesta platser jag har sett, så är platser med trafikljus anpassa för bilister, och om det är något som är överordnat, så är det kollektivtrafiken på vissa platser. Det är ju inte ovanligt att cyklister måste få grönt hela överfarten, medan gående kan ha få grönt för halva överfarten. Eller när man ser hur bilister får grönt åt samma håll före cyklisterna får grönt! Detta skapar ju helt livsfarliga situationer ibland, då bilisten ser rött för cyklist, stillastående cyklist och och försätter då att köra köra när det nu slår om för cyklisten som helt riktigt förväntar sig fri väg, med en bilist som nyss såg rött för cyklisten och inte har märkt att det blev grönt…
Ibland kan man få vänta över 40 minuter innan det kommer en bil och triggar magnetslingorna så det slår om till grönt – det är lite jobbigt…
Jag menade det som en kommentar mot ”– Det blir allt fler cykelkörfält i staden och jag tror att bilisterna på sikt kommer att respektera dem, men det kan ta något år.” Rödljuskörning och högerregel var bara exempel.
Missförstånd delux! 🙂
Jag följer högerregeln när jag cyklar. Det brukar inte de bilister som kommer från vänster då göra tyvärr.
Angående rödljuscykling tycker jag att du ska sätta dig in i varför det alls finns rödljus och hur rödljuscykling vs rödljusbilkörning påverkar olycksstatistiken.
Fast rödljuskörning tvingar inte ut barn i farliga situationer i trafiken, en rödljuskörande cyklist sätter ju bara sin egen hälsa på spel.
Givetvis måste Erik Helmerson i DN-ledaren avsluta den i övrigt utmärkta texten med att cyklister också beter sig illa…. 🙂
Aldrig tar stormediasomleverpåbilföretagensannonser upp att det är enorm skillnad på konsekvens med ett par ton plåtburk och 20-30 ggr lättare cyklist eller gående.
Funderar lite på vad den meningslösa rampen på parkeringsfickan är till för. När en bil är parkerad där kommer varken cyklar, barnvagn eller rullstol upp på trottoaren. Har funderat kring dessa då jag inte vill cykla på trottoar men inte kommer ner från den på smidigt sätt med lådcykel.
Min analys har varit att det var något som såg snyggt ut på ritningarna på arkitektkontoret typ
Arkitektkontor styr aldrig över just den biten, det gör trafikplaneringsingenjörer. Arkitektkontoren får dock ibland bestämma vilket material det ska vara på marken i ”öronen”…
Sorry. Men då såg det snyggt ut på ritningarna hos trafikplaneringsingenjörerna…
De brukar ange någon superviktig funktion som orsak till hur saker ser ut… (de gigantiska korsningar med skitstora radier på hörnen t.ex, där ska nog en tolvmeterslastbil om året kunna svänga runt i minst 30km/h. Eller nåt.)
eller en dubbelledbuss – 24 m lång
Ja, vilket ju är vettigt, bara inte på gator där det aldrig kommer att behöva gå några bussar…
Ser bara två lösningar… och snacka med fordonsförarna ingår inte…
1) Tillåt att fota och bötfäll i efterhand, många gånger hinner inte parkeringsövervakarna fram. Bötfäll bilen på regnummret genom att tillåta medborgare fota och anmäla. Många är tydliga och i osäkra fall så friar man. Borde kunna ge några personer jobb och många fall är lättidentifierade.
2) Inför hjullås och bortforsling. Om de står 5min eller 1h spelar ingen roll… de ska inte stå där över huvudtaget från början. Borde även detta kunna ge en del nya jobb. 🙂
Väldigt intressant, då det finns väldigt få skäl för ett fordon att stå mitt i cykelfältet.
Håller helt med om bortforsling, om detta skedde med hjullås och bortforsling, med krav på att du betalar kostnaderna för detta innan du får hämta ut ditt fordon, så är jag säker på att efter 2-3 snyfthistorier i tidningar/TV så kommer bilister har lärt sig att detta är ett dyrt misstag som dessutom gör att man har blivit av med sin bil ett tag! Vilket nog är ett mer kännbar påföljd än att få böter.
Rätt. Rakt av.