Uppdaterat: Någon dag efter den här posten var det nya cykelfältet bortfräst. Lysande.
Fram tills häromdagen har omledningen vid Slussen varit helt okej. Man har fått samsas med övrig fordonstrafik på 30-sträckan och det har gått alldeles utmärkt. Men plötsligt var där vita cykelfält målade.
Så här är det tänkt att man ska cykla nu (före/efter):
För varför cykla ute på den helt tomma, raka, enorma 30-vägbanan med trafikljus som reagerar automatiskt, när man kan cykla tätt, tätt mot betongmuren, undvika två skyltar varav en varnar för en själv, skumpa upp på trottoaren och cykla rätt in i en busshållplats, hoppas på att ingen står och väntar eller är på väg och kliver av, bända sig förbi betongsuggan (ja, jag fick trycka till för att komma förbi), trycka på en knapp och sedan göra en 80graders sväng runt en järnstolpe?
Varför lägga pengar på att måla ett cykelfält som gör det svårare, farligare, mindre framkomligt och ökar risken för konflikter?
Och nere på Skeppsbron är det trängre än någonsin. Trots att det råder motorfordontrafik förbjuden. Så trångt faktiskt att man som cyklist prejas ut bland parkeringsplatserna eftersom biltrafiken tar det generösa cykelfältet:
Men cykeltrafiken är prioriterad i bygget av Nya Slussen. Självklart.
Idag var målningen som ledde upp cyklister på busshållplatsen bortfräst.
Igår valde SL att dirigera om busstrafiken bort från skeppsbron under kvällsrusningen. De kom inte fram på grund av alla bilar som inte ens får vara där…
För cyklande har slussenprojektet varit både farligt och avskräckande genomgående under hela bygget. Det är navet i Stockholm för cyklande, det borde vara bästa tänkbara förutsättningar här. Trots upprepade kontakter med projektet slussen lyckas de ändå inte åtgärda brister snabbt. Än mindre lyckas projektet själva göra cykelfrämjande lösningar, tvärtom gör entreprenörerna fel gång på gång.
Inte ens när polisen själva ser live hur felriktade trafikljus riskerar att cyklande blir påkörda lyckas trafikkontoret åtgärda, trots att polisen kontaktar trafikkontoret. Trafikkontoret har visat sig oförmögna att hantera projektet så att det ska vara lockande och säkert att cykla.
Och så fixas det fram en färja för cyklister som man måste köpa SL-kort för att kunna använda (eller reskassa). Hål i huvudet.
Även om jag faktiskt åker med färjan den här veckan, när tiderna passar, men nu har jag min årliga SL-kortsmånad, då jag egentligen inte cyklar pg.a. snö/is/kyla.
Dock, båtfacit i morse: 20 fotgängare, 1 cyklist (jag). Och jag är båtfantast…
Menar du SL-linje nr 85? Båtlinjen på Riddarfjärden?
Den inrättades inte i första hand för cyklister, men man passade på att i marknadsföringen tala om att den även är ett alternativ för cyklister, eftersom man får ta med dessa fordon på färjan.
Faktum var att man sa att det var i första hand för cyklister:
”Tanken är i första hand att pendelcyklister ska ha nytta av färjeförbindelsen och att båttrafiken ska avlasta Slussen när de stora rivningarna börjar.
– Särskilt under Slussens byggtid tror jag att cykeln kommer ses som ett väldigt bra alternativ, när det blir krångel både för bilar och tyvärr även för kollektivtrafiken.”
Ur Landstingets rapport:
https://www.cyklistbloggen.se/wp-content/uploads/2014/03/Screen-Shot-03-18-14-at-09.29-AM-500×130.png
Min fromma förhoppning är att de ska inse att det vore en bra idé att låta cyklister åka med avgiftsfritt. Om man vill att de ska göra det.
Med halvtimmestrafik som slutar halv sju på kvällen kan man knappast räkna med att folk ska köpa SL-kort för att åka med…
Den är även (förutom Christians svar nedan) ombyggd inuti med fler cykelställ än sittplatser.
Det verkar konstigt att cyklisterna skall köra via busshållplatsen. Jag undrar om det inte är felmarkerat i gatan? Men om det är så så gäller väl regeln att all fordonstrafik skall stanna bakom bussen när den står vid hållplatsen? Det har sett sett fungera i Köpenhamn där cykelbanan gick mellan bussen och hållplatskuren. Cyklisterna stannade snällt snett bakom bussen tills den körde vidare. (Men där är cyklisterna mer vana att följa trafikreglerna.) Samma gäller för bilar när det är en spårvagnshållplats mitt ute i gatan utan refug. Sådana har funnits, åtminstone i Göteborg. Tror att det kan finnas fortfarande, men då bara tillfälliga hållplatser vid gatuarbeten etc.
Hittade trafikregeln!
Trafikförordning (1998:1276) 3kap. 58 § 4 stycket.
Länk: https://lagen.nu/1998:1276
Googla ”hållplats utan refug” (inklusive citattecknen) för fler referenser. Böter för sådan omkörning är 1000 kr för cyklister. Dyrare för bilister.
Det går att länka direkt till stycket: https://lagen.nu/1998:1276#K3P58S4
Visst är det underbart, du behöver bara klicka på Paragrafen/Stycket. Inte det lättaste att upptäcka, men funktionen finns iaf!
Paragrafen säger att man ska stanna och ge fri passage för passagerare som stiger på eller av.
Inte att man inte får köra om. Tvärt om talar paragrafen uttalat om förare som har för avsikt att just köra om. Kör om, lämna på- och avstigande företräde.
För att vara övertydlig och inte hamna i ännu ett oändligt resonemang med Gånghaveristen: Stanna innebär stopplikt. Inte att man måste stå kvar tills bussen avlägsnat sig.
Det farliga uppstår i att man kör om precis där dörröppningen på bussen är, lämna företräde för avstigande kan komma väldigt hastigt.
Problemet blir väl hur länge ska man stanna, i fallet på filmen är ju bussen bara stående, ingen går av eller på bussen och den blinkar inte vänster för att åka?
Det troliga är att den väntar in tidtabell/förarbyte vilket bussar ofta gör vid slussen. Hur länge ska man stå bakom bussen enligt den trafikregeln?
Då blir man nog stående. Busshållplatsen används när bussförarna ska byta skift och ha pauser så det står ofta bussar tomma där.
Sedan löser ju inte det problemet med hur man tar sig fram när det står tjugo personer och väntar där. När jag står och väntar på bussen brukar jag sällan ha koll på att det kan komma fordon genom väntplatsen.
Och det är inte felmålat – möjligen felplanerat. De har ju dessutom ställt upp tillfälliga trafikljus för cykel där banan korsar vägen precis efter busshållplatsstolpen (alltså där jag trycker på knappen)
Det är svårt med trafikregler. Och med viljan att upprätthålla dem.
Vi färdas från Strömbron till Slussplan.
1. Vid Strömbrons södra fäste finns skylten
Slussen med tydlig hänvisning till höger. Under finns orange skylt med texten ”Ej genomfart till Södermalm”
2. Vid Skeppsbron norra ände finns en blå skylt som upplyser om Återvändsgata med cykelbana som fortsätter.
3. När vi närmar oss Slussplan finns en förbudskylt. Motorfordonstrafik förbjuden. Gäller ej leveranser till Skeppsbron 44, taxi, färdtjänst och byggtrafik.
4. Orange skylt som visar att endast bussar i linjetrafik får köra rakt fram.
5. Som avslutning finns en stor vit pil målad i vägbanan som tydligt visar att detta är en fil enbart för svängande trafik.
Trafiken inkräktar på ett farligt sätt i cykelfältet. När står polisen och gör en insats?
Skylten Motorfordonstrafik förbjuden borde dubbleras och även stå på vänster sida för ökad uppmärksamhet.
Kanske dags att införa körkort för bilar? 😉
Skyltar är väl bara giltiga om de står på båda sidor av vägen?
Note till själv. Verkar bara vara så för hastighetsskyltar av nån anledning
Hastighetsskyltar står normalt på båda sidor endast vid en ändring av hastighet på samma väg. Inte om det är en ”påminnelseskylt”.
”Varför vet jag så mycket om Slussen?”-Sverker Olofsson
För att du läser Stockholmsbaserade cykelbloggar… 😛
Jo men nu heter ni ju ”cyklistbloggen” och inte ”nollåttacyklistbloggen”. Ska ni göra er till talesmän för alla cyklister får ni skriva om annat än vad som händer i stockholms innerstad. Men jag har förstått att det är omöjligt för en stockholmare att förstå denna problematik.
Vi gör inte anspråk på att vara talespersoner för alla cyklister. Vi är talespersoner för oss själva. Och att vi är Stockholmsbaserade står det i ”Om oss” sedan bloggens början:
” Vi är två Stockholmscyklister som huvudsakligen använder cykeln för vardagscykling. Vi cyklar istället för att köra bil eller åka kommunalt och vi vill att cykling ska kännas lika säkert och få samma villkor som alla andra trafikslag. Vi hoppas att vi drar vårt strå till stacken för att se till att göra Stockholm till en vettig cykelstad. ”
Om ni kallat er för ”cyklistbloggen – stockholm” eller liknande så hade det resonemanget varit rimligt. Men när ni bara skriver om en promille av sveriges cykelvägar kanske det borde framgå tydligare. Det är som när amerikanerna kallar sin basebolliga ”world series”.
Problemet är inte att ni skriver om Stockholm utan att ni bara skriver om Stockholm, under en så bred etikett.
Jag kan ju starta en ”bilistblogg” och bara skriva om trabant, men 9 av 10 hade nog tyckt det bloggnamnet isåfall varit något missvisande
Tittar du noga står det ”CYKLISTBLOGGEN
Två Stockholmscyklister om vardagscyklande, utrustning och politik” överst och precis till höger i spalten står det ”Om oss”.
Och att allt som handlar om Stockholm måste ha ordet ”Stockholm” i namnet kan jag känna känns rätt märkligt. Men jag är ledsen om det känns förvirrande.
Nu går ju de flesta problem som tydligen finns i Stockholm att applicera i övriga delar av landet. Jag som västkustbo läser denna blogg med stor glädje för att den är så kunnig och konstruktiv.
Tackar! Vi får ju stor hjälp av läsare från hela landet – det är tack vare det som gör att vi kan bredda oss!
Klart det är prioriterat. Bara lite mindre prioriterat än annat. Lägst prioritet är också en prioritet. Eller något.
Högre prioriterat för cyklister än för fotgängare, upptäckte jag när jag försökte ta mig till fots runt Slussen. I princip omöjligt, de har liksom skitit i att fixa trottoarer i princip överallt, så man får gå långa omvägar.
Ja, det är ännu mer förvirrat för gående, det medges.
Kanske dags för en riktad polisinsats mot bilister som trotsar körförbudet södergående!?
Har haft några kommentarer med projektet på Twitter om det. De menar att det är en polisiär fråga och att de inte kan göra något åt att folk bryter mot trafikregler. Konstigt nog har jag aldrig hört den argumentationen beträffande de trafikregelbrott man försöker komma åt med bommar, betongsuggor och jag inte vet vad, på gång- och cykelbanor.
Snyggt!! Ser ju inte alls mekigt ut. Gillar cykelskylten som stod mitt i cykelfältet.